Noha mindössze öt éve alapították a Brixton márkát, napjainkra több mint egy tucat különböző motor sorakozik a vállalat kínálatában. Ezek közül is a legújabb a Crossfire 500 XC, mely a középméretű, A2-es jogsival is vezethető scramblerök táborát erősíti. Bár csak néhány napja érkezett meg Magyarországra az első példány, máris kipróbálhattuk, hogy mit tud az osztrák márka új terepmotorja.

Jó volt, még jobb lett – így építették át a Crossfire 500-at

Mivel a sorkettes, 48 lovas Crossfire 500 népszerű volt az európai piacon, adta magát az ötlet, hogy készítsenek egy még látványosabb, egyben komolyabb terepképességű átiratot a motorból.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Nagyobb szabad hasmagasság és hosszabb rugóút jellemzi a Crossfire 500-ból készült 500 XC-t. Az is megsüvegelendő, hogy milyen remekül oldották meg a visszapillantó elhelyezését: formára tökéletesen illik a motorhoz, de magas karokon ül, így nem takarja ki a pilóta karja és szinte egyáltalán nincs holttere – bár minden motoron ilyen lenne

Választhatták volna a könnyebb utat, azaz hogy – más márkákhoz hasonlóan – felcsavaroznak pár régies kinézetű alkatrészt a motorra, felpattintanak egy rácsot a fényszóró elé, és máris „kész” a klasszikus enduró. Szerencsére a Brixton mérnökei nem elégedtek meg ennyivel, és alaposan átfésülték az általunk korábban már tesztelt félliterest.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Remekül passzol a motorhoz az apró légterelő és a mögötte megbújó, sötét alapon világos műszeregység

Először is megnövelték az első-hátsó rugóutat, nagyobb, 19 colos első felnit építettek be, nőtt a szabad hasmagasság is, emellett pedig magasabban rögzítették a kormányt, így egyenes háttal vezethető a motor, sőt az alacsonyabbak állva is terelgethetik a 195 kilóval mérlegelő újdonságot. Látványos rács óvja a hűtőradiátort a felpattanó kövektől, a masszív bukócső is alapáras, és figyelemre méltó, hogy a kedvező ár dacára gyárilag Pirelli abroncsok feszülnek a fűzöttküllős, de belső nélküli felniken.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Kimondottan szép és minőségi benyomást kelt a fekete ráf széléhez rögzített küllősor. Ennek köszönhetően belső nélküli abronccsal használható az XC, ami nagyban megkönnyíti a defektjavítást, ha terepen valami kiszúrná a köpenyt

Hogy mennyire lett hiteles az új XC? Nos, sokat elárul, hogy ketten is valódi veteránmotornak nézték a nap végére alaposan összekoszolt, megannyi földutat megjárt vasat, pedig az egyikük az átlagosnál többet tud a gépekről, hiszen jelenleg is CBR 900 RR-rel jár. Tény, hogy sokkal szebb lett az XC bármelyik eddigi Brixtonnál, de vajon miként viselkedik aszfalton és terepen?

Takarékos és fürge mindenes lett az 500 XC

Jóllehet, az ülésmagasság csaknem 84 centi, tehát megközelíti az Africa Twinét, mégsem kell pipiskednie az alacsonyabb pilótáknak. Négynapos tesztünk során 170 centis motorosok is kipróbálták az XC-t és egyikük sem panaszkodott, hogy bizonytalan lett volna a talajfogás megálláskor, mivel a sorkettes építési módból fakadóan igencsak keskeny lett az új Brixton.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
A márkára jellemzően X-alakot formáz és gumis betéttel megspékelt az üzemanyagtartály. Kifejezetten karcsú lett a tank, nincs útban terepezés közben sem, de így is csaknem 350 kilométer a motor gyakorlati hatótávja

Meglepő, hogy gombnyomásra milyen hangosan horkan fel a motor, a feltűnően szép kipufogó úgy dalol, mintha gyárilag sportdobot szereltek volna a motorra.

Példaként állhat sok gyártó előtt ez a tölcséralakú hangtompító, hiszen bizonyítja, hogy az Euro 5 korában sem lehetetlen ilyen filigrán, a motorhoz tökéletesen illő dobbal teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat.

Egyesbe pöccintem a váltót, és ez tényleg csak pöccintés, ugyanis a 486 köbcentis sorkettes olyan pontos és kis erővel működtethető váltót kapott, ami japán motoroknak is becsületére válna.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Közvetlenül alapjárat felett kelletlenül pöfög a Brixton nyolcszelepese, de alaposan kipörgetve szépen gyorsítja a 195 kilós motort, melynek végsebessége közel 170 km/óra

Elindulok, de a meredek emelkedőn rögtön jelzi a gép, hogy nincs ínyére az alapjáraton döcögés. Nagyjából 2500-as fordulatszámtól simul ki a motor járása, innentől határozottan, de kicsit sem ijesztően húz hatezerig, majd hét- és nyolcezer között rátesz még egy lapáttal. Előzéshez, főként utassal érdemes ebben a fordulatszám-tartományban táncoltatni a mutatót, ami nem is olyan nehéz, hiszen 110-nél már öt-hatezer körül forog a motor hatodikban, azaz innen már simán gázadással, visszakapcsolás nélkül kilőhetünk.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
A „kihagyhatatlan” szalmabálás kép... 

