Tavaly csaknem 150 rendszámos e-motor állt forgalomba Magyarországon, és ezzel a hangtalan gépek piaci részesedése megközelítette a három százalékot. A közel harminc, tisztán elektromos modell közül a Daytona e-Viballból adták el a legtöbbet. 

Most kedvezőbb áron lehet a Tiéd a Daytona kétszemélyes e-robogója

Nem egy frissen felbukkant márkáról van szó, elvégre a Daytona több mint 80 éve forgalmaz kétkerekűeket, és nagyságára jellemző, hogy például a görög piacon minden harmadik új motorkerékpár a negyvenes években alapított vállalat terméke.

daytona-viball-bemutato-elektrobiker
Rendhagyó megoldás, hogy a villanymotor ugyanúgy a vázban kapott helyet, mint egy hagyományos, benzines robogóban, és a 44 Nm-es forgatónyomaték a képen látható szíjhajtással jut el a hátsó kerékre. A konstrukció előnye, hogy ezáltal csökken a menetkész tömeg és alacsonyabbra kerül a jármű súlypontja

Itthon a már említett e-Viball hozta meg a sikert a márkának, ami főként annak köszönhető, hogy városon belül és azon túl is használható, 80 km/óra feletti végsebességű modellről van szó, mellyel akár száz kilométert is megtehet a vezető – és utasa –, mielőtt lemerül a két darab, 61,2 voltos feszültségű, Li-ion telep. A feltöltés akksinként 3,5 órát vesz igénybe a gyári, 8 amperes töltővel.

daytona-viball-bemutato-elektrobiker
A kedvező ár ellenére a sebességtartó automatika (tempomat) és a gyári lopásgátló is az alapfelszereltség része

Figyelmes részlet, hogy az egyenként 10,5 kilós akkumulátorok kivehetőek, így a motortól távol eső helyen is megoldható a töltés, ha nincs konnektor a parkoló közelében. Ez egyben növeli a robogó használati értékét, hiszen addig is üzemelhet az egyik teleppel, amíg a másik töltődik, így gyakorlatilag csak az akksicsere idejére kell megállni a vezetőnek.

Mi lesz az akkumulátorral 10-15 ezer kilométer után?

Talán a leggyakoribb kérdés az elektromos járművek kapcsán, hogy mekkora hatótávra képesek, és ez mennyivel csökken az évek során, ahogy az akkumulátor veszít a kapacitásából. Erre keresték a választ az Elektrobiker műhelyében is, ahol egy korábban értékesített Daytona akksijait tesztelték, hogy kiderüljön: mennyit tud az eredeti, 100%-os állapothoz viszonyítva?

daytona-viball-bemutato-elektrobiker
A 11 507 kilométert futott e-Viball műszeregysége

Az eredmény önmagáért beszél, hiszen 99%-os értéket mutatott a műszer 11 507 kilométer után, azaz hozzávetőleg egy kilométert veszített eredeti hatótávjából a motor. Mivel a friss, európai felmérések szerint a rendszámos motorok és robogók átlagos futásteljesítménye évente 2-2500 kilométer, gyorsan kiszámolható, hogy ilyen felhasználás mellett 5-10 évig aligha lesz gondja a tulajdonosnak az akksival és a hatótávval:

daytona-viball-bemutato-elektrobiker
Igazán meggyőző a 99%-os érték egy 11-12 ezer kilométert futott robogótól

Ráadásul az e-Viball árban is felveszi a versenyt a többi A1-es, benzines robogóval, ugyanis 1 490 000 forint a listaára, sőt most ennél is kedvezőbb áron viheted haza, ráadásul van lehetőség kamatmentes részletfizetésre is, hogy még egyszerűbben juthass hozzá új robogódhoz.