Tagadhatatlan, hogy egyre nő a retró stílusú motorok népszerűsége, s a Yamaha sem akar lemaradni a piaci versenyben, ezért az utóbbi fél évben több klasszikussal is meglepte a rajongókat. Először is tavaly novemberben leleplezte a Yamaha XSR900 legújabb változatát, amiben az MT-09 átdolgozott, nagyobb összlökettérfogatú, erősebb sorhármasa dohog.

yamaha-xsr-125-700-900
Mivel a sportmotorokra jellemző vázra és felfüggesztésre épül az új XSR, szakasztott úgy fest, mint a 90-es évek első épített streetfighterei, melyek szintén a ruhájuktól megszabadított sportgépekből születtek

Az alapáron gyorsváltóval (QSS), sebességtartó automatikával (tempomat) és nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval (csúszókuplung) felszerelt, 119 lovas gép úgy vált erősebbé, hogy közben irányíthatóságán is javítottak. Ezt többek között az új, eddiginél sokkal kisebb, könnyebb hattengelyes helyzetérzékelő beépítésével érték el, és az sem mellékes, hogy a vezetéssegítő rendszer immáron a kerekek oldalirányú megcsúszását is érzékeli, mindezt pedig megkoronázza az új, öntött Deltabox váz és a minden eddiginél könnyebb, Spinforged kerékszett:

Többet számít, mint gondolnád: mivel jelentősen csökkentik a rugózatlan tömeget, sokkal kezesebbé teszik a motort az új Spinforged felnik

Akinek még nincs korlátlan jogsija, sőt csak most kezdett motorozni, annak a család legkisebb tagja, az XSR125, illetve annak még látványosabb átirata, az idén megjelent XSR125 Legacy lehet ideális társ. Bármennyire is régies megjelenésű a páros, a technika naprakész: teljesítménye az Európában megengedett A1-es maximum, éppen 15 lóerő és a 900-as rokonhoz hasonlóan ez a modell is masszív Deltabox vázra épül.

yamaha-xsr-125-700-900
Mivel a sportos Yamahákból örökölte erőforrását, a piac egyik legerősebb és legfürgébb 125-öse lett az új XSR

A legfontosabb különbség az alapmodell és a Legacy között utóbbi fekete-arany fényezése, ami a korabeli XS-eket idézi, illetve ez a változat aranyszínű, fűzöttküllős kerekeket kapott, szemben a korábban megjelent rokon fekete, öntött felnijeivel.

Új Yamaha XSR az A2 kategóriában

Az egyhengeres 125-ös és a sorhármas 900-as közé ékelődik a japánok két sorkettes klasszikusa, az XSR700 és az XSR700 XTribute.

yamaha-xsr-125-700-900
A kéthengeres XSR is elérhető nyitott, 73 lóerős, illetve A2-es jogsihoz igazított, 35 kW-os kivitelben

Mindkettőben ugyanaz a kéthengeres, 73 lovas erőforrás dolgozik, ám amíg az „alap” egyszerű, csupasz retrómotor, az XTribute – miként neve is utal rá – az egykori XT500 enduró stílusában fogant. Ennek megfelelően utóbbi Pirelli MT 60 RS terepgumikat és lapos nyerget kapott, így a műutat elhagyva a földutakon is otthonosan mozog.

yamaha-xsr-125-700-900
Az XTribute elnevezés arra utal, hogy a negyven évvel ezelőtti XT500 állt modellt a gép tervezésekor

Ráadásul a 125-ös és a 700-as duó megjelenése után idén az XSR900-ból is érkezik egy új kivitel, mégpedig azoknak, akik még csak A2 jogsit szereztek, de mindenképpen a nagy, háromhengeres géppel szeretnék megkezdeni motoros pályafutásukat. Rájuk gondolva készítik el az XSR900 fojtott, 35 kW-os változatát, ami már 18 éves kortól szabályosan vezethető, ha pedig megszerzi a pilóta a korlátlan jogsit, a fojtás eltávolításával máris egy új, erősebb motort kap a friss vezetői engedély mellé. 

yamaha-xsr-125-700-900
A 700-asok mellett idén már a 900-asból is érkezik 35 kW-os, 18 éves kortól, A2-vel vezethető változat

Nem is kell sokat várnunk a speciális, 48 lovas verzióra, ugyanis a hírek szerint már szeptemberben megérkeznek a kereskedésekbe az első A2-es XSR900-ak.