Kettős jubileumot ünnepel a Suzuki: 40 éve kaphatóak a GSX-R család tagjai, és 25 éve, a 2000-es Intermoton mutatta be a vállalat az első GSX-R1000-et. Méltó módon ünnepel a márka, ugyanis ma reggel bemutatta a vadonatúj és ikonikus színekben pompázó GSX-R1000R modellt.
Suzuki GSX-R1000R: 40 évnyi hagyomány és munka egy motorban
Jóllehet, az átdolgozott külső a legszembetűnőbb részlet, de ennél sokkal mélyrehatóbb fejlesztések zajlottak, beleértve az új elektronikai és vezetéssegítő csomagokat.
Az immáron 15 FIM Endurance Világbajnoki címet szerzett modell idei fejlesztésekor két fő célt kellett megvalósítania a mérnököknek: az újdonság feleljen meg az Euro 5+ szigorú előírásainak, ugyanakkor legyen gyorsabb elődjénél. Ez látszólag ellentmondás, ám sikerült áthidalni, s a munkát magával az erőforrással kezdték.
A 999,8 köbcentis sornégyes 195 lóerőt tud 13 200-as percenkénti fordulatszámnál, legnagyobb forgatónyomatéka 110 Nm, ami részben a továbbfejlesztett szívó- és kipufogócsatornának, valamint a 13,8:1-re emelt sűrítési végnyomásnak köszönhető.
A márka saját fejlesztésű, változó szelepvezérlés-rendszere (Suzuki Racing Variable Valve Timing – SR-VVT) a szívóoldali szelepek nyitását módosítja, ami nagyban növeli az elérhető teljesítményt a magasabb fordulatszám-tartományban. Igazi műszaki csemege az összetett szelepvezérlés, melynek alkatrészei könnyebbé váltak, így még jobban tűrik a magas fordulatszámot, míg tartósságukat DLC-bevonattal fokozták a mérnökök.
Megújult az üzemanyagellátó rendszer is: befecskendezőnként tíz helyett nyolc sugárban porlasztja az üzemanyag-levegő keveréket, ami egyszerre járul hozzá a nagyobb teljesítményhez és a környezetbarát működéshez. Jóllehet, a váz és a felfüggesztés ismerős lehet az elődökből, a könnyű felniken már Bridgestone Battlax Racing Street RS11 abroncsokat szerelnek, melyek korábban közúton és versenykörnyezetben is bizonyítottak.
Ez a sok-sok újítás is eltörpül amellett, hogy milyen nagy fejlesztésen esett át az elektronikai rendszer. – A Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) olyan funkciókkal segíti a pilótát, amelyek nemcsak a biztonságot és kényelmet növelik, hanem a vezetési élményt is magasabb szintre emelik – írják a mérnökök az újdonságról. Három üzemmód (SDMS), egyesített kipörgés- és egykerekezésgátló (TLR Control), rajtprogram, kétirányú gyorsváltó, kanyar-ABS, hátsó kerék elemelkedését gátló rendszer, könnyű indítás (Easy Start) és alapjárat-szabályozás (Low RPM Assist) – ezek a legfontosabb elemei.
Már első ránézésre tisztán látszik, hogy a korábbi versenymotorok fényezése ihlette a tervezőket, amikor papírra vetették a jubileumi kiadás új színeit. A 40. évfordulós kiadás háromféle klasszikus köntösben elérhető: a hagyományoknak megfelelően természetesen a kék-fehér összeállítás az alap...
...kifejezetten látványos lett a szintén egykori versenymotorokat idéző, még feltűnőbb gyöngyházsárga-metálkék változat...
...de a legszebb a piros-fehér színösszeállítás, amivel szintén a pályán elért sikerek előtt tiszteleg a gyártó:
Hogy még különlegesebb legyen az összhatás, az üzemanyagtartály tetején, az oldalidomon és a kulcson is feltűnik a „40th Anniversary” logó, és csak fokozza a vonzó megjelenést a karcsú fényszóró, a fekete tanksapka és a még sportosabb rendszámtartó. A motor hazai ára egyelőre nem ismert, de a magyar forgalmazó oldalán máris további képeket és részleteket láthattok az új ezresről.
Műszaki adatok – Suzuki GSX-R1000R (2025)
Hengerűrtartalom: 999,8 cm³
Teljesítmény: 143,5 kW (195 LE) / 13 200 ford./perc
Nyomaték: 110 Nm / 11 000 ford./perc
Tömeg: 203 kg
Üzemanyag-fogyasztás (WMTC): 6,8 l / 100 km
Kibocsátás: Euro 5+
Üzemanyagtartály: 16 liter
Váltó: hatfokozatú, gyorsváltóval kiegészített
Felfüggesztés: fordított első teleszkóppár/központi rugóstag és himbarendszerrel kapcsolódó lengővilla
Fékek: dupla tárcsa és négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyereg/szimpla tárcsa és egydugattyús féknyereg
Első/hátsó gumi: 120/70ZR17 / 190/55ZR17