Szinte „légüres térbe” érkezett a Brixton tavaly megjelent újdonsága, a Cromwell 1200. Elvégre a környezetvédelmi normák szigorításával párhuzamosan nyugdíjazták Európában a többhengeres, literesnél nagyobb klasszikusokat, és olyan ikonok tűntek el az utakról, mint például a géposztály egyik etalonja, a CB1100 EX. Márpedig ez a kategória igenis népszerű lehetne, hiszen a klasszikusok az átlagos, középkorú vagy annál idősebb újmotor-vásárlók érzékeire, szívére hatnak régies, harmonikus formavilágukkal, így aki ilyen stílusú vasra vágyik, de nem szeretne a koros veteránok vagy youngtimerek műszaki hibáival bajlódni, annak tökéletes választás a retró stílusú, naprakész technikára épülő Cromwell.

A Brixton eddigi legnagyobb motorja már Magyarországon is elérhető, mi pedig egészhetes teszten faggattuk a sorkettest, hogy kiderítsük: mit tud az új kihívó?

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
Igazán kár, hogy két külön kulcsra van szükség a táskák nyitásához, és egy harmadikra a motorhoz. Ez kissé megnehezíti a pakolást, pedig a Shad csomagtartói szépen illeszkednek a formavilághoz, sőt aligha tudnánk elképzelni oldaldobozt vagy bármi mást a stílusos megoldás helyett...

Először is már a parkolóban megindul a magunkfajta motorosok nyálelválasztása, mert a szépség szubjektív dolog, de az tagadhatatlan, hogy ritka harmonikus formatervet álmodtak meg az osztrák mérnökök. Az egyszínűnek tűnő, mégis kéttónusú üzemanyagtartályt, a régies nyerget, a gondosan kidolgozott emblémákat és még ezernyi apróságot látva kétségtelen, hogy aprólékos, alapos munkát végeztek a formatervezők, ezért a gép csak úgy vonzza a tekintetet. Mindig feltűnő egy új motor, de a Cromwell fotózását tényleg tucatjával szakították félbe a járókelők vagy arra tekergő motorosok, hogy közelebbről is megcsodálják a pasztellzöld sorkettest...

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
A nyeregmagasság csak 80 cm, és mivel karcsú felépítésű a motor, 165 centis testmagassággal már bátran használható, de próbáink alapján a 180 centi felettiek is kényelmesen elfértek a gépen

Negatívumként csak a kezelőszervek említhetőek, mert a gombok, kapcsolók és karok kissé kilógnak a minőségi összképből, bár az is igaz, hogy ilyen apróság aligha riaszt el bárkit a Cromwelltől, hiszen ezeket leszámítva szinte tökéletes gépről beszélünk. Már alapjáraton ketyegve is azt sejteti a hangja, hogy élményteli utazásban lesz részünk, mert – a márka többi motorjához hasonlóan – meglepően mély, erőteljes basszus árad a kipufogóból. Nem zavaróan hangos, de olyan határozottan ropog a két krómozott ágyúcső, hogy kezd gyanús lenni: ha ez teljesíti az Euro 5-öt, akkor miért nem duruzsol ilyen szépen és öblösen a többi nagymotor?

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
A futóműhangolás sportos, hepehupás aszfaltra túl sportos is, már ha utas és csomagok nélkül használják a motort. Ellenben jó minőségű úton, tükörsima szerpentineken pont ez a feszes beállítás segít, hogy igazán élvezetes legyen a kanyarvadászat

Jóllehet, a 235 kilós menetkész tömeg nem kevés, de a kategórián belül igenis annak számít, és hála a kiváló KYB felfüggesztésnek, csak parkolás, tologatás közben érezni, hogy a hasonló összlökettérfogatú, de sportosabb nakedeknél 10-20 kilóval többet nyom az osztrákok újdonsága. Csekély erővel dönthető egyik oldalról a másikra, úgy 90-100-as tempóig egészen enyhe ellenkormányzással átfűzhető az S-kanyarokon, és ehhez remekül asszisztálnak a Pirelli abroncsok is. Persze az is megér pár szót, hogy a kiszervezett gyártásban készülő, kedvező árú Cromwell milyen minőségi abroncsokat kap gyárilag, míg több nagy teljesítményű motor fut névtelen gumikon, amíg a tulajdonos le nem cseréli őket...

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
Az üzemmódválasztóval beállítható, hogy sportosabb vagy kevésbé hektikus legyen a gázreakció, de ettől az elérhető forgatónyomaték és a 83 lovas csúcsteljesítmény ettől változik. Ellenben a színes TFT-műszereség képe igen: amint átkapcsolunk Ecóról Sport üzemmódra, a régies betűképű műszer sokkal modernebb grafikára vált

Nem spóroltak a fékrendszer összeállításakor sem, a háromtárcsás Nissin szett több mint elég a határozott lassításhoz, ráadásul az adagolhatósága is példás. A kezdők biztosan értékelik majd a pontosan működő, kifinomult Bosch 9.1 ABS-t is, bár a tapasztaltabb motorosoknak talán túl óvatosnak tűnhet a gyári beállítás. Ennél később is közbeavatkozhatna a segédlet, különösen, hogy nyomatékhatárolós tengelykapcsoló is felügyeli a hátsó kerék megcsúszását visszakapcsolás közben.

