– Gyors, pontos váltások segítik a vezetőt, hogy teljes mértékben a sportos motorozás élvezetére összpontosíthasson – jellemezték a fejlesztők az Y-AMT erőátvitelt, mely a közismert Honda DCT és a tavaly megjelent BMW ASA kihívójaként lépett piacra.
Napjainkban még csak néhány gyártó kínál részben vagy teljesen automatikus erőátvitelt, de a trendet látva csak idő kérdése, hogy minden nagy márka előrukkoljon a saját „okosváltójával”
Ami igazán újszerű a Yamaha szerkezetében, hogy közúti és pályamotorozáshoz más-más vezérlési módot ajánl fel. A hétköznapokban ugyanúgy mutató- és hüvelykujjal vált fel és vissza a pilóta, mint más gyártók megoldásainál, ám pályán – ahol fontos, hogy a hüvelykujj mindvégig a markolaton legyen –, csak mutatóujjal is vezérelhetőek a fel- és visszakapcsolások.
A Yamaha Y-AMT modelljei
Noha a felületesen ítélkezők egyszerűen automatikus – vagy automata – váltónak nevezik, a japán cég motorjaiban tulajdonképpen hagyományos, hatfokozatú erőátvitel található. A különbség tehát az, hogy a váltás gyorsabb, pontosabb, kiszámíthatóbb, mert az eredetileg ötlépéses mozdulatsor (gázelvétel, kuplung be, váltás, kuplung ki, gáz) mindössze egyre csökken – csupán egy pöccintés valamelyik gombon. Azt is kiemelték, hogy ezáltal a kapcsolások időzítése is pontosabb, elvégre lábbal nagyobb erejű, de pontatlanabb mozdulatokra képes az ember, míg a finommotorikus mozgásra csak a kéz és az ujjak alkalmasak.
Természetesen van AT, azaz teljesen automatikus üzemmód is, mégpedig kétféle karakterrel: ez a D, vagyis általános és D+, sportos beállítás – utóbbi magasabb fordulatszám-tartományban vált fel és vissza, így növelve az elérhető teljesítményt és motorféket. Nagyban egyszerűsíti a használatát, hogy a manuális váltás automatikus üzemmódban is lehetséges, azaz a két gombbal bármikor felülírhatod a kapcsolások időzítését.
Milyen motorokhoz elérhető az Y-AMT?
Jelenleg ötféle típushoz kínálja a Yamaha az új erőátvitelt, de látva, hogy éppen a márka két legnépszerűbb erőforrásához, a 689 köbcentis sorketteshez és az 890 köbcentis sorhármashoz társították, egyértelmű, hogy a jövőben további Tracer modellekben is elérhető lesz.
A belépőszint a Y-AMT-klubba az új MT-07, ráadásul a plusz költség sem túlzó, hiszen alig tíz százalékkal kerül többe a kuplungkar nélküli hétszázas. Ugyanígy az MT-09-ből is van 48/119 lóerős verzió, és mindkettő elérhető az újdonsággal – itt a felár kereken 400 000 forint.
Kétségtelen, hogy a túra- és túrasportmotorokon igazán hasznos egy ilyen szerkezet, ezért már idén megjelent a Tracer 9, a Tracer 9 GT és a Tracer 9GT+ típusokban, alaposan megkönnyítve ezzel a trükkös hágók leküzdését. Aki próbált már másodikból egyesbe visszaváltani a Stelvio, az Edelweiss-spitze vagy a Monte Zoncolan szűk, embert próbáló kanyarjaiban – mert a forgalom vagy bármi más miatt hirtelen lassítania kellett –, bizonyára érti, miért nagy segítség a kötelező feladatokat átvállaló rendszer...
Ráadásul ez csak a kezdet, ugyanis éppen néhány napja derült ki, hogy a Tracer 7 is hamarosan csatlakozik a társasághoz, vagyis még idén legalább hattagúvá bővül a flotta.
Kinek érdemes az Y-AMT-t választania?
Bár felépítésében és működésében eltér a Yamaha megoldása az ASA-tól és a DCT-től, hasonló célt szolgál. Legyen egyszerűbb, ha úgy tetszik, hatékonyabb a motorozás, miközben a váltás élménye és érzete megmarad.
Ez alapján egyaránt hasznos lesz a motorral ingázóknak, akik kuplungolás – sőt ha akarják, manuális váltás – nélkül hagyhatják maguk mögött a dugókat, valamint a túrázóknak, hogy élvezetesebb és stresszmentesebb legyen a hágók, szerpentinek meghódítása.