Minden év januárjában tart sajtótájékoztatót a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, hogy tájékoztassa az egybegyűlteket az elmúlt szezon pontos számairól, no meg a következő idény elvárásairól. Idén sem volt ez másként, január ötödikén reggel hatalmas tömeg gyűlt össze a Danubius Hotel Hélia különtermében, ahol az autós és motoros szakágak képviselői fogadták a megjelenteket.

uj-motor-eladas-2015-7473
Az egyes kategóriák eloszlása arra utal, hogy túlsúlyba kerültek az utakon a valóban közlekedésre használt, többcélú kétkerekűek. Az endurós külsejű crossoverek, az egyszerű nakedek, valamint a túragépek csaknem a felét tették ki az eladásoknak, míg az utolsó helyezett sportmotorokat (3,2 %) még az ATV-k is beelőzték

Nagyrobogót minden autósnak!

Nekünk, motorosoknak különösen érdekes volt a beszámoló, elvégre a korábban nyilvánosságra hozott számok alapján sejthető volt, hogy rekordmértékű növekedésről szól majd az előadás, de a számok a szakmabelieket is meglepték. Tavaly decemberben ugyanis jelentősen, 121 százalékkal nőtt a motorkerékpárok forgalomba helyezése az előző évihez viszonyítva. Ez konkrét számokra lefordítva annyit tesz, hogy a múlt hónapban 82, egész évben összesen 2088 kétkerekűt helyeztek forgalomba hazánkban. Ez összességében 14 százalékos növekedés 2014-hez viszonyítva, ami főként úgy komoly eredmény, hogy ebben nem szerepelnek az itthon eladott, de külföldi rendszámmal forgalomba helyezett kétkerekűek, valamint a forgalmi engedélyre nem kötelezett robogók. Az évad egyenletes jó teljesítményére utal az is, hogy a növekedés töretlen volt, vagyis minden egyes hónapban több masina talált gazdára, mint a korábbi években.

uj-motor-eladas-2015-7471
A hazai forgalmazók három fő célt tűztek ki maguk elé 2016-ra. A segédmotorok regisztrációját, a 125-ös, legfeljebb 15 lovas gépekre kiterjesztett B kategóriájú jogsit, valamint a kétkerekűeket sújtó, aránytalanul magas regisztrációs adó csökkentését

Négykeréken is fejlődünkTavaly decemberben az egy évvel korábbinál 17 százalékkal több, 7107 új személygépkocsit, valamint 2294 kishaszon-járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 16 százalékos növekedés. Ez különösen a két évvel ezelőtti mélyponttal összehasonlítva komoly eredmény, elvégre tavaly 77,2 ezer új személyautót adtak el a kereskedők, ami 2013-hoz viszonyítva pedig 37,4 (!) százalékos növekedés. A kisteherautók eladásaira sem lehetett panasz - 17,5 ezer fogyott belőlük, ami az előző évi adatot 9,9 százalékkal haladja meg.

Népszerűek a használt vasak

Öt évvel ezelőtt csupán három-négyezer külföldről származó használt motort regisztráltak hazánkban, ezzel szemben tavaly 6161 gépre került magyar rendszám. Az évjáratok tekintetében nincs nagy változás, továbbra is tartja magát a megszokott aránypár - egy tíz év alatti példányra két annál korosabb jut.

uj-motor-eladas-2015-7472
Valószínűleg sokan az új motor helyett voksoltak hasonló árú, de nagyobb, erősebb masinára, amit a nyugati országokból, másodkézből szereztek be. Erre utal, hogy kiemelkedően sok, 5-600 darab volt a tavaly itthon forgalomba helyezett, 2011 utáni, importból származó nagymotor

Gyakran a külföldről származó használt gépek tömegével hozzák összefüggésbe, hogy magas a hazai géppark átlagéletkora, pedig a valóságban más tényezők befolyásolják azt. Szinte egyedülálló, hogy itthon egy kis trükközéssel akár öt-tíz éven át is ideiglenesen kivonhatnak a forgalomból egy motort, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy ezerszámra lehetnek pajtákban, fészerekben öreg MZ-k és Pancsik, melyek a statisztikát befolyásolják, de az utakon valószínűleg soha nem találkozunk velük. A nagy számú, itthon használt motor jelenléte - évjárattól függetlenül - jó hír, hiszen ez segít egyensúlyban tartani a két- és négykerekűek arányát az utakon, egyben munkát ad a kiszolgálóiparban, például kereskedésekben, szervizekben dolgozóknak. Akárhogy is, az elmúlt két évtizedben 93-ról 170 ezerre bővült a honi járműpark, nem számítva a félmilliós tömegben mozgó robogókat, az pedig garantáltan nagyon sok gumiabroncs, légszűrő és láncszett kopásával jár, az elhasznált ruházatot és sisakot nem is említve. A számokat és arányokat látva jó úton haladunk, hogy a motorkerékpár az ezredfordulóra jellemző kicsit csodált, de inkább megtűrt státuszból a hétköznapi közlekedés alapvető, élvezetes eszközévé váljon, egyben tömegesen elterjedjen az utakon, így segítve a városi dugók, torlódások felszámolását.