Jóllehet, a tisztán elektromos motorok csak a hazai újmotor-piac 2-3%-át teszik ki, de ez az érték folyamatosan nő, így évről évre több hangtalan géppel találkozhatunk az utakon. Ezek közül is a Daytona E-Viball volt 2022 sztárja, ebből adtak el a legtöbbet Magyarországon, ezért mi is utánajártunk, hogy milyen végsebességre és hatótávra képes napjaink legkelendőbb e-robogója.

daytona-e-viball-robogo-bemutato-elektrobiker
A két akkumulátor dacára csupán 96 kilót nyom az E-Viball, azaz könnyebb az átlagos, benzines 125-ösöknél

Több mint 80 km-es hatótáv egy töltéssel – ez a Daytona E-Viball

Két évvel ezelőtt, 2021-ben jelent meg a görög Daytona márka új, A1 kategóriájú elektromos motorja, az E-Viball. Mivel a 125-ös benzinesekkel indul egy géposztályban, ugyanúgy kétszemélyes, teljes értékű utasüléssel felszerelt, és 80 km/óra feletti végsebességének köszönhetően városon kívül is otthonosan mozog az utakon.

daytona-e-viball-robogo-bemutato-elektrobiker
Különleges részlet, hogy hagyományos felépítésű a modell, azaz nem agymotoros, hanem a vázban kapott helyet a 3,2 kW-os névleges és 5,9 kW-os csúcsteljesítményű villanymotor, amit szíjhajtás köt össze a géposztályban nagynak számító, 14 colos hátsó kerékkel. Az áramellátásról két darab, 3,5 kW-os összkapacitású akkumulátor felel, a gyakorlatban elérhető hatótáv pedig több mint nyolcvan kilométer

Noha a Daytona alig három éve van jelen a piacon, máris komoly sikereket ért el – beleértve hogy az E-Viball volt tavaly Magyarországon a legnépszerűbb elektromos robogó –, ami részben a kedvező árnak, részben pedig a gazdag alapfelszereltségnek köszönhető. Persze az sem mellékes, hogy a megannyi gyártó beszállítójaként ismert QSMotortól származik a Viball erőforrása, mely egy 6500-as percenkénti fordulatszámra képes, 56 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékú, egyenáramú villanymotor, és természetesen BLDC, azaz kefe nélküli konstrukció.

daytona-e-viball-robogo-bemutato-elektrobiker
Az E-Viball sokoldalúságáról árulkodik az alapáras LCD-műszeregység, a beépített USB-csatlakozós telefontartó, a kulcsnélküli indítás funkció, valamint a sebességtartó automatika (tempomat). Futárok számára mindössze 25 ezer forintért elérhető az úgynevezett Cargo kit a motorhoz, amivel egyszemélyes lesz a Daytona, a nyereg mögött pedig jókora, masszív csomagtartó alakítható ki

A dupla akkumulátor, a sok hasznos kiegészítő és a 100 km feletti elméleti hatótáv dacára a Daytona E-Viball ára kicsit sem túlzó, ugyanis bruttó 1 490 000 forintba kerül, melyből ráadásul a járművet munkacélra használó vállalkozások visszaigényelhetik az ÁFA-t, így alig 1,2 millió forintos beruházást jelent a robogó megvásárlása.