A Yamaha R1 GYTR VR46 Tribute nevet kapta a Valentino Rossi tiszteletére készített, alaposan átalakított R1, bár ezt aligha kell hangsúlyozni: a látványos fényezés messziről hirdeti, hogy a Doctor ihlette az újdonságot.

yamaha-r1-gytr-rossi
Igazi erődemonstráció: mindent belezsúfoltak a yamahások, amitől csak jobb lehet egy R1

Különleges Yamaha R1 egy nem mindennapi versenyzőnek

Persze nem elégedtek meg a mérnökök a külsőségekkel, ezért egy híján tucatnyi extrával szerelték fel a gépet a 2022-es GYTR-katalógusból. Többek között másik kormány, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung), hűtőrendszer, Akrapovič kipufogórendszer és pillekönnyű Marchesini kerékszett ékesíti a motort.

yamaha-r1-gytr-rossi
Ha nem lenne világos, hogy kinek készült a motor...

Mi több, jó néhány WSBK-fejlesztés is megtalálható az R1-en, élen a 22 literes üzemanyagtartállyal, a szénszálas segédvázzal, spéci lengőkarral, a szintén szénszálas idomszettel és a Rossi előtt tisztelgő műszeregységgel. Az erőforrás versenylégszűrő és Marelli versenyelektronika révén lett erősebb, a felfüggesztés és a fékrendszer pedig az Öhlins, valamint a Brembo legújabb fejlesztéseitől lett acélosabb.

Akárcsak az idei bajnok versenymotorján, itt is állítható a kormány helyzete, míg Öhlins kormány-lengéscsillapító felel azért, hogy ne kelljen birkózni a motorral a legdurvább kigyorsítások közben sem.

yamaha-r1-gytr-rossi
Könnyű szénszálból készült az idomzat és a segédváz is

Az egyetlen negatívum, hogy egyelőre nem került szóba sorozatgyártás, ugyanis a motor tulajdonképpen egy ajándék Rossinak: ezzel köszöni meg a gyár a sok-sok futamgyőzelmet és megannyi felejthetetlen versenyt. A Doctor hamarosan át is veheti, és a hírek szerint Misanóban teszi majd próbára a különleges R1-et.