A bajor motorokról általában a lánc- és a kardánhajtás jut eszünkbe, holott korábban több 650-es és 800-as modell is szíjhajtással készült, például az általunk tesztelt F 800 GT, de mondhatnánk a tavaly megjelent, és az elektromos motorok eladási versenyét vezető CE 04-et is.

bmw-motorrad-szijhajtas
A CE 04 Dayco gyártmányú hajtószíja

Továbbgondolták a szíjhajtást a BMW-nél

Korábban úgy indokolták a mérnökök a láncról szíjhajtásra váltást, hogy utóbbi alacsony karbantartási igényű, csendes és főként „tiszta” megoldás, hiszen nincs olajozás és nem marad ragacsos láncspray a könnyűfém lengőkaron. Tulajdonképpen egyesíti a lánc és a kardán előnyeit, hiszen súlyra előbbihez áll közelebb, viszont a karbantartása pont olyan egyszerű, mint a kardánhajtásé, mivel nem igényel mindennapi tisztítást, ápolást.

bmw-motorrad-szijhajtas
 Szíjhajtás a BMW F 800 GT modellen, mellette az ugyanolyan erőforrásra épülő, de lánchajtású F 800 R

A szíjhajtás jellemzően 10 ezer kilométerenként szorul ellenőrzésre, az előírt csereintervallum pedig 40 ezer kilométer. Ez egy átlagos motorosnak 6-8 szezont jelent, azaz tényleg ritkán kell foglalkoznia vele, illetve költenie rá, ráadásul a feszes fogazott szíj kisebb terhelésváltási reakciókat okoz, mint egy használt lánc-lánckerék páros. Végül kiemelték a szakemberek, hogy a szíjhajtás alkatrészei könnyebbek, mint a láncból és lánckerekekből álló trió, így csökkenti a kerekek pörgettyűs hatását, amitől javul a motor irányíthatósága.

bmw-motorrad-szijhajtas
Szinterezett fémötvözetből készül a hátsó fogazott tárcsa, hogy a lehető legkisebb mértékben koptassa a szíjat

Ez így leírva remekül hangzik, de ne feledjük, hogy – a legtöbb motoron – a lengőkar mozgása közben folyamatosan meglazul/megfeszül a szíj, ezáltal növeli a kopást és a terhelésváltási reakciókat. Ezért a német mérnökök idén nyáron friss szabadalmat nyújtottak be, melyen egy összetettebb szerkezet látható.

bmw-motorrad-szijhajtas
A szabadalmi beadvány szerint a görgő a lengőkar vagy lengővilla hátsó részére, felülre kerül, és rugós mechanizmus felel az állandó szíjfeszességért

Az újítás lényege, hogy akárcsak egy vezérműszíjnál, a fogasszíj lapos oldalán egy rugós mechanizmushoz kapcsolt görgő fut, ami akkor is feszesen tartja a szíjat, ha ki- és berugózáskor egyébként meglazulna. Ezzel növelhető az alkatrészek élettartama, pontosabbá válik a motor irányíthatósága, és az sem mellékes, hogy csupán egy kisméretű, viszonylag olcsón előállítható szíjfeszítőcsapágyra van szükség a módosításhoz. Az egyelőre nem derült ki, melyik modellekben láthatjuk az újítást, de az F modellcsalád hagyományait ismerve nem lenne meglepő, ha a 850-es és 900-as sorketteseken térne vissza a csendes és egyszerűen karbantartható szíjhajtás.