Hosszú évek óta etalonnak számít a bajor gyártó a túraendurók szegmensében – a Gelände és Strasse szavakból eredő GS típusjelzés egyet jelent a robusztus felépítéssel, a kiváló terepképességekkel és példás megbízhatósággal. Ez kétségkívül az eladási csúcsokat döntögető, ikonikus R 1200 GS-nek köszönhető, de a két kistestvér is számos rajongót szerzett magának évtizedes piaci jelenléte során.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17630
Andalúzia fenyveseiben és szerpentinjen tettük próbára a megújult műszaki tartalommal és magasabb használati értékkel felruházott 2018-as F 750 GS-t és F 850 GS-t

A látszat néha csal

Az új modellek típusnevei némileg megtévesztőek lehetnek, hiszen azt gondolhatnánk, hogy az Euro 4-es környezetvédelmi norma következményeként meghízott erőforrást kínálják ráncfelvarrott köntösben. Erről szerencsére szó nincs, az utolsó csavarig megújult mindkét masina. A gépek fizimiskáját illetően nem látunk forradalmi változásokat, a hajtóműveket szemügyre véve azonban feltűnik, hogy az új acél hídváznak köszönhetően az üzemanyagtartály az első ülés és a kormányagy közé került, így kedvezőbb lett a súlyelosztás. Ahogy a tekintet a modell fara felé vándorol, megpillanthatjuk a már megszokott, igényesen kivitelezett, alumíniumból készülő lengővillát, viszont a láncot és a hatfokozatú sebességváltót immáron a modell túlfelén találjuk. A felmenőkkel ellentétben a kipufogódob a jobb oldalon dalol, így a motort tolva már nem kell égési sérülésektől tartani.

Elsőként az F 850 GS-t nyílt alkalmam vallatóra fogni, mely 21 colos, fűzött első kerekével, fordított első teleszkópjaival és hosszabb rugóútjaival elsősorban az off-roadozást kedvelőket célozza. Nyeregbe pattanva végleg megbizonyosodtam, hogy a nóvum csupán koncepcióját tekintve hasonlít az elődmodellre. Minden nagyobbnak és masszívabbnak hat, s az egész motor jóval férfiasabb hatást kelt, pláne, amikor életre keltjük a 270 fokos főtengely-elékelésű, 853 köbcentis sorkettest.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17601
Igazi mindenes - legyen szó úttalan utak meghódításáról vagy versenypálya minőségű aszfaltról, az F 850 GS mindenhol otthonosan mozog

A kínai Loncin gyárában készülő erőforrás fejlesztése nem kevesebb, mint négy évet vett igénybe, de igazán megérte a befektetett energiát. A vajpuhán működő kuplungkar kiengedését követően rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy minden eddiginél selymesebb gázreakciók kényeztetik a pilótát, nem beszélve a sorkettes csodálatos hangjáról. Míg az elődmodell kéthengeres aggregátja az alsó fordulatszám-tartományban kissé letargikus, lefulladásra hajlamos volt, az új, 95 lóerős, 92 Nm forgatónyomatékkal büszkélkedő erőforrás már alapjáratról vehemensen húz, s egészen a leszabályozásig egyenletesen, nem mellesleg roppant finoman adja le teljesítményét.

Hatékony BMW-újítások az elektronika terén

A fogvacogtatóan hideg és esős körülmények között a Rain menetprogram kipróbálására is alkalmam nyílt. Bár szeretek „pőrén” menni, bevallom, az aktív kipörgésgátlóval és a finom gázreakciókkal jelentősen fokozta biztonságérzetemet a szerpentineken, míg a menetkomfortról a plexi és az idomzat hatékony időjárás-védelme és a gyári extraként rendelhető markolatfűtés gondoskodott. A kezdeti ismerkedést követően első utam a BMW vezetéstechnikai képzésének is otthont adó endurópályára vezetett, ahol méteres sár és valósággal harapható köd fogadott.

