Alapvetően ellenzem, hogy valaki vakon, kizárólag a navigációs készülékre támaszkodva túrázzon, hiszen saját bőrömön tapasztaltam, hogy így kevéssé rögzül az útvonal, ami egyben azt is jelenti, hogy csökken a túra élményfaktora. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy minden egyes utazás során volt olyan helyzet, amikor hosszú perceket - vagy órákat - spórolt nekünk az eszköz, ha egy teljesen ismeretlen városban kerestük a megkérdezett helyiek által sem ismert környéket. Ugyanígy hasznos volt a navigáció a jó ideje tartalékon futó motor kapcsán, amikor kiderült: a kinézett útvonalon nem is lesz egyhamar benzinkút, muszáj módosítanunk az irányon, nehogy kifogyjunk a naftából. Az eddigi tapasztalatok alapján mindenképpen érdemes beszerezni egy ilyen kütyüt, ha az ember messzebbre indul, igaz, ezt sokan azért nem tették meg eddig, mert a kimondottan motorosoknak kínált eszközök rendkívül drágák voltak.

Frissítő ajánlat

Korábban - kevés kivételtől eltekintve - legalább százezret kóstált egy valóban vízálló, jó minőségű tartószerkezettel és töltővel, no meg térképpel ellátott készülék, nem csoda hát, ha a többség úgy gondolta: abból 3-4000 kilométert tud motorozni, így inkább ezt választja, mint egy újabb kiegészítőt a vasra. A WayteQ-nél ügyesen meglátták, ma már olyan tömegigény van az efféle szerkezetekre, hogy megéri egy valóban jól használható, mégis az eddigieknél messze olcsóbb modellt piacra dobni. A nemrég megjelent xRIDER megjelenéséről mi is beszámoltunk, s nem sokkal később már saját motorjainkon teszteltük, mit is tud a telefonok és táblagépek terén jól ismert cég terméke.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6136
Ez mind a WayteQ dobozában lapult, ennyi hasznos holmit adnak 34 900 forintért

Kibontást követően egy gazdag csomag tárul elénk, autós- és motorostöltő, illetve -tartó, USB-kábel, valamint maga az eszköz található a csinos dobozban. Apropó, doboz! A csomagolás feltűnő pontja a „700 nit fényerő" felirat. Az elsőre keveset mondó adat annyit tesz, hogy a kijelző - egy négyzetméterre vetített felületén - 700 kandela fényerőt bocsát ki, mely a laikusok számára szintén nem túl hasznos információ. Sokkal beszédesebb, ha azzal hasonlítjuk össze, hogy néhány éve még a 200 és 280 nit fényerejű kijelzők tesztjeitől volt hangos a sajtó, kiemelve, hogy utóbbi akár másfélszer világosabbnak tűnik a szem számára.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6140
A sport- és túrasportgépeken ülők életét nehezíti, hogy a kerethez kapcsolódó kar rendkívül rövid, ezért esélytelen a navit függőleges szögbe állítani, mert akkor az éppen a vezető bordái felé néz. Endurókon, crossovereken értelemszerűen ez nem okoz problémát

Adott hát a fentiek alapján kimondottan soknak számító 700 nit fényerőnk, mely leegyszerűsítve tényleg azt jelenti: a gyakorlatban bármikor könnyedén leolvasható a kimondottan nagy, 4,3 col átmérőjű képernyő. Ez nem holmi reklámszöveg - a teszt erejéig a motorra rögzített autós, illetve a használt, de így megkopottan is 180-200 eurót kóstáló, márkás motoros navigáció fényerőben messze lemaradt a WayteQ mögött. A már említett nagy átmérő egyébként nem minden típuson előnyös, mivel a navi vaskos kerete viszonylag nagy helyet foglal, ezért a középre felszerelt xRIDER sportmotorokon kitakarhatja a műszeregység egy részét.