Nem terepmotor, de bírja a gyűrődést a Crossfire

Hogy megtudjuk, milyen változást hozott az új felfüggesztés, egy-kétórás terepezésre indultunk az XC-vel. Érződik, hogy alaposan átfésülték a futóművet, ugyanis sokkal megbocsátóbb az aszfalt- és földutak bukkanóin, mint az előd, igaz, a tökéletes végeredményért érdemes a vezető súlyához hangolni a villát és a rugóstagot.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Masszív KYB villa és központi rugóstag felel az XC úttartásáért. Hosszabb rugóútjával hajóként suhan át az úthibákon, és csak a nagyon éles peremű bukkanókon, például a fák gyökerei által meggyűrt aszfalton érezni, hogy lehetne még finomítani a beállításokon

A Brixton ugyanis lágyan ringva megy át a fekvőrendőrökön és más bukkanókon, de átlagos, 70 kilós vezetővel néha keménynek érződik a csillapítás és berugózás első 10-20 mm-re, azaz ilyen tömeghez érdemes szakemberrel beállítani a rugó-előfeszítést, valamint a nyomó- és húzófokozati csillapítást. Tegyük hozzá gyorsan: már az meglepő, hogy ennyi minden állítható a KYB telószárakon egy ilyen kedvező árú motoron...

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
A tesztmotoron kissé nyúlós volt az első fék, de ismerve a KTM-eken is kiválóan működő, radiálisan rögzített J.Juan nyerget és a főhengert, ez inkább összeszerelési hiba lehetett, mert maga a szerkezet sokkal hatékonyabb annál, mint amit a próbán mutatott

Aki tehát stílusos motort keres, amivel egyaránt otthonosan mozoghat aszfalton és földúton is, az remek társra lelhet az 500 XC-ben, különösen, hogy az osztrák gép mellett szól a feltűnően vonzó külső és a kedvező ár is. Eleve nagyítóval kell keresni az A2-vel vezethető, valóban korhű terepmotorokat, arról nem beszélve, hogy a Brixton újdonságát gyakorlatilag a négyszázas robogók árszintjén kínálják. Egészen pontosan 2 919 990 forintot kérnek érte, amire még rájön a 85 ezer forintos regisztrációs adó.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Jóllehet, a nyereg lapos és egyenes, miként egy ilyen géphez illik, de kicsit sem kényelmetlen. Egy-két óra folyamatos motorozás után sem fészkelődtünk rajta, ami meglepő a vékony szivacsozást látva

Igazán találó volt, amikor az egyik tesztelő úgy hozta vissza az XC-t, hogy már messziről kiabálta: végre egy motor, amin csak a felirat utal rá, hogy nem japánban készült! A kiváló futómű, a szép kidolgozás és a remek hangú, pontos váltóval megspékelt sorkettes olyan meggyőző, hogy a csupán öt éve működő Brixton ezzel már bátran kiállhat bármelyik európai vagy távol-keleti kihívóval szemben.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
A rendszámtábla helyzete változtatható, hogy bárki saját ízlésére faraghassa a motort. Eredetileg a kerék mögött „lebeg”, ahogy a gyártó fogalmaz, de rögzíthető közvetlenül a nyereg mögé is 

Lám, a történelem ismétli magát? A japánok pont ezzel a módszerrel szorították ki anno az európai riválisokat... Először lemásolták a kor ikonjait, majd nagy mennyiségben, kedvező áron és főként remek minőségben készítették el saját átirataikat, amivel világszerte meggyőzték a vásárlókat. Az osztrák Brixton is valami hasonlóra készül, és a már itthon is elérhető, új XC-t látva minden esélye megvan rá, hogy bekerüljön a világszerte ismert, elismert gyártók közé.

brixton-crossfire-500-xc-teszt-velemeny
Nem mellékes, hogy előbb fárad el a pilóta a terepezésben, minthogy kifogyna a 13,5 literes üzemanyagtartály. A gyár szerint négy litert fogyaszt a Brixton száz kilométerenként, míg a tulajdonosok 3,8-3,9 literes átlagot mértek

Műszaki adatok – Brixton Crossfire  XC

Motorkonstrukció: Folyadékhűtéses, soros, kéthengeres

Összlökettérfogat (cm3): 486

Hengerek száma: 2

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 35/4/8500

Váz: acél csőváz

Első felfüggesztés: KYB fordított teleszkóppár állítható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással

Hátsó felfüggesztés: KYB állítható előfeszítésű központi rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 110/80-19/150/60-17

Fékrendszer elöl: J. Juan 320 mm-es tárcsa és radiálisan rögzített féknyereg

Fékrendszer hátul: J. Juan 240 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg

Méretek és árak

Teljes hossz (mm): 2164

Ülésmagasság (mm): 839

Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 851

Üzemanyagtartály térfogata (l): 13,5

Menetkész tömeg: 195 kg

Vételár: 2 919 990 Ft + regisztrációs adó

Forgalmazó: ADVESmoto