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
A KYB felfüggesztés, Nissin fékrendszer és Pirelli abroncsok – nem spóroltak a brixtonosok a beszállítók kiválasztásakor

A motorozás esszenciáját nyújtja az új Brixton Cromwell 1200

A hagyományos, acél csőváz és a felfüggesztés olyan harmóniában működik a hosszúlöketű, ropogó hangú, 1222 köbcentis sorkettessel, hogy a Cromwell nyergében már-már elhiszi az ember: ez tényleg egy veterán, ami valahogy túlélte a történelem viharait, és most került elő egy raktár mélyéről. Határozottan pulzál a Dell'Orto injektorral táplált nyolcszelepes, és ha az erőforrás emlékeztet egy bizonyos brit márka kéthengeresére, az aligha a véletlen műve.

Még a furatátmérő és a lökethossz is szinte megegyezik a Speed Twinével (Triumph: 97,6 x 80,0, Brixton: 98,6 x 80 mm), ha valakinek kételyei lennének, hogy pontosan melyik modelltől szeretne vevőket csábítani a márka...

Ha terepre merészkednél...

Miként a félliteres Crossfire-ből, úgy a nagyobb névrokonból is többféle változat készül. Egyaránt elérhető mindkettőből az X jelzésű scrambler, mely látványos, aranyszínű felnikkel és marcona külsővel igyekszik belopni magát a motorosok szívébe. Természetesen nem merült ki ennyiben az 1200-as változat átépítése, hiszen az új kerekek mellett Scrambler Pirelli Scorpion Rally STR terepgumikat, magas, merevítős kormányt, valamint masszív haspáncélt is kapott:

Brixton Cromwell 1200 X

Mivel a Cromwell egyvezérműtengelyes erőforrása különösen az alsó fordulatszám-tartomány erős, csúcsnyomatéka már háromezernél kiaknázható, nincs értelme túlzottan pörgetni. Hatodikban már lazán előzhetsz vele 60-ról, ilyen tekintetben a motorozás hőskorát idézi, miként az is, hogy a piros tartományhoz közelítve egyre erőteljesebb vibrálással adja tudtodra, hogy ideje felkapcsolni. Hatodikban ez csak 150 felett kezd zavaróvá válni, de ott már egyébként is vitorlaként feszül a kormányba kapaszkodó vezető, szóval a nyeregre átkúszó rezgés aligha lesz gátja az önfeledt túrázásnak.

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
Amellett, hogy igen jól néz ki, meglepően gazdag felszereltségű is a Cromwell: a sebességtartó automatika (tempomat), a teljes LED-világítás és az üzemmódkapcsoló is alapáras, holott az alig 4,7 millió forintos vételár kimondottan kedvezőnek mondható a kategóriatársakhoz viszonyítva

Ha ilyen motort keresel, javaslom, mindenképpen tegyél egy próbát a Cromwell 1200-zal, mert az említett apróságokat leszámítva mindent megtestesít, amit elvárhatsz a modern klasszikusoktól. A stresszmentes, élvezetes motorozás záloga, amivel a szerpentinezés is élmény, és kényelme alkalmassá teszi hosszabb-rövidebb túrákra is.

brixton-cromwell-1200-teszt-2023
A márka védjegyének számít a különleges LED-fényszóró, ami hasonló formában visszaköszön a többi Crossfire modellen is

Műszaki adatok – Brixton Cromwell 1200

Motorkonstrukció: Soros, kéthengeres, egyvezérműtengelyes (SOHC), folyadékhűtésű

Összlökettérfogat (cm3): 1222

Hengerek száma: 2

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 61/83/6500

Váz: acél csőváz

Első felfüggesztés: KYB teleszkóppár

Hátsó felfüggesztés: KYB kétoldali rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 110/80 R18/160/60 R17

Fékrendszer elöl: 310 mm-es dupla tárcsa és hagyományosan rögzített Nissin féknyereg

Fékrendszer hátul: 260 mm-es tárcsa és hagyományos Nissin féknyereg

Blokkolásgátló: Bosch ABS 9.1

Méretek és árak

Teljes hossz (mm): 2180

Ülésmagasság (mm): 800

Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 800

Üzemanyagtartály térfogata (l): 16

Gyári fogyasztásátlag: 4,6 L/100 km

Menetkész tömeg: 235 kg

Vételár: 4 699 990 Ft + regisztrációs adó

Forgalmazó: ADVES.moto