Van mit tanulnia

A felszerelés örömtelien egyszerű. Az összerakáshoz szükséges egy kis nyers erő, de miután csatlakoztattuk a bölcsőt és a gépet, már csak a bilincset kell rögzítenünk a kormányon. Aki szenvedett már a konkurensek rendre önzáró anyás, 11-es (!) kulccsal nyitható szerkezeteivel, az bizonyára - hozzám hasonlóan - örül majd, hogy az xRIDER puszta kézzel, egyszerű tekerőgombbal rögzíthető. Tényleg pár másodperc, és már a helyére is került, mely után a vízzáró, menetes csatit összeillesztve meg is oldódott a folyamatos töltés.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6139
Igen, ezzel a kesztyűvel kéne megnyomni azt a picit ott bent... A WayteQ szakijai helyében lestem volna kicsit a riválisoktól: ott bekapcsológomb szerepe másodlagos, mert a gyújtást ráadva magától életre kel a készülék

A kesztyűben csak nehezen elérhető bekapcsológomb megnyomása után 5-6 másodperccel a kezdőképernyő fogad, majd a nagyméretű „NAVI" ikonra koppintva újabb 6-8 másodperc múlva már navigálhatunk is. Tudva, hogy az árérzékeny piacon a motorosok nagy része a Sygic navigációs program nélküli „üres" készüléket vásárolja majd, számukra elöljáróban elmondhatom: bármilyen programot is telepítesz rá, a gép hardvere tartja a lépést a korábbi fejlesztésű, profi motoros cuccokkal. A tervezés során ezer kilométerenként (!) 5-7 másodperc hátrányban van, míg újratervezés közben - a helyzet összetettségétől függően - 2-3 másodperccel később ad új utasítást, mint a nagynevű márkák termékei. Ismerve az xRIDER - autós- és motorostartóval együtt is csak - 34 900 forintos árát, ennyi tétovázás simán megbocsátható neki. Ha pedig nem szeretnél bajlódni az SD kártyával és az alternatív lehetőségek keresésével, elérhető egy teljes, 3D Európa térképpel ellátott változat is - az így kínált xRIDER felára kereken 15 ezer forint.

Jól átgondolt részletek

Bár a bevezetőben több apró hiányosság is elhangzott, ezeken túllépve csupa kellemes meglepetés vár, ugyanis a WayteQ részletei sok tekintetben igenis az erős középkategóriát idézik. Ilyen például hogy a gyakran hangoztatott „kesztyűben kiválóan kezelhető" rigmus itt tényleg szó szerint értendő. A megszokottól eltérően nem lapozós, hanem görgetős menürendszert kimondottan könnyebb kesztyűben kezelni, mint puszta kézzel, mivel csupasz ujjal érintve gyakran választásként értékeli a felület, amit mi egyszerű görgetésnek szántunk.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6131
Az Útikalauz menüpontban szinte mindent megtudhatsz az elmúlt hetek motorozásairól

Szintén a pozitívumok közé tartozik, hogy az akksi kimondottan jól vizsgázott, közel két óra folyamatos fárasztás után is 70-80 százalékot jelzett a bal felső sarokban található ikon. További előny, hogy számos extra funkció is könnyen elérhető, így például hosszabb intervallumban is visszakereshetők az automatikusan mentett napi etapok jellemzői. Itt számok és grafikonok mutatják, a túra egyes napjain hány kilométert tettünk meg, milyen átlagsebességet értünk el, és miként változott a tempónk az egyes szakaszokon.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6133
Túlzás nélkül állítható, hogy kesztyűben jól kezelhető a felület - a nagy méret és a kiváló fényerő ezúttal sem hazudtolja meg magát

