A zöld rendszámos gépkocsikból 2022 végén 63 597 darabot tartottak nyilván, ám fontos különbség az előző esztendőkkel szemben, hogy tisztán elektromos autókból tavalyelőtt még kevesebb mint ötezret, 2022-ben ezzel szemben több mint 13 ezret helyeztek forgalomba – közölte az Energiaügyi Minisztérium.

Milyen előnyökkel jár a motorok zöld rendszáma?

Immáron nemcsak személyautók viselnek zöld plakettet – tették hozzá –, ugyanis év végén túllépte a kétezret az ilyen teherautók mennyisége, valamint a háromszázat közelíti a zöld rendszámos motorkerékpárok száma.

zold-rendszamos-motorok
Magyarország nemcsak felhasználóként veszi ki a részét a járműipar zöld fordulatából, miután Németország mellett európai akkumulátorgyártó központtá is válik, a világszínvonalú ZalaZONE tesztpálya révén pedig az ágazati kutatás-fejlesztésben is kimagasló képességű – emelték ki (Kép: Vigh László és 1954-es évjáratú, 125-ös Csepelje a ZalaZone pálya fékezősávján. MTI/Varga György)

Anno mi is beszámoltunk róla, amikor forgalomba helyezték az első zöld rendszámos, elektromos motort Magyarországon. 2021 augusztusában nyílt lehetőség rá, hogy a négykerekűek után a robogók is megkapják a különleges plakettet, ami számos előnnyel jár.

zold-rendszamos-motorok
Az első zöld rendszámos magyar motorkerékpár egy NIU NQi GT volt (Kép: Adves.moto)

Bár a rendszámmal járó ingyenes parkolás aligha csábító érv a motorosoknak, akik az állami és önkormányzati parkolók többségében egyébként is ingyen állhatnak meg, a többi kedvezmény annál fontosabb lehet. Egyrészt nulla forint a teljesítmény– és a regisztrációs adó, a gépjárműadó eltörlése is fontos lépés volt, csakúgy, mint vásárláskor a nulla forintos vagyonátruházási illeték.

zold-rendszamos-motorok
A környezetbarát működés nem ment a teljesítmény rovására, sőt: az elektromos motorok rendre dinamikusabbak azonos kategóriájú benzines társaiknál

Persze mindez eltörpül a lényeg mellett, miszerint az elektromos motorok dinamikusabbak kategóriatársaiknál, például az általunk is tesztelt NIU MQI GT EVO gyorsulásával és 110-120 km/órás végsebességével is kiemelkedett az A1-es mezőnyből. Ha ez nem lenne elég csábító, mindehhez nevetségesen alacsony fenntartási költségek tartoznak, hiszen kiváló gyorsulás ide vagy oda, ezer kilométerenként hozzávetőlegesen 2000 forintot „tankolunk” a konnektorból, míg egy átlagos, három-négy litert evő motornál ugyanez 24-25 ezer forintba kerül.

zold-rendszamos-motorok
Még mindig több idő feltölteni az akksit, mint megtankolni egy motort, viszont ezt ellensúlyozza, hogy a hangtalan gépek „tankolása” nagyjából tizedannyiba kerül, mintha 95-öst vennénk a benzinkúton 

Aki tehát elővárosokból ingázik és naponta 50-60 kilométert tesz meg, egy szezonban nagyjából 250 ezer forintot takarít meg az üzemanyagon, az elektromos motorok szerényebb karbantartási költségeit nem is említve.