Szinte „ünnep” a motoros életében, amikor szezon elején új gumik kerülnek fel a gépre, ami nem is csoda, hiszen a kopott, nem egyenletes profilú, kissé már csúszós köpenyt lecserélve mintha új futóművet kapna a vas – hirtelen minden manőver könnyebbé és élvezetesebbé válik. Ezt az örömöt csak egy apróság árnyékolja be, mégpedig a gumisok örök intelme, amit érdemes is megfontolni a nagy teljesítmény motorok tulajdonosainak:
Az első fél-egy órában csak óvatosan gyorsíts és kanyarodj, amíg lekopik a csúszós, fényes réteg!
Márpedig ez nem alaptalan babona, elég csak rákeresni a videómegosztókon az „Összetörtem a kereskedés előtt az új motoromat” videókra, és már sorakoznak is a pár másodperces, ám annál sokkolóbb felvételek:
Nem véletlen, hogy több gyártó is próbálta kiküszöbölni a jelenséget, ám ez nem minőség kérdése – az alsópolcos és a prémium minőségű gumik egyaránt csúsznak a felszerelés után, és ennek nem minőségi, hanem technológiai okai vannak.
TractionSkin a Continentaltól – megbízható tapadás új gumival is
Aki esetleg nem ismerné a csúszós, fényes felület okát, röviden összefoglaljuk, miért csillog úgy az új abroncs, mint annak a bizonyos Salamonnak a töke, és kérem, most senki ne gondoljon urológiai problémákra: a néphiedelem szerint Salamon tömlöcét nagy fényerejű töklámpásokkal világították meg, és ez adta a mondás alapját...
Szóval azért csillog és csúszik a futófelület, mert a gyártás egyik utolsó lépéseként egy olajos, viaszszerű bevonat fénylik, amely arra szolgál, hogy amikor a felhevített abroncsot kiveszik az öntőformából, ne sérüljön a lamella és a mintázat.
Ez a viaszos felület az oka, hogy óvatosan kell bánni a gázzal és a fékkel az első 50-100 kilométeren – ez gyártónként eltérő.
Mint említettük, sokan dolgoztak a jelenség kiküszöbölésén, és az egyik leghatékonyabb megoldás az úgynevezett TractionSkin technológia kidolgozása és bevezetése volt – áll a Continental friss blogbejegyzésében. A német vállalat szabadalmaztatott technológiája feleslegessé teszi a csúszós, fénylő réteg alkalmazását, vagyis az új abroncs közvetlenül a felszerelés után is úgy tapad, mint 50-100 kilométer múlva. Ezt úgy érték el, hogy sajátos felületkezelést kap az öntőforma, amely mikrobarázdákat alakít ki a futófelületen, ezáltal egyszerűbbé, könnyebbé válik a motorgumi kivétele.
Hozzátették, hogy a tervezők – mivel maguk is motorosok – tisztában vannak vele: nem ezen múlik, hogy valaki melyik gumira voksol, ugyanakkor kár lenne elbagatellizálni a gyakorlati előnyeit. Ha egyszerűen veszel egy abroncsot a közeli szervizben, hazáig pont tudsz menni óvatosan, kis gázon 50-60 kilométert, és már be is járattad a köpenyt. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne okozhatna gondot, hiszen ha túra közben cserélsz gumit, valószínűleg nem az óvatos bekoptatással töltenéd az időt, arról nem beszélve, hogy ha esős idő van, a fényes, csúszós gumi még bizonytalanabbá válhat, így ha nem kell bejáratni a köpenyt, az csak egy gonddal kevesebb.
Végül hozzátették a szakemberek, hogy a technológia egyaránt bevált sportos köpenyeken és endurógumikon, azaz a hatékonysága egyáltalán nem függ a mintázattól. Így aztán számos guminál alkalmazzák napjainkban (ContiRoadAttack 3, ContiRoadAttack 4, TrailAttack 3, SM2 stb.), hogy az endurósok, szupermotósok és a túrázók is élvezhessék a TractionSkin előnyeit.