Idén kora tavasszal elsők között tesztelhettük Lisszabonban a bajorok fürge városi motorját, a CE 02-t, ami főként azzal emelkedik ki az elektromos A1-esek mezőnyéből, hogy meglepően dinamikus: pontosan három másodperc alatt gyorsul nulláról ötvenes sebességre. Hogy ez mekkora előny a városi közlekedésben, azt remekül mutatja, hogy a motorok közül a korábbi Honda SW-T 400 fut pontosan ilyen időt, az átlagos, 100-120 lóerős autók pedig hiába is próbálkoznak – még a 170 lovas VW Golf VI GTD is csak két tizedmásodpercet ver rá a bajor apróságra.

BMW 5-ös technika az új motorokban

Nem hagyott nyugodni, hogy miért 48 voltos feszültségű a CE 02, miközben a hasonlóan nyomatékos CE 04 teljesen eltérő, 142 V-os elektromos rendszerre épül, ezért a portugál menetpróbán több mérnököt is kifaggattam. Ők kiemelték, hogy ez kisebb helyet foglal, egyszerűbb töltőre van szükség hozzá, és a karbantartása is lényegesen könnyebb. Most azt is megtudtuk, hogy miért pont 48 voltos az a bizonyos hajtómű...

bmw-ce02-bmw-3-as-szeria-onindito
A fürge CE 02 motorja az 5-ös BMW-ben is megtalálható...

Elsőként a RideApart tette közzé, hogy a BMW mérnökei fellebbentették a fátylat a titokról: a 3-as és 5-ös BMW-k hibrid hajtásláncában dolgozó, 48V-os önindító-generátort dolgozták át, így született meg a CE 02 erőforrása. Ezek után nem meglepő a félliteres benzinesekre jellemző, 55 Nm-es (!) forgatónyomaték, és az sem, hogy közel 100 km/órás végsebességgel, valamint 95 kilométer feletti hatótávval büszkélkedhet a motor.

bmw-ce02-bmw-3-as-szeria-onindito
 ...ahogy a CE 04 akkumulátorcsomagja is autóban szolgált eredetileg – ilyenből nyeri az energiát a BMW iX erőforrása

Persze ez nem egyedi eset, hiszen a napjainkban már 125-ösökben is megtalálható IMU szintén négykerekűekhez készült eredetileg. Hogy ez mennyire univerzális alkatrész, arra remek példa, hogy a Ducatiban dolgozó IMU konkrétan cikkszámra megegyezik a régi W220-as Merdesesek gyorsulásérzékelőjével (1275100853), és számos egyéb motorban, autóban használják még ugyanezt az egységet.

bmw-ce02-bmw-3-as-szeria-onindito
A 2020 végén bemutatott, 7. generációs 5-ös BMW, amiben először jelent meg az új, 48 voltos mild hibrid rendszer. Meglepően hamar, alig egy évvel később készült el a CE 02 prototípusa, amiben már ezt a technikát hasznosították

A CE 02 erőforrása – és a fenti IMU is – látványosan szemlélteti, hogy sok esetben autóipari fejlesztések nyomán lesznek gyorsabbak, hatékonyabbak a motorkerékpárok. Ráadásul így kipróbált alkatrész kerülhet a motorokba, melynek elődei kilométerek millióin át futottak már autókban, ami fokozhatja a kétkerekűek megbízhatóságát.