Lassan hatvan éve, hogy megjelent az első blokkolásgátló – akkor még csak autókhoz –, majd a nyolcvanas években a BMW kínált először motorkerékpárhoz ABS-t, napjainkban pedig már kötelező felszerelés a fékezést biztonságosabbá tevő segédlet. A Bosch a kilencvenes évek közepén, éppen harminc éve rukkolt elő a saját „kockájával”, melynek fejlesztésekor már egyértelműen a motorosok igényeit tartották szem előtt, azaz roppant kifinomult, kiszámítható, ugyanakkor kisméretű és könnyű szerkezetre volt szükség.
Az első GPZ-től az MSC-vel felszerelt sportmotorokig
Kevesen tudják, hogy a Kawasaki akkori nagy teljesítményű túrasportgépe, a GPZ1100 volt az első motorkerékpár, ami ilyen blokkolásgátlóval gördült ki a gyárból, ami tulajdonképpen meglepő, hiszen akkoriban már a végsebességrekorder ZZR1100 második nemzedékét gyártották, melynek dinamikája és tömege indokolta volna az ABS-t, ám végül csak a ZZR1400-on jelent meg az alkatrész.
A Bosch egyik legkifinomultabb motorosbiztonsági rendszere az úgynevezett stabilitásvezérlés (MSC, Motorcycle Stability Control). Ez a rendszer az ABS-szel kombinálva kulcsfontosságú védelmet nyújt azokban a helyzetekben, amikor a motorosok különösen veszélyeztetettek, például nagy sebességű kanyarodás vagy dinamikus gyorsítás, illetve vészfékezés közben. A cég tanulmánya szerint az ABS és MSC rendszereket együttesen alkalmazva a személyi sérüléssel járó motorosbalesetek több mint 30 százaléka megelőzhető lenne vagy kevésbé súlyos következményekkel járna
– írja a Bosch.
Ma már a dőlésszöget is vizsgáló, IMU-alapú kanyar-ABS óvja a motort – és utasait –, hogy a kanyarban felbukkanó veszélyek, akadályok kikerülése egyszerűbb, biztonságosabb legyen. Jóllehet, növeli az új modellek árát, tömegét és összetettségét, hogy kizárólag ilyen modellek állhatnak forgalomba, de az tagadhatatlan, hogy ez is hozzájárul az egyre kedvezőbb baleseti statisztikákhoz. Ezt erősítette meg az AZT biztosítótársaság kutatása is, melyből kiderült: száz balesetből 65-70-et blokkolásgátló nélküli motorral szenvedtek el, holott a német piacon magas a fiatal, ABS-szel felszerelt kétkerekűek aránya.