Tulajdonképpen ez a sokrétűség a Sygic navigációs program gyengéje is, tudniillik szükség van egy alapos első böngészésre és memorizálásra, hogy az ember éles helyzetben ösztönösen kezelje a felületet. Jómagam könnyű helyzetben voltam, mert a két éve töretlenül - sőt kissé megtörve is - jól szolgáló WayteQ Talk5H telefonomon is ez fut, így nem kellett barátkoznom vele. Ugyanakkor nem hagyhatom szó nélkül, hogy a Sygic-szűzek a bonyolultabb feladatok közben néha a felmenők meglehetősen profán emlegetése mellett léptek ki a már százszor látott, de semmi hasznosat nem nyújtó menüpontokból. Furcsa például, hogy az olyan életszerű helyzetek, mint mondjuk a benzinkút keresése más programokban két-három mozdulat, és ugyanennyi másodperc, míg a Sygic-ben ez feltétlenül megállást és hosszas, 10-12 másodperces keresést követel.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6138
Délutáni napsütésben is ilyen kiválóan látszik a térkép. A 700 nit fényerő messze meghaladja az olcsó és középáras riválisok teljesítményét

Szintén az előnyök közé sorolható, hogy útkeresés közben egyből két-három lehetséges útvonalat is rajzol a megadott célponthoz, bár ezeket csak akkor tudod első ránézésre megkülönböztetni, ha nyomvonaluk markánsan eltér egymástól. Ugyanígy említést érdemel, hogy elsőre esetlegesnek tűnő, mégis bombabiztos bölcső tartja a készüléket - a bepattanó fülek mellett egy kézzel szorítható csavar is rögzít, ezért az elhagyás lehetősége nulla, és a lopástól sem kell tartani, mert a csavarhúzóval betekert fejet csak szerszámmal lehet oldani.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6128
Biztosan nem hagyod el - a fülek mellett egy kézzel betekerhető csavar is rögzíti az xRIDER-t a házban

Ha mindez nem győzne meg, elég csak összeadni, hogy mit is kapsz a pénzedért. Alig 35 rugóért - futárként dolgozó kollégáknak: 27 480 + ÁFA-ért - teljes értékű autós és motoros készülékhez jutsz, beleértve a megfelelő töltőket, illetve a teljes vízállóságot, mely ilyen árszinten eddig aligha volt elérhető. Mindezt megspékelték Bluetooth-kapcsolattal, sőt FM-átjátszóval is, tehát a kocsiban a 16x9-es oválokból szól majd a tisztán érthető utasítás. Az már csak hab a tortán, hogy zene- és filmlejátszó is helyet kapott benne, vagyis a célhoz közelítve hátra passzolhatod az xRIDER-t, hogy az utazástól megfáradt lurkók ezen nézzék a Magyar népmeséket, Szabó Gyula hangja ez alkalommal is a kalaptartó hangszóróiból árad majd feléjük.

wayteq-xrider-navigacios-keszulek-teszt-6214
Hosszabb, külföldi túráinkon különösen jó hasznát vettük az xRIDER gyorskereső funkciójának. Ebben ugyanis nem kell az ország kiválasztásával bajlódni, elég a városnév kezdőbetűit bepötyögni, és már indulhat is határokon átívelő útvonaltervezés

Túlzás lenne az xRIDER-t a valaha próbált legjobb motoros naviként jellemezni, ugyanakkor az is igaz, hogy a „nagyok" is hibáznak néha - sokszor bizonyosodott már, hogy a magas ár nem feltétlenül garancia a pontos és gondtalan utazásra. A WayteQ a szinte kompromisszummentes megoldások egyike, elképesztően szerény bekerülési költséggel és az ebből fakadó kiváló ár/érték aránnyal, így nem lepődnék meg, ha az európai látványutak parkolóiban hamarosan ilyenek pózolnának a középkategóriájú gépek kormányain. Akárhogy is, ha nem lenne saját, jól bevált eszközöm, biztosan beneveznék egyre, de előbb még alaposan megfontolnám, hogy az azonnal fogyasztható, Sygic-es xRIDER-t válasszam, vagy inkább az olcsóbb verzióra voksoljak, és a kocsiban már megszokott, hazai fejlesztésű programot töltsem fel rá.