Nem ma kezdődött a Yamaha népszerű terepmotorjának históriája, tudniillik 22 éve, 1998-ban mutatták be az első szériát, a WR400F-et. Azóta sok víz lefolyt a Szumida folyón, s idén ősszel már a nyolcadik nemzedékkel jelentkezett a hamamatsui vállalat.

Új Yamaha WR450F

A reklámszöveg szerint az újdonság a Yamaha valaha gyártott leggyorsabb és legmozgékonyabb, nagy teljesítményű endurója, és biztosak vagyunk benne, hogy a cég marketingesei nem nagyképűségből írták le ezt a mondatot. Kiindulásként az YZ450F krosszmotort vették alapul, a méltán kedvelt testvértől örökölte kétoldali kereszttartóval ellátott, alumínium vázát, amit csak éppen annyira alakítottak át, hogy igazodjon a némileg eltérő használathoz.

uj-yamaha-wr450f-28377
A Yamaha szemérmesen hallgat az egyhengeres csúcsteljesítményéről, maximális nyomatékáról és eurobesorolásáról, ugyanakkor azt nem titkolja, hogy a négyszelepes aggregáthoz ötfokozatú váltót társít

Szintén az YZ-től kölcsönözték a minden paraméterében állítható első villát, valamint a központi rugóstagot is, utóbbi hangolásánál kiemelt figyelmet fordítottak a tapadásra és a rázkódások hatékony elnyelésére. Ezek után nem meglepő, hogy az erőforrás is a krosszmotorból származik, és számottevően könnyebb, illetve a teljes fordulatszám-tartományban erősebb elődjénél. Mindemellett vadonatúj, magas kompressziójú hengerfejjel, új dugattyúkkal és átdolgozott szívó- és kipufogónyílásokkal dicsekedhet, mi több kifejezetten a WR-hez kifejlesztett ECU egységgel vértezték fel.

Már meg sem lepődünk, hogy itt is teret nyert a digitalizáció, merthogy ez az első enduró, melynek DOHC-erőforrását akár távolról, vezeték nélküli kapcsolattal is hangolhatjuk. Ehhez mindössze egy okostelefonos alkalmazásra van szükség, s azon keresztül állíthatjuk be a levegő-üzemanyag keveréket, valamint a gyújtást. Persze van két alapprogram, közülük akár menet közben is választhatunk a kormányra szerelt kapcsoló átkattintásával.

uj-yamaha-wr450f-28378
Hogy a motor jobban tűrje a bukkanókat, a korábbinál vékonyabb főtartócsövekkel és vastagabb alsó merevítőkkel, valamint speciális motorlemezekkel látták el a vázat

Egyetlen rossz hír az újdonsággal összefüggésben, hogy a hazai forgalmazó – egyelőre ismeretlen áron – kizárólag versenygépként árulja majd a WR450F-et, ami annyit tesz, hogy közúton nem használható a járgány, viszont terepen annál többet nyújt. (Frissítve: időközben felkerült a modell a forgalmazó 2021-es árlistájára. Meglepetésre alig drágább a tavaly 3,1 millióért kínált elődnél – egészen pontosan 3 248 000 Ft-ba kerül.)