Itt aztán kipróbálhattam az opciós Pro menetprogramokat (Dynamic, Enduro, illetve Enduro Pro az F 850 GS modellhez), közöttük az Enduro Prót. Ilyenkor a hátsó ABS-t teljesen kiiktatja a rendszer, és a kipörgésgátló is jóval engedékenyebb, tehát a hosszú sodródások sem jelentenek akadályt. A motor könnyedsége és finom kezelhetősége tulajdonképpen itt mutatkozott meg igazán, a kevésbé tapasztalt terepmotorosok is félelem nélkül hajtottak bele méteres pocsolyákba, miközben a hallatlanul finoman dolgozó első ABS és az újdonságnak számító nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segített a biztonságos és hatékony lassításban. Hozzáteszem, óriási tartalékok vannak még a futóműben, arról nem is beszélve, hogy a feláras elektronikus futómű-szabályozás (Dynamic ESA) mintha előre látná az akadályokat.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17603
Csak bátran! A hosszú rugóutakkal felvértezett futómű és a könnyed kezelhetőség folyamatosan terepezésre ösztönzi az embert...

A dagonyázást követően száraz utakon folytatódhatott a kanyarvadászat. A természetes, egyenes üléspozíció és magas kormány élménnyé varázsolta a kilométereket, és a 21 colos abroncsok is meglepően jó tapadást nyújtottak. Road, illetve Dynamic üzemmódra váltva élénk, ám semmiféleképpen sem darabos gázreakció jellemző a kétkerekűre, s a bőséges nyomatéknak köszönhetően a váltókart sem kell sokat piszkálni. Egyetlen panaszként a kissé nyersen és darabosan működő gyorsváltót említhetném. Az első három fokozatban még magas fordulatszámon is nagy ránt, s feljebb kapcsolva sem igazán javul a helyzet, holott ennél kifinomultabb rendszerek is elérhetők a piacon.

Közúton brillírozik az F 750 GS

Míg az F 850 GS vérbeli túraenduró, az F 750 GS inkább terepezésre is alkalmas aszfaltbetyár. Visszafogott méretű, 19 colos első kerekével, alacsonyabb üléspozíciójával és gyengébb teljesítményével a kezdők számára is ideális választás lehet, ráadásul az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők nagy örömére teljesítménykorlátozással is elérhető. Mindez korántsem jelenti azt, hogy az F 750 GS egyfajta butított modell lenne, éppen ellenkezőleg, a kisebb első kerék és eltérő futóműgeometria miatt sokkal agilisabbnak bizonyult a kanyardzsungelben, miközben sokkal több visszajelzést kaptam az első kerék felől.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17608
Szerpentineken és változó minőségű utakon van igazán elemében a roppant agilis F 750 GS. Aki ritkán megy terepen, inkább ezt válassza!

Nagy meglepetésemre nem tapasztaltam az F 850 GS-sel szembeni, közel húsz lóerős deficitet, sőt nem is hiányoltam a nagyobb teljesítményt. Mindez nem véletlen, ugyanis a BMW motortervezésért felelős mérnöke elmondta, hogy alacsony és közepes fordulatszám tartományban ugyanolyan motorerő leadására képes a kistestvér, az eltérő hangolásnak köszönhetően csupán a legfelső tartományban mutatkozik meg a különbség. Mint ahogyan az F 850 GS-ben is, a motor élénken és könnyedén pörög fel, a motorkoncepcióból adódó vibrációk kiszűréséért pedig két kiegyenlítőtengely felel.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17609
Igazi műszaki csemege a rendkívül kompakt, kéthengeres erőforrás

A hosszú lejtmenetek ellenére nem bírtam kifárasztani a jól adagolható, kis erővel működtethető, kiváló visszajelzést adó Brembo fékrendszert, a négydugattyús első féknyergek immáron 305 milliméteres tárcsákba kapaszkodnak, míg hátul 265 milliméteres tárcsa lassítja a gépet. Aggodalomra akkor sincs ok, ha túl nagy lendülettel közelítenénk meg a kanyart, mivel ledöntött helyzetben is észrevétlenül teszi a dolgát az ABS, a felegyenesedési hajlam minimális.

