– Átírja a szabályokat! – jellemezték a mérnökök a nemrég leleplezett, Y-AMT-váltós MT-09-et, amiről éppen két napja írtuk, hogy hamarosan végleges változatban jelenhet meg a piacon. Persze ez nem azt jelenti, hogy simán beépítették az „okosváltót” a jelenleg is kapható modellbe – ennél sokkal többről van szó:
Megjelent az első Y-AMT-vel felszerelt MT-09
Először is még sportosabb az üléshelyzet, az utas priccse különálló egység a vezető nyerge mögött, emellett új a LED-es fényszóró is, ám a legnagyobb érdeklődés az új váltót övezi, hiszen alapjaiban változtatja a meg a motor kezelését, irányítását.
Az előd jól ismert, 890 köbcentis sorhármasát társították a részben automatikus váltóval, mely annyit tesz, hogy a vezető bármikor eldöntheti: rábízza az elektronikára a fel- és a visszakapcsolást vagy mint bármelyik motoron, maga kezeli a hatos váltót, de immáron kézzel, és nem lábbal.
A mérnökök elmondása szerint ez azért jobb megoldás, mint a hagyományos gázelvétel-kuplungolás-kapcsolás trió, mert a kéz finommotoros mozgása kifinomultabb, mint a lábé. Ráadásul a három mozdulat helyett mindössze egyre van szükség, azaz a pilóta az útra vagy a pályára összpontosíthat helyette, ami városban, túrákon és persze a pályán is nagy előny.
Mi több, úgy alakították ki a kormány bal oldalára rögzített kapcsolóegységet, hogy egy ujjal is működtethető, ezáltal a vezető hüvelykujja a kormányon maradhat váltás közben is. Kiemelték, hogy nem szabad összekeverni ezt a szerkezetet az autók gyakran „lusta” automatikus váltóival, hiszen azok elsősorban a kényelmet szolgálják, itt pedig pont ellenkezőleg – azért fejlesztették ki, hogy még élvezetesebb legyen a motorozás, és a pilóta gyorsabb lehessen.
A közkedvelt erőforráshoz könnyű alumínium Deltabox váz és felsőpolcos futómű kapcsolódik – elöl minden paraméterében állítható, 41 millis fordított villa, míg hátul szintén állítható központi rugóstag segít kivasalni az úthibákat. Jó hír a rövid távon gyakran közlekedőknek, hogy mivel egyre több motorkerékpáron alapfelszereltség, immáron az MT-09-en sem kell felárat fizetni a roppant kényelmes kulcsnélküli indítás funkcióért.
Mindezt megfejelték az YZF-R1-ből átvett helyzetérzékelővel (IMU) és vezetéssegítő elektronikákkal, többek között kipörgésgátló (TCS), az egykerekezés-gátló(LIF), a fékerőszabályozó (BC) és a motorfék-szabályozó (BSR) is alapáras az újdonságon.
Az MT-09 – és a modell A2-es, 35 kW-os változata – már idén elérhető lesz a kereskedésekben, mégpedig háromféle fényezéssel, ezek a Tech Black, a Midnight Cyan és az Icon Blue.