Nem véletlenül írtam kilenc évvel ezelőtt, az első Tracer 7 leleplezésekor, hogy ez egy kivételes motor, és nagy jövő áll előtte. Jóllehet, egyik kedvenc hágómon, a Giaun és környékén zajlott a modell első nemzetközi menetpróbája, ami önmagában is garantálta, hogy egy remek nap vár rám, de a Yamaha olasz központja olyan merőben új gépet faragott az MT-07-ből, hogy akkor is elégedetten szálltam volna le a nyergéből, ha a nap végén nem a festői Val di Fassában, hanem egy tök átlagos, hazai helyszínen kell visszaadnom a kulcsot.
Az első, 2016-os Tracer tesztje a Dolomitokban
Nos, az idő igazolta a felfokozott várakozásokat, elvégre a Tracer 7 igazi közönségsláger Európában, míg itthon csak azért nem lett a legnagyobb darabszámban eladott túrasportmotor, mert év végén megelőzte a házon belüli névrokon Tracer 9... Komoly fegyvertény, hogy ebben a kategóriában egyszerűen tarolt a Yamaha:
az összes gyártó minden modelljét egybevéve tavaly 205 új túrasportmotor kelt el Magyarországon, és ebből 159 volt Tracer.
Ilyen előzmények után bizonyára tűkön ülve várták a tulajdonosok a mai napot, amikor is lehullt a lepel a megújult Tracer 7-ről, Tracer 7 GT-ről, sőt megjelent egy még gazdagabb felszereltségű, exkluzív változat is.
Új, nagyobb hatótávú Tracer 7 modellek a Yamahától
Röviden úgy foglalhatnánk össze a modellfejlesztés lényegét, hogy a továbbfejlesztett váz, felfüggesztés és a tökéletesített üléshelyzet révén nőtt a Tracer túraképessége, amelyet fokoz a nagyobb, immáron 18 literes üzemanyagtartály.
Az új, 2025-ös Tracer 7 és 7 GT
Feltűnő részlet az új, látványos menetfény, a karcsú fejidom, valamint a roppant keskeny hátsó lámpa, de természetesen ennél mélyrehatóbb változásokat is felfedezhetünk a gépen. Például az Y-CCT (Yamaha Chip Controlled Throttle) ride by wire gázmarkolat lehetővé teszi megannyi vezetéssegítő rendszer alkalmazását, egyszersmind pontos, kiszámítható, gyors gázreakciót eredményez.

Ennek köszönhetően háromféle teljesítményleadás elérhető, hogy a tudásodhoz és a pillanatnyi tapadáshoz igazítsd a motor dinamikáját, emellett szabályozható a kipörgésgátló érzékenysége, míg a szintén alapáras sebességtartó automatika (tempomat) kényelmesebbé teszi a hosszú, autópályás szakaszokat. További érdekesség, hogy a két előre programozott üzemmódon túl (Street, Sport) Custom beállítás is elérhető, amiben a műszeregységen vagy akár a mobilodon személyre szabhatod a motorod viselkedését.

Mivel bevált, kiforrott konstrukció, a Tracerben továbbra is a 690 köbcentis, 270 fokos főtengelyelékelésű CP2 erőforrás dolgozik, csúcsteljesítménye az Euro 5+ környezetvédelmi előírások dacára 74 lóerő, míg legnagyobb forgatónyomatéka 68 Nm. Miként megszokhattuk a géposztályban, a Tracer 7 is rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsolót (csúszókuplung) kapott, ezáltal nagyjából negyedével csökkent a kuplungkar behúzásához szükséges erő, és még nehezebben csúszik meg a hátsó kerék, ha intenzív fékezés közben több fokozatot váltasz vissza.

Ez azonban nem minden, elvégre átdolgozták a vázat is, és a munka gyümölcseként nőtt a hossz- és oldalirányú, valamint a torziós merevség, illetve a korábbi, eleve megnyújtott lengővilla újabb 40 mm-rel lett hosszabb.
Itt lehet igazán tetten érni, hogy ez nem csupán egy idomokba csomagolt, magas kormányos MT-07, hiszen már az első, 2016-os Tracer is 50 mm-rel hosszabb lengővillát kapott, mint amilyen az MT-07-ben volt, és most, az újabb 40 mm-rel már tényleg tekintélyes a különbség, ami nagyban megszabja a motor viselkedését.
Míg az MT egy jó értelemben vett izgága, könnyed kis naked, a Tracer sokkal nyugodtabban viselkedik, jobb egyenesfutású és a nyújtott kanyarokban is magabiztosabb, hála az átdolgozott felfüggesztésnek. Új a 41 millis belcsőcső-átmérőjű, fordított villa is, melynek rugó-előfeszítése 18 fokozatban állítható, míg hátul továbbfejlesztett központi rugóstag teljesít szolgálatot. Utóbbi kapcsán kiemelték a mérnökök, hogy szerszám nélkül, pillanatok alatt állítható a rugó-előfeszítése, ezáltal bármikor áthangolható egy- vagy kétszemélyes használatra.

Ráadásul még ezzel sincs vége az újításoknak, hiszen 2025-től már radiálisan rögzített első féknyergek emésztik fel a mozgási energiát, és az sem mellékes szempont, hogy prémium kategóriájú, Michelin Pilot Road 6 GT abroncsokat szereltek a 17-es első-hátsó kerékre. Kérdés, hogy miért választották pont a – kifejezetten nagy és túlsúlyos épekre tervezett – GT változatot, hiszen a Tracer a nagyobb, 18 literes tankot csurig töltve is mindössze 212 kilóval mérlegel, de az tény, hogy ezzel is azt hangsúlyozzák a yamahások, hogy ez egy teljes értékű túramotor.

Végül átdolgozták az üléspozíciót, szélesebb és 30 mm-rel magasabb kormányt építettek be, és áttervezték a kormánykiemelőt, hogy minél lazább, pihentetőbb testhelyzetben túrázhassanak a Tracer-tulajdonosok. Ehhez igazodik az idomzat is, a GT légterelője jelentősen, 90 mm-re magasabb és hatcentis úton állítható fel-le, hogy mindenki megtalálja a magasságához ideális helyzetet.

Háromféle változatban érkezik a Tracer: az alapmodell mellett elérhető a gazdagabb felszereltségű Tracer 7 GT, illetve érkezik a vadonatúj TRACER 7 GT Exclusive – utóbbi alapáron markolatfűtéssel és két oldaldobozzal kerül a szalonokba.