Nyár végén megkaptuk a Suzuki GSX-R 600 és 750-et, hogy kiderítsük mit fejlődtek a tavalyi évhez képest, illetve megér-e 500.000 forintot a plusz 150 köbcenti.

FOTÓGALÉRIA

A motorok külsőleg úgy hasonlítanak, mint két tojás, ezért a kívülálló, csak a farokidomon feltűntetett számokból vágja le, hogy melyik típusról is van pontosan szó (már ha ugyanolyan a festésük). Mindkét motorról elmondható, hogy keskenyebb, formásabb lett, a majd 190 centinkkel is épp elfértünk rajta. A kipufogót nem húzták fel az ülés alá, és ha megnézzük, hogy az új 1000-es gixer kiröffentője sem került az ülés alá, arra gondolhatunk, hogy a Suzuki nem kíván beállni abba a sorba, amit a Ducati nyitott az ülés alatti kipufogókkal. No meg, egy triovál csak jobban mutat oldalt, mint elrejtve.

A két motoron - küllemén kívül - természetesen számos módosítást hajtottak végre. Új hengerfej, titánium szelepek, könnyebb, üreges vezérmű tengely, hatékonyabb vízhűtés, nagyobb olajhűtő, új alumínium hídváz, fordított Showa villák, radiális fékek, 32 bites motorvezérlő elektronika, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A 750-es persze nemcsak a 150 köbcentiben különbözik a 600-astól: nagyobb hűtő gondoskodik a megfelelő hűtésről, pár ponton vastagabb a sajtolt és hegesztett váz és merevebb a lengőkar.

A tavalyi modelleket alkalmunk volt tesztelni, és amiben mindkettő gyengécskének mutatkozott, az az első fék. A Suzuki mindent megtett, hogy az új modelleken ne érhesse szó a ház elejét, és radiálisan szerelt, 4 dugattyús fékeket pakolt a gépekre, amik kiválóan teljesítenek. Egyetlen dolog volt, amit a Hungaroringen tapasztaltunk a fékekkel kapcsolatban. Körülbelül 10 perc után a fék szép lassan kezdett felpuhulni, olyannyira, hogy le is kellett jönnöm a boxutcába kattintani párat a fékkaron, mert már nem bírtam jobban húzni, és paráztam, hogy nem bírok megállni a célegyenes végén (lehet, hogy a fékbetét gatyán volt?). Ez a jelenség utcai használat során soha jelentkezett. Az okosak szerint, ha lecseréljük a gyári fékolajat valami jobbra, akkor a felpuhulás eltűnik, és ha igazán hiper fékeket akarunk, akkor fém fékcsöveket is felpakolhatunk.

A futóműre szintén nem lehet panaszunk. Elöl teljesen állítható rugóelőfeszítésű és csillapítású fordított, 43 mm-es Showa villákat, hátul szintén teljesen állítható Showa rugóstagot kapott mindkét modell, amik kiválóan végzik a dolgukat. A kormánytelókat mindkét modellen megtalálhatjuk, csakúgy mint a 2003-as modelleken, így kormánycsapkodást nem is igen tapasztaltunk.

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a két modell - kis túlzással - fényévekre van egymástól, s ez nem más, mint a teljesítmény. A 600-as ereje az átlag motoros számára bőven elég, viszont pörgetni kell, hogy haladjon az ember. Persze ezzel sok okosat nem mondtunk, hiszen a kisebb köbcentis gépekkel 10.000 felett karistol az ember, főleg ezzel, mivel 15.500-nál kezdődik a piros. Természetesen el lehet vele poroszkálni 4-5000-es fordulaton is, hiszen az új, két darab ikerszelepes torok, illetve az új 4 lyukú injektor szelepek egyenletes járást biztosítnak, csakúgy, mint a tavalyi dupla pillangószelepes befecskendező. Apropó piros tartomány. Mindkét modellen frankó villantó található a műszerfalon, amit ha bekapcsolsz, az arcodba vakuzik ha elérted az előre beállított fordulatot, megkönnyítve ezzel a felváltogatást.

A 750-es teljesen más dimenzió. Jóval szélesebb vigyor ül ki az ember arcára, köszönhetően a plusz 30 lóerőnek. Nyugodtan elfeledkezhetsz visszaváltani, hiszen a középtartományban is rendkívül jól tol a gép, és 10.000 felett rendesen hátbakúr. No nem egy ezres, de azért elég jól lehet vele ereszkedni, és a SuperBike magazinos arcok aszongyák, hogy az összehasonlító tesztyükön Kispataki Viktor ezzel a géppel hasajtotta a legjobb köridőt a Pancsi ringen, uhhogy tuti fassza a gép.

A 750-es GSX-R meggyőzött minket arról, hogy érdemes egy ilyen motorban is gondolkodni, hiszen 600-as társánál jóval többet mutat, és lóerőnket kifizetett 17.000 forint nem ablakon kidobott pénz. (A cikk megjelenésekor a Suzuki ugyanannyiért kínálja a K4-es 1000-es GSX-R-t, mint a 750-est, úgyhogy inkább azt vegyetek.)

Műszaki adatok