· Képek: MTI · 2019. október 11. 36

Sok a karambol, szigorít az EU

Hogy lesz feleennyi baleset?

Bármilyen utópikusan is hangzik, az EU döntéshozói szeretnék tíz év alatt felére csökkenteni a halálos balesetek számát, 2050-re pedig teljesen kizárni a tragikus ütközéseket az utakról.
Hétfőn látott napvilágot az Európai Unió Tanácsának módosításcsomagja, melynek lényege, hogy drasztikusan csökkenteni kell a közlekedési balesetek és a sérültek számát. Ezúttal nem a vezetőket vagy az autó- és motorgyárakat fogták munkára, hanem az egyes államok szakértőit, akiknek legkésőbb ötévenként kötelező lesz beszámolniuk arról, mennyire biztonságos az ország úthálózata, illetve mivel lehetne fejleszteni azt.
{{articleGallery[23449].caption}}
Számunkra talán a legfontosabb újítás, hogy kötelező lesz az úgynevezett veszélyeztetett közlekedők szempontjából vizsgálni az úthálózatot. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy elsőrangú feladattá válik a karosszéria védelmét nem élvező gyalogosok, bringások, motorosok biztonsága. Nem meglepő, hogy ilyen nagy hangsúlyt kaptak a védtelen közlekedők, hiszen az Unió felmérései szerint 2017-ben a halálos áldozatok fele (!) a veszélyeztetett úthasználók közül került ki.

Nulla áldozat 2050-ben? Erről tudnak a motorosok is?!

Kérdés, hogy miként igazodik ehhez a motorozás mint közlekedési forma, ugyanis néhány uniós államban egészen elkeserítőek a számok. Görögországban és Máltán például minden évben húsz halálos motorbaleset jut egymillió lakosra - ez olyan, mintha Magyarországon öt év alatt ezren veszítenék életüket a jelenlegi 200-250-nel szemben. Persze máshol sem sokkal jobb a helyzet, például Olaszországban és Szlovéniában ez a szám 12 áldozat/egymillió fő, ami mesze több az uniós átlagnál.