Gyorshajtás és trükközés a rendszámmal
A sebességhatárok túllépése az egyik vezető vétség. Egresi úr úgy látja, hogy a fiataloknál sokszor a száguldozás a legfőbb probléma, azt gondolják, hogy erről szól a motorozás, így nekik a korlátozások betartása másodlagos. A megengedett legnagyobb sebesség megsértésével kapcsolatos bírságokat a 156/2009. (VII. 29) és a 410/2009. (XII. 29) kormányrendelet határozza meg. A gyorshajtás büntetése elég borsos, így talán nem meglepő, hogy ezt a legtöbben szeretnék elkerülni, ilyenkor jönnek a különböző trükkök a rendszám leolvasásának ellehetetlenítésére. Jellemző megoldás a lezárólánccal áttekert és a besarazott tábla, továbbá nem ritka a szigetelőszalaggal átragasztás sem. A megoldás valóban véd a traffipaxok ellen, de ha megállít a rendőr, súlyos bírság várható, ez ugyanis szabálysértésnek számít. A hatósági jelzés felhajtása, meggyűrése, a számok vagy betűk átírása még mindig gyakori módszer, de fontos tudni, hogy ez még súlyosabb következményeket von maga után.
A rendszámok elhelyezéséről az Európai Unió 70/222/EEC számú direktívája rendelkezik. Ha a jármű formai kialakítása nem indokolja az eltérést, a rendszámot - öt fokos toleranciával - függőlegesen kell elhelyeznie a gyártónak
A rendszám hiánya szabálysértés, a védőöltözet hiánya felelőtlenség
A 125/50 jelenséggel is gyakran találkoznak a hatóság emberei. Bár a statisztikákban (még) nem annyira mutatkozik meg, de köztudott, hogy a közlekedők nagy számban használnak 50 köbcentisnél nagyobb, 4 kW-ot meghaladó teljesítményű, mégis rendszám nélküli járművet. Ugyanígy előfordul, hogy nem megfelelő kategóriára érvényes vezetői engedéllyel közlekedik a motoros. Nem éri meg kockáztatni ezekkel, ugyanis egyre gyakrabban lehet számítani az ezeket kiszűrni szándékozó ellenőrzésekre. A rendőrség és az Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közös akcióprogramot indított, amelynek során mobil mérőpadok segítségével vizsgálják meg a gyanús gépeket, így azonnal kiderül a turpisság. Ha pedig a trükköző egy baleset résztvevője lesz, akkor nemcsak a forgalmi hiánya, az érvénytelen biztosítás és - adott esetben - a nem megfelelő jogosítvány miatt kell felelnie, hanem okirat-hamisításért is.
Sokan trükköznek az ötven köbcentisnek álcázott gépekkel. Ha épp nem is futunk bele egy mobil mérőpadba, az alvázszám segítségével lekérdezhető, hogy valójában milyen erőforrás is dolgozik a járműben
Megállapítható, hogy általában a robogósok renitensek – gyakran szemrebbenés nélkül áthajtanak a piros lámpán, a zebrán vagy a járdán, a gyalogosok között közlekednek. A nagymotorosoknál ez nem jellemző, ők sokkal inkább szükségét érzik a közlekedési rend betartásának. Bár a piroson áthajtás „ára” épp’ idén, év elejétől csökkent 50 ezer forintra, ilyen esetben ne húzzunk egy kövéret „még átérek” címszóval, mert sok szerencsétlenség következik ebből. Mindössze egy-két perc, és úgyis zöldre vált a lámpa…

Bár nem büntetési tétel, óriási felelőtlenség a megfelelő motoros ruházat mellőzése. A védőfelszerelés viselése mindenkinek a saját érdeke. A bukósisak viszont kötelező

Ha szabályt szegsz, ne a büntetési tétel és a lebukás veszélye lebegjen a szemed előtt, hanem arra gondolj, hogy bárki megsérülhet, és te leszel a hibás
Egészen meglepő, de az ittas vezetés a motorosok körében is gyakori. Azt gondolhatnánk, hogy aki motorra ül, józanul teszi , de sajnos a statisztikák nem ezt mutatják. Főleg nyáron, a motoros találkozók szezonjában fordul ez elő gyakran. Természetesen semmilyen jármű esetében nincs mentség az ittas vezetésre, de motorra ez hatványozottan érvényes, hiszen nem véd a kasztni, egy egyszerű elcsúszás is komoly következményekkel járhat. Számszerűsítve az ittas vezetés 20 ezer forintot kóstál, már ha nem minősül bűncselekménynek, a vezetés átengedése ittas személynek pedig 25 ezer forint büntetéssel jár.
A leggyakrabban előforduló szabályszegések között szerepel a zajterhelési érték átlépése, magyarul a túl hangos kipufogó használata. Akit rajtakapnak, több tízezer forintos büntetéssel számolhat.
Nincs veszve semmi… Akkor sem, ha már megállítottak
Ha már megtörtént a baj, és szemtől szemben állunk a rend őreivel, még mindig sokat tehetünk a helyzetünk javításáért, hiszen sok minden eldől az intézkedés folyamán: a hatósági személy a jog szerint mérlegelhet a büntetés kiszabásakor. Figyelembe veheti, hogy mennyire tanúsít megbánást az elkövető, vagy ellenkezőleg, mennyire „keménykedik”. Elvégre a bírság lényege az, hogy az alany elgondolkozzon a tettén és lehetőleg ne kövesse el újra ugyanazt a hibát. Általános érvényű tanács tehát, hogy ha már valaki szabályt szegett, legyen nagyon türelmes, tisztelettudó, ez valószínűleg a bírság mértékén is meglátszik majd.Aki nem ismeri el vétségét a helyszínen, feljelentésben részesül, s ha nem képes bizonyítani igazát, akár kétszeres összeget is befizethet a – gyakran elhúzódó – eljárás végén. Bár a leírtakból épp az ellenkezőjére lehetne következtetni, fontos tudni, hogy a motoros társadalom mindezeket összegezve is sokkal szabálykövetőbb a többi közlekedőhöz mérten. A közúti ellenőrzések eredményeiből kiderül, hogy a motorral közlekedők törvénytisztelők, s arányaiban kevesebb kihágást követnek el, mint az egyéb járműkategóriák vezetői. Ne feledjük, hogy az előírásokat nem a bírságok elkerülése miatt érdemes betartani, hanem saját magunk és embertársaink védelme érdekében!
Cikksorozatunk további részeiben egyenként megvizsgáljuk a különféle szabálysértéseket, illetve a kapcsolódó törvényeket, szabályokat és persze bírságokat. Ha érdekel, hogy mi jár például egy átütött alvázszámért vagy hány sör után visznek a kóterbe, tarts velünk!