Az Európai Parlament sürgeti az Európai Bizottságot, hogy fontolja meg az összes motorkerékpár időszakos műszaki ellenőrzésének kötelezővé tételét az EU tagállamaiban. Jelenleg ugyanis kizárólag a 125 köbcentiméter feletti motorkerékpárokat kell rendszeresen ellenőriztetni az EU-ban, az ennél kisebb motorral rendelkezőket nem – áll a Baleset-megelőzés mai bejegyzésében. Tegyük hozzá, az egységes motorkerékpár-vizsga sem teljesen igaz, hiszen Franciaország éppen nemrég utasította el, hogy ilyen terhet rakjon a motorosok vállára.

Tényleg előírják a segédmotorok műszaki vizsgáját?

A kismotorok és a robogók gyakran nagyobb igénybe vételnek vannak kitéve, mint a nagyvasak – szögezik le –, hiszen városon belül, illetve kisebb távolságokon sokszor a mindennapi közlekedés eszközei – teszik hozzá az oldalon. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a műszaki vizsgálatok a baleseti kockázat csökkentését szolgálják, továbbá azt biztosítják, hogy csak jól működő járművek vegyenek részt a forgalomban, a javaslatot szakmai szempontból támadni aligha lehet.

Az EP-képviselők szerint a jövőben az általánosnál gyakrabban kell ellenőrizni a nagy futásteljesítményű motorkerékpárokat is, amelyeket élelmiszerek, vagy csomagok szállítására, illetve motorkerékpár-taxiként használnak.

Ez is logikusnak tűnik, hiszen a hasonló célokra használt gépkocsikat ugyancsak gyakrabban kell ellenőrizni (taxik, mentők stb.). Azt még nem tudjuk, hogy a 125 köbcentiméter alatti motorkerékpárok kötelező műszaki vizsgálatát mikortól rendelik el, de az biztos, hogy 2023-ban – francia források szerint 2022-ben – felülvizsgálják a járművek műszaki alkalmasságára vonatkozó valamennyi szabályt – áll az összefoglalóban.

az-eu-muszaki-vizsgara-kotelezne-a-robogokat
Leghamarabb két év múlva rendelhetik el az összes európai segédmotor rendszeres műszaki vizsgáját

Tegyük hozzá, hogy elég ingatag lábakon áll az indoklás, hiszen gyakorlatilag nincs műszaki hibából eredő baleset az utakon (leszámítva például a defektet, amit aligha szűrnek ki a vizsgán), vagyis az ellenőrzés nem csökkentheti jelentősen a karambolok számát.