A hír előzménye, hogy olyannyira elharapódzott az európai-amerikai kereskedelmi háború, hogy az Unió bejelentette: az USA-védővámokra válaszul az öreg kontinensen is alaposan megsarcolják a tengerentúlról érkező járműveket. Hatalmas számokról beszélünk, ugyanis a tavalyi hatról egy év alatt 31 százalékra emelték a motorkerékpárokat sújtó vámterhet, amit 2021-ben 56 százalékra (!) srófolnak fel.

europai-gyarat-epithet-a-harley-22097
Két út áll az amerikai motorgyárak előtt: kifizetik az elképesztően magas, 56%-os védővámot, vagy Európában állítják elő a helyi piacra szánt motorokat

Muszáj hát lépnie a Harley-nak, s társaság első embere, Matt Levatich úgy nyilatkozott, hogy két megoldást látnak a probléma feloldására. Egyrészt fejleszthetik thaiföldi központjukat, hogy onnan lássák el Európát motorokkal, de ez azzal járna, hogy az USA-ból Ázsiába, majd onnan Nyugat-Európába kéne szállítani az alkatrészeket, valamint a kész motorokat, ami szintén komoly többletköltség. Ez azonban csak látszatintézkedés, és az Unió valószínűleg megvétózza azt, vagyis az Ázsiából érkező motorokra is 56%-os vámot vetne ki. Ha így történik, nem marad más választása a Harley-nak, mint egy új üzemet építeni, amire a korábbi hírek szerint Közép-Európában van a legnagyobb esély. Ezt a forgatókönyvet erősíti, hogy a vetélytárs Indian szóvivője, Jess Rogers is úgy nyilatkozott, hogy „az EU-s szankciók arra sarkalnak minket, hogy átgondoljuk, miként maradhat sikeres és jövedelmező a márka. Jelenleg úgy tűnik, hogy a legkézenfekvőbb lépés, ha ezentúl - Iowa helyett - Lengyelországban gyártjuk motorjainkat.” Vagyis lehet hogy nem egy, hanem rögtön két amerikai márka ver tanyát a közelben, még ha ez az Indian esetében csupán annyit jelent, hogy nemes egyszerűséggel kibővítik a - jelenleg Polaris ATV-ket előállító - opolei gyárukat.