Nyílt titok, hogy a motorok abroncsai többféle anyagkeverék és adalék vegyítése után nyerik el végső összetételüket. Utóbbiak főként azt szolgálják, hogy az extrém hideg, meleg, valamint az UV sugárzás ne tegyen kárt a gumi szerkezetében.

gumiabroncs-elszinezodese-continental
A hétpecsétes titokként őrzött, sajátos adalékoktól nem lesz csúszósabb a gumi, viszont jobban ellenáll a környezeti hatásoknak 

Mivel az adalékanyagok a gyártás során a futófelületre kicsapódnak, az új köpenyeken gyakran látható színes, általában kékesen fénylő elszíneződés, sőt ez nem ritkán az oldalfalon is megfigyelhető.

Mire utal az elszíneződött abroncs?

Természetesen ezzel nincs semmi teendőd, hiszen nemes egyszerűséggel lekopik a csillogó réteg, amint mész pár kilométert az új szettel – emelték ki bemutatójukban a Continental mérnökei. Azt is hozzátették, hogy senki ne keverje össze ezt a csillogást a gumigyártásban használt, úgynevezett formaleválasztó réteggel, amit viszont gondosan le kell koptatni közvetlenül az új abroncs felszerelése után, mivel jelentősen csökkenti a tapadást.

gumiabroncs-elszinezodese-continental
A formaleválasztó réteg nyomai fényesen csillognak, mintha áttetsző olajjal lenne bekenve az abroncs, ezzel szemben az adalékok kékes, zöldes fényűek, miként itt is látható. Utóbbival nincs semmi dolgod, viszont a csúszós formaleválasztó anyagot muszáj gondosan lekoptatni, mielőtt valóban terhelni kezded az új gumit

A német vállalatnál ugyanis egy sajátos technológiát fejlesztettek ki, a Traction Skin-t, melynek lényege, hogy az abroncs készítéséhez használt vulkanizálóformát tapadást fokozó anyaggal vonják be. Ennek előnye, hogy nincs szükség formaleválasztó adalékra – például a más gyártóknál alkalmazott szilikonra –, ezért az új abroncs nem fényes, csúszós, hanem enyhén érdes, így felszerelés után azonnal használható. Az ilyen ikonnal jelölt gumik tehát – például a SportAttack, a RoadAttack és a TrailAttack – nem igényelnek bejáratást, bekoptatást, hanem az első méterektől teljes terheléssel használhatóak. Röviden tehát ne aggódj, ha ilyet látsz az új gumin, viszont ha használt abroncson jelentkezik a színes folt, az már annál inkább hibára utal...

Mitől színeződik el a használt motorgumi?

Teljesen más a helyzet, ha már mentén egy-két ezer kilométert vagy még többet, és utána jelennek meg a feltűnő, színes foltok a futófelületen:

gumiabroncs-elszinezodese-continental
Túlmelegedés nyomai egy pályanapon használt köpenyen (Kép: Dave Moss Tuning)

Ezek egyértelműen arra utalnak, hogy túlzott hőterhelésnek tették ki a gumit, ami nemes egyszerűséggel megégett az extrém magas hőmérséklet és nagy kanyarsebesség miatt. Ebből következik, hogy ilyen általában versenypályán és főként nyáron fordul elő, a jelenség oka pedig – a terhelés mellett – a karbantartás hiánya is lehet. Amennyiben túl alacsony vagy magas a guminyomás és/vagy rosszul beállított a felfüggesztés, az felgyorsíthatja a folyamatot, ezért amint észreveszed, érdemes rögtön a hibafeltárással kezdeni a munkát. Rossz ötlet ekkor gumit cserélni, hiszen az csak „áldozata” és nem oka az elszíneződésnek, így első körben az említett – hideg és meleg – guminyomást, valamint a felfüggesztést érdemes átvizsgálnod.