BMW-beállítás - a személyre szabhatóság új lépcsőfoka

Közel 400 kilométernyi feszített tempójú motorozás után is őszinte mosollyal szálltam le a gépről, az ülés-lábtartó-kormány háromszög 190 centiméteres magasságom ellenére tökéletesnek bizonyult. A kisebb termetűeknek sincs oka az elkeseredésre, ugyanis négy eltérő magasságú üléssel konfigurálható a modell, így mindenkinek talajt érhet a talpa.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17607
Az új váznak köszönhetően kifejezetten karcsú a hátsó rész. Az ülés elöl és hátul is kényelmes

Ahogy a BMW-től már megszokhattuk, az összeszerelés kifogástalan, a fényezés, a műanyagok, a pontos váltó és a precíz kezelőszervek egytől-egyig kimagasló minőséget sugároznak. A digitális kor szerelmesei szemet gyönyörködtető, pillanatok alatt leolvasható, automatikus fényerőszabályozóval ellátott, 6,5 hüvelyk képátlójú, színes TFT-kijelzővel rendelhetik meg a modelleket, melyen – a Connectivity rendszer révén – okostelefonunk navigációja is megjeleníthető. A rendkívül informatív berendezés segítségével könnyedén ellenőrizhetjük az abroncsok nyomását, mi több, telefonhívásokat is intézhetünk – már amennyiben a motorozás élménye mellett erre igény tartanánk.

bmw-f750-gs-f-850-gs-teszt-adatok-17605
Szemrevaló és informatív TFT-kijelző mutatja a legfontosabb adatokat. Természetesen állva motorozás közben is leolvashatók az értékek

Megújult középkategóriás túraenduróival vitathatatlanul hatalmas lépést tett előre a bajor gyártó, a két nóvum méltán és büszkén viselheti a GS-típusjelzést. Legyen szó világkörüli kalandtúráról vagy éppen mindennapos ingázásról, karakteres erőforrásaikkal, könnyed kezelhetőségükkel és gazdag felszereltségükkel szakadatlanul mosolygásra késztetik az embert. Ráadásul mindezt egészen elfogadható áron, az F 750 GS 3 106 000 Ft, míg az F 850 GS 3 945 000 Ft.

Műszaki adatok – BMW F 850 GS

Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel

Vezérműtengelyek/szelepek száma: 2/8

Hengerűrtartalom (cm3): 853

Furat x löket (mm): 84/77

Kompressziós viszony: 12,7:1

Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 70(95)/8250

Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 92/6250

Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező

Akkumulátor kapacitása (V/Ah): 12/10

Tengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, többtárcsás, nyomatékhatárolós

Váltó: Hatfokozatú

Szekunder hajtás: Lánc

Váz: Acél hídváz

Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: alumínium lengőkar, központi rugóstag

Rugóút elöl/hátul (mm): 204/219

Első fék: Két 305 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, négydugattyús Brembo féknyergekkel

Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, egydugattyús féknyereggel

Kipörgésgátló: ASC

Első gumiabroncs mérete: 90/90 ZR21

Hátsó gumiabroncs mérete: 150/70 ZR17

Kerékméret elöl/hátul: 2,15 x 21"/4,25 x 17"

Gumiabroncs típusa: Michelin Anakee 3

Teletankolt tömeg (kg): 229

Üzemanyagtartály térfogata (l): 15

Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km): 4,1

Végsebesség (km/h): 200 km/h felett

Bruttó alapár: 3 945 000 Ft

Műszaki adatok – BMW F 750 GS

Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel

Vezérműtengelyek/szelepek száma: 2/8

Hengerűrtartalom (cm3): 853

Furat x löket (mm): 84/77

Kompressziós viszony: 12,7:1

Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 57(77)/7500

Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 83/6000

Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező

Akkumulátor kapacitása (V/Ah): 12/10

Tengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, többtárcsás, nyomatékhatárolós

Váltó: Hatfokozatú

Szekunder hajtás: Lánc

Váz: Acél hídváz

Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: alumínium lengőkar, központi rugóstag

Rugóút elöl/hátul (mm): 151/177

Első fék: Két 305 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, négydugattyús Brembo féknyergekkel

Hátsó fék: 265 mm-es átmérőjű tárcsa hidraulikus működtetésű, egydugattyús féknyereggel

Kipörgésgátló: ASC

Első gumiabroncs mérete: 110/80 ZR19

Hátsó gumiabroncs mérete: 150/70 ZR17

Kerékméret elöl/hátul: 2,5 x 19"/4,25 x 17"

Gumiabroncs típusa: Michelin Anakee 3

Teletankolt tömeg (kg): 224

Üzemanyagtartály térfogata (l): 15

Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km): 4,1

Végsebesség (km/h): 190

Bruttó alapár: 3 106 000 Ft