Mióta az Unió célul tűzte ki, hogy 10-15 éven belül teljesen megszünteti a benzines és dízelmotoros autók forgalmazását, egyre többször merül fel a kérdés: mi lesz a motorkerékpárokkal? Nos, kétségtelen, hogy a villanyautózás már előrébb jár, mint az e-motorok fejlesztése, ezért szükség lehet valamilyen kompromisszumos megoldásra, és úgy tűnik, az e-üzemanyag lesz az. De mit is jelent pontosan a kifejezés?

Mi az e-üzemanyag és hogyan készül?

Az elv már-már túl jól hangzik, hiszen a levegőből kinyert széndioxid, azaz káros anyag és környezetbarát módon előállított hidrogén az alapja, tehát sokkal kisebb ökolábnyomot jelent az előállítása, mint a hagyományos benziné.

Egyelőre azonban – főként pénzügyi okokból – nem elérhető ez az üzemanyagforrás, de kísérleti szinten már kipróbálták, hogy helyettesítheti-e a benzint és a gázolajat. több tesztet is elvégeztek, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy ez lenne a környezetvédelem Szent Grálja.

Noha a szénhidrogén-kibocsátás jelentősen csökkent, de csak a szabványos, WLTP-mérés szerint, míg életszerű körülmények között alig volt mérhető a változás. Sajnos a nitrogénoxid-kibocsátás is kimondottan magas maradt, sőt néha nőtt is az e-benzinnel, viszont a fogyasztás és a CO2-kibocsátás mérhetően csökken.

e-uzemanyag-bemutato
Az Audi e-benzint gyártó és tesztelő központja

Hogy akkor mi értelme az e-benzinnek? Nos, napjainkban a szállópor-koncentráció (PM10) jelenti a legnagyobb gondot a városokban, ennek mértéke alapján hirdetik ki a szmogriadót is, és ebben bizony remekül szerepel az új, szintetikus üzemanyag. Szinte teljesen megszűnik a PM10-kibocsátás, egészen pontosan 97%-kal csökken, nem beszélve az előállítás környezetbarát  módjáról, ami szintén nem elhanyagolható. Már csak az a kérdés, hogy mennyibe kerül majd mindez a közlekedőknek, mert egyelőre igencsak költségesnek tűnik ezzel autózni, motorozni. A kísérletben arra jutottak, hogy átlagos futásteljesítményű kocsival számolva évente nagyjából kétezer euróval kerül többe e-benzin tankolása, mintha hasonló teljesítményű elektromos autóval közlekednénk.

Persze az ár aligha lesz befolyásoló tényező, ha 10-15 év múlva arról döntünk majd, hogy továbbra is járjunk drága e-benzinnel vagy örökre letegyük a két- és négyütemű, hagyományos motorjainkat.