– Átírja a szabályokat! – jellemezték a mérnökök a nemrég leleplezett, Y-AMT-váltós MT-09-et, amiről éppen két napja írtuk, hogy hamarosan végleges változatban jelenhet meg a piacon. Persze ez nem azt jelenti, hogy simán beépítették az „okosváltót” a jelenleg is kapható modellbe – ennél sokkal többről van szó:

Noha ez már az elődben is így volt, érdemes kiemelni, hogy az MT kezessége részben a rendkívül könnyű, ezáltal csekély pörgettyűs hatást keltő Yamaha SpinForged felniknek is köszönhető

Megjelent az első Y-AMT-vel felszerelt MT-09

Először is még sportosabb az üléshelyzet, az utas priccse különálló egység a vezető nyerge mögött, emellett új a LED-es fényszóró is, ám a legnagyobb érdeklődés az új váltót övezi, hiszen alapjaiban változtatja a meg a motor kezelését, irányítását.

yamaha-mt-09-y-amt
Természetesen álló helyzetben és alacsony sebességnél az Y-AMT rendszer vezérli a tengelykapcsoló és a sebességváltó működését, megkönnyítve ezzel a gép irányítását elinduláskor, a lassú manőverek végrehajtásakor és zsúfolt forgalomban

Az előd jól ismert, 890 köbcentis sorhármasát társították a részben automatikus váltóval, mely annyit tesz, hogy a vezető bármikor eldöntheti: rábízza az elektronikára a fel- és a visszakapcsolást vagy mint bármelyik motoron, maga kezeli a hatos váltót, de immáron kézzel, és nem lábbal.

yamaha-mt-09-y-amt
Viszlát, kulcs és gyújtáskapcsoló!

A mérnökök elmondása szerint ez azért jobb megoldás, mint a hagyományos gázelvétel-kuplungolás-kapcsolás trió, mert a kéz finommotoros mozgása kifinomultabb, mint a lábé. Ráadásul a három mozdulat helyett mindössze egyre van szükség, azaz a pilóta az útra vagy a pályára összpontosíthat helyette, ami városban, túrákon és persze a pályán is nagy előny.

yamaha-mt-09-y-amt
A két automatikus üzemmód közül a D kevésbé harcias, ez városban vagy például hosszú autópályázás során lehet hasznos, míg a D+ a sportos motorozásra hangolt: később kapcsol fel és vissza, növelve ezzel az elérhető teljesítményt és motorféket

Mi több, úgy alakították ki a kormány bal oldalára rögzített kapcsolóegységet, hogy egy ujjal is működtethető, ezáltal a vezető hüvelykujja a kormányon maradhat váltás közben is. Kiemelték, hogy nem szabad összekeverni ezt a szerkezetet az autók gyakran „lusta” automatikus váltóival, hiszen azok elsősorban a kényelmet szolgálják, itt pedig pont ellenkezőleg – azért fejlesztették ki, hogy még élvezetesebb legyen a motorozás, és a pilóta gyorsabb lehessen.

yamaha-mt-09-y-amt
Érdekes, hogy miért nem elterjedtebb megoldás ez a Brembo radiális felső főhenger, hiszen sokkal pontosabbá, hatékonyabbá teszi a lassítást. Szerencsére a Yamaha előszeretettel alkalmazza a motorjain, akárcsak a radiálisan rögzített, négydugattyús  féknyergeket

A közkedvelt erőforráshoz könnyű alumínium Deltabox váz és felsőpolcos futómű kapcsolódik – elöl minden paraméterében állítható, 41 millis fordított villa, míg hátul szintén állítható központi rugóstag segít kivasalni az úthibákat. Jó hír a rövid távon gyakran közlekedőknek, hogy mivel egyre több motorkerékpáron alapfelszereltség, immáron az MT-09-en sem kell felárat fizetni a roppant kényelmes kulcsnélküli indítás funkcióért.

yamaha-mt-09-y-amt
Az 5 colos, nagy fényerejű, színes TFT-műszeregységhez okostelefon is társítható

Mindezt megfejelték az YZF-R1-ből átvett helyzetérzékelővel (IMU) és vezetéssegítő elektronikákkal, többek között kipörgésgátló (TCS), az egykerekezés-gátló(LIF), a fékerőszabályozó (BC) és a motorfék-szabályozó (BSR) is alapáras az újdonságon.

yamaha-mt-09-y-amt
A jövőben ilyen kapcsolók helyettesíthetik a százéves történelemre visszatekintő váltókart

Az MT-09 – és a modell A2-es, 35 kW-os változata – már idén elérhető lesz a kereskedésekben, mégpedig háromféle fényezéssel, ezek a Tech Black, a Midnight Cyan és az Icon Blue.