A Yamaha az 1990-es évektől kezdve az iparág legsikeresebb robogóit gyártotta – áll az új NEO's beharangozójában –, közöttük olyan valódi ikonokat, mint a BW's/Booster, az Aerox/Nitro és a NEO's/Ovetto belsőégésű változata.

Elektromos NEO's a Yamahától

A cég több mint 30 éve végez kutatásokat, fejlesztéseket, hogy tisztán elektromos motorokkal bővítse kínálatát, mi több, már 1991-ben, a Tokiói Autószalonon felbukkant a márka első elektromos robogója, a Frog.

yamaha-neos-bemutato-2022
Az ülés alatt, a váz közepén elhelyezett, mindössze 8 kg tömegű 50,4 V/19,2 Ah-s lítium-ion akkumulátor táplálja a kerékagy-motort. A Yamaha saját fejlesztésű és gyártású, nagy energiasűrűségű akkumulátora teljes feltöltéssel körülbelül 37 km-es hatótávot biztosít a motornak

A 2022-es, újgenerációs NEO’s a Yamaha első sorozatgyártású elektromos robogója az európai piacon, mely AM géposztályú, vagyis az 50-es, benzines típusok kihívója. Olyan praktikus tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek ideálissá teszik a napi szintű, városi bejárásra: gumiborítások például óvják a burkolatokat az ütésektől, sérülésektől, a kerékbe épített, saját fejlesztésű, szénkefe nélküli agymotor (Yamaha Integrated Power Unit – YIPU) pedig kivételes gyorsulást biztosít, így a motor tuti elsőként rajtol el a lámpáktól.

yamaha-neos-bemutato-2022
A körülményeknek megfelelően két különböző üzemmód közül választhatunk a kormány jobb oldalán található kapcsolóval. Az STD (standard) üzemmód biztosítja a legnagyobb teljesítményt (2,06 kW 40 km/h sebességnél), ez ideális általános használatra, míg ECO-ban 35 km/órára csökken a végsebesség, de nő a hatótáv

A motorban használt, második generációs YIPU egyik fő jellemzője a rendkívül hatékony, fogaskerék nélküli kialakítás, amivel jelentősen csökkenthetők a fogaskerekek és szíjak esetén fellépő erőátviteli veszteségek. A Yamaha közvetlen meghajtású konstrukciójának másik nagy előnye, hogy gyakorlatilag kiküszöböli a mechanikus zajokat, nem beszélve arról, hogy a kevesebb alkatrészből álló szerkezet karbantartása is egyszerűbb, ami tovább csökkenti az üzemeltetési költségeket.

yamaha-neos-bemutato-2022
Az alapfelszereltségként egy akkumulátorral ellátott NEO’s-hoz második akkumulátor is csatlakoztatható, amellyel körülbelül 68 km-re növelhető a hatótáv

Az innovatív YIPU egyben hátsó kerékagyként is funkcionál, magában foglalja a fékrendszert is, így rendkívül lett letisztult a motor megjelenése. Arra is gondoltak a mérnökök, hogy könnyen szerelhető legyen a modell, ezért a lengőkarba építették a vezérlőegységet, a felni pedig egyszerűen, öt csavarral levehető, hogy például a gumicsere vagy a defektjavítás is pár szerszámmal elvégezhető legyen.

yamaha-neos-bemutato-2022
Az újgenerációs NEO’s vezetése közben is értesülhetünk hívásainkról és üzeneteinkről, ehhez mindössze a Yamaha ingyenes MyRide alkalmazását kell letölteni, és a telefont QR-kód vagy az alvázszám segítségével társítani a robogó kommunikációs vezérlőegységével

– A NEO’s esetében minden a kényelemről és az egyszerű használatról szól – emelték ki a mérnökök –, így a kulcs nélküli, Smart Key rendszer lehetővé teszi a motoros számára, hogy a robogóval azonnal elinduljon, és ehhez elő sem kell vennie a kulcsot. Azt is hangsúlyozták, hogy a 13 colos átmérőjű kerekekkel felszerelt robogó kifejezetten a típushoz fejlesztett, csekély gördülési ellenállású abroncsokon fut, hogy minél takarékosabb és nagyobb hatótávú legyen a motor.

yamaha-neos-bemutato-2022
A vállalat YIPU agymotorja, mely bal oldalon futó lengőkarhoz csatlakozik. Praktikus megoldás, hogy öt csavarral eltávolítható a hátsó kerék és az is, hogy a lengőkar rejti a 2,5 kW-os motor vezérlőelektronikáját

A 2022-es NEO’s modellek hamarosan legördülnek a gyártószalagokról, és az első példányok várhatóan idén májusban érkeznek a kereskedésekbe.