Egyre több márka van jelen a nagy teljesítményű, AM kategóriába sorolt vagy kizárólag pályán használható elektromos terepmotorok piacán. Az első fecske a 2014-ben alapított Sur-Ron volt, melynek vezetője, Liu Yong időben felismerte a pillekönnyű terepgépek előnyeit és azt is, hogy komoly igény van a piacon a fürge e-járművekre. Elvégre komoly erény, hogy füst és zaj nélkül közlekedhetnek vele a természetben, és a kezdő terepezőknek csábító lehet, hogy gyakorlatilag lehetetlen lefullasztani, ami kapóra jön a meredek siratófalak leküzdésekor. Végül pedig az egyszerű felépítés érdemel szót, hiszen itt nincs bowdenszakadás, felforrt hűtőfolyadék, elszegényedett keverék és ettől tönkrement henger, dugattyú stb., azaz elkerülhetőek a belső égésű motorokra jellemző műszaki hibák. Így hát a Sur-Ron csakhamar megvetette a lábát a piacon, világszerte ismert lett, a siker hírére nem sokkal később megjelentek a vetélytársaik is...

Megjelentek a Talaria újdonságai

Hasonló utat járt be a Talaria csapata is, amikor 2018-ban bemutatta első modelljeit. Az évente 15-20 milliárd forintos árbevételű, beszállítóként is elismert Talaria főként azzal ért el sikereket, hogy a vetélytársakénál gyorsabb, nagyobb hatótávú terepgépeket dobott piacra, sőt ezeket is folyamatosan fejlesztette központi K+F részlegén, ahol napjainkban is csaknem kétszáz mérnök dolgozik a jövő járművein.

Jót még jobb áron?
Az új Talariák megjelenésével jelentősen csökkent a korábbi modellek ára, így például a közúton is használható TL3000 City kereken 200 ezer forinttal lett olcsóbb. A csupán 63 kilós TL3000 igazi célszerszám terepen – és miként a neve utal rá, a városban is –, hiszen 3,5 kW-os teljesítményével és 34 Nm-es forgatónyomatékával aligha van ellenfele a lámpáknál. Ráadásul az LG akkumulátoroknak köszönhetően csak 60-70 kilométerenként szorul töltésre, vagyis messze többet tud, mint amennyit egy nap alatt közlekedik egy átlagos városlakó vagy elővárosi ingázó.

elektrobiker-talaria-sting-r-es-xxx-concept
Remekül mutatja az elektromos hajtás sokoldalúságát, hogy a cég motorjai elérhetőek hómotorváltozatban is, SX4 néven. Az átépítéshez csupán néhány alkatrész kicserélésére volt szükség, sőt ezek a darabok utólag is megvehetőek, ha a tulajdonos „négyévszakos” gépet építene saját terepmotorjából

A kitartó munka gyümölcseként idén megjelent az új Talaria Sting R és X3 Concept, melyek elképesztően nagy, 270 és 300 mm-es szabad hasmagasságukkal, 50-60 kilós menetkész tömegükkel és persze remek gyorsulásukkal hívják fel magukra a figyelmet:

Miként az Elektrobiker videójából is kiderült, teljesítmény, gyorsulás és hatótáv terén is előrelépett a gyártó, azaz nőtt a teljesítmény, ám az akkumulátorok fejlesztése is lépést tartott ezzel, így ma már a vállalat motorjai akár 100 kilométert is megtehetnek egyhuzamban – 25 km/órás átlagsebességgel –, ha éppen nincs konnektor és töltő a közelben.

elektrobiker-talaria-sting-r-es-xxx-concept
Az X3 Concept 5,5 kW-os csúcsteljesítménye jól hangzik, de ennél sokkal fontosabb a 33 Nm-es forgatónyomaték, ami kirobbanó gyorsulást sejtet

Ha Te is kipróbálnád valamelyiket, itt jelentkezhetsz tesztvezetésre a hazai forgalmazónál, ahol a Talaria mellett megtalálod a Daytona és a Lvneng legújabb elektromos robogóit is.