Szinte hihetetlen, de már húsz éve, 1997 őszén mutatkozott be a VFR750-et búcsúztató utód, a tulajdonosok között egyszerűen „fogaskerekesként” emlegetett VFR800. Az RC46 kódjelű modell több szempontból is valódi újdonság volt, elvégre a nagyobb hengerűrtartalom és az üzemanyag-befecskendező rendszer révén öt lóerővel többet tudtak kisajtolni belőle, ám ennél sokkal fontosabb, hogy könnyebb és kezesebb is lett elődjénél.

hasznaltmotor-honda-vfr800f-14963
Nem csak újkorában volt kelendő - az igazán szép VFR750-ek, főleg az utolsó, RC36 II széria tagjai ma is egymillió forint feletti áron cserélnek gazdát
Talán maguk a mérnökök sem gondolták akkor, hogy a nyolcszázas két évtized múlva is az egyik legkeresettebb túrasportmotor lesz, márpedig napjainkban is a Honda-kínálat oszlopos tagja, sőt azóta készült már belőle crossover átirat is VFR800X néven.

Évekig rá sem néztek

Néhány kiugróan sikeres és igazán korszakalkotó motorkerékpárnál előfordult, hogy a mérnökök 6-8 éven át jottányit sem változtattak rajta, ám a VFR800 ennél is hosszabb pályafutással büszkélkedhet. Az 1998-tól árusított gép éppen az ezredfordulón kapott néhány hasznos, új alkatrészt, úgyhogy ha valaki kombinált fékrendszerrel, automatikus dúsítóval és indításgátlóval felszerelt változatot keres, a 2000-es évet állítsa be kezdésnek a keresőoldalon.
hasznaltmotor-honda-vfr800f-14964
Sporttúrából túrasport? Az új fazon és az ezredfordulón megjelent, gyári dobozszett arra utalt, hogy a világjárókat célozták meg a fogaskerekes vezérlésű nyolcszázassal
Úgy 15-20%-kal drágábban, szám szerint 850-900 ezer forintért már a látványosabb, 2002 utáni változathoz is kapható. Ebben ugyan fogaskerék helyett lánc hajtotta a vezérműtengelyeket, de ezzel egy időben a VFR megkapta a márka rajongói által oly' jól ismert VTEC jelölést is. A változó szelepvezérlés igazi szenzáció volt, mivel ez lett az első, Európában is árusított Honda, amiben a VTEC technika dolgozott. Az akkori divatnak megfelelően a VFR800 kipufogói az ülés alá kerültek, egyúttal a kombinált fékrendszer kiegészült az extraként rendelhető blokkolásgátlóval.
hasznaltmotor-honda-vfr800f-14968
Több mint tíz évig változatlan formában készült a 2002-ben megjelent, VTEC-vezérlésű változat. Nem is csoda, hogy ilyen sokáig népszerű volt, hiszen megbízható, kiforrott modellnek bizonyult - nem ritkák a 120-150 ezer kilométert futott példányok
Mintha csak Csipkerózsika szenderült volna hosszú álomba, a 2002-es VFR800 bemutatása után 12 (!) év telt el, mire újból módosítottak rajta, igaz akkor alaposan átfésülték - ez lett az általunk is tesztelt, új VFR800F.

Elég öreg, hogy drága legyen

Négy különböző változat született a VFR750 névre keresztelt elődből, ezek közül is az 1994-től forgalmazott, NR750 stílusú, utolsó kiadás a legkeresettebb. Bár több mint húszéves járgányokról van szó, a csekély futásteljesítményű, valóban karcmentes példányok egymillió forint környékén cserélnek gazdát, s ez már-már rekordgyanús összeg a kilencvenes évek derekán született túrasportmotorok között.

Ha Te is szert tennél egy legendás VFR-re, előtte érdemes felkeresni a hazai klubot, illetve a 800-ashoz kötődő fórumokat, ahol sok-sok hasznos információval segíthetnek a vásárlásban.
hasznaltmotor-honda-vfr800f-14969
Népszerűségének köszönhetően az átépítéséhez szükséges alkatrészekből sincs hiány - kiegészítők, felszerelések tömkelege elérhető a piacon

VFR800? Mi baj lehet?

Nem sorolható feltétlenül a meghibásodások közé, de a hosszú távra tervező vevőknek érdemes megjegyezni, hogy a legelső 800-ak nem bántak csínján a benzinnel, a fogyasztásoldalak adatai szerint 7-7,5 literrel érik be a sportosabb pilótáknál, míg a nagy átlag 5,9-6,1 liter között alakul. Miként oly' sok, az ezredforduló környékén gyártott Hondán, a VFR-en is hajlamos túlmelegedni a feszültségszabályozó, és az alkatrész cseréje is csak ideig-óráig orvosolja a bajt, szóval érdemes nagyobb terhelhetőségű utángyártottra lecserélni - melyből egyébként itthon is készül megfelelő minőség -, hogy végleg megszabadulj az alulméretezett alkatrésztől. Ha ragaszkodsz a gyárihoz, akkor egy utólagos hűtő felszerelésével vagy jobb szellőzés biztosításával növelheted az élettartamát.
hasznaltmotor-honda-vfr800f-14966
Úgy tartják, kétféle VFR-es létezik: az egyik már cserélt feszültségszabályozót, a másik pedig fog... Szerencsére már itthon is elérhető az alkatrész utángyártott, strapabíró kivitele, amivel 10-20 ezer forintból örökre búcsút inthetsz a problémáknak
Tulajdonképpen a 2002 előtti oéldányok problémái ezzel véget is érnek, de az újabb, láncos vezérlésűek kapcsán sem hosszú a hibalista. Ugyan 40-50 ezrenként munkát adhat a szerviznek a vezérműlánc-feszítő cseréje, de ez nem olyan kirívó probléma, ami miatt típushibának nevezhetnénk - más márkáknál is előfordul ilyen csereintervallum. Ritkább, de a külföldi fórumokon azért rendszeresen felmerülő nyűg a 800-asok túlmelegedése - ezért szinte mindig a rakoncátlankodó, megragadó termosztát a ludas, szóval ez sem eget verő összeg és cserélni sem bonyolult. Végül pedig a rossz minőségű úton gyakran járó VFR-esek készülhetnek arra, hogy hosszú távon meghibásodhatnak a műszerek, ami a nyomtatott áramkörök sérülése, elmozdulása miatt következhet be, de ez tényleg annyira ritka, hogy tulajdonképpen kár lenne a konkrét tervezési hibaként betudni. Ráadásul új és bontott alkatrészek egész tárházából válogathatnak a tulajdonosok, tehát a korábbi évjáratokhoz is gyerekjáték a holmik beszerzése.

Megkérik az árát

Legalább 3-400 ezer forintra lesz szükséged, hogy megkaparintsd az első és második generációs VFR750-ek egyikét, az 1990 után gyártott, harmadik kiadás félmillió forinttól indul, míg az NR750 stílusú, 1994 utáni motorok jobbára 6-800 ezer forintért kelletik magukat. Mint említettük, a korai VFR800-akra érdemes minimum 750 ezret félretenni, ezek módosított variánsaira 100-150 ezerrel többet, míg a 12 éven át változatlanul készült, VFR800 Fi VTEC - átírással együtt - már nem jön ki egymillióból.
hasznaltmotor-honda-vfr800f-14962
Tetszetősebb, letisztultabb külsővel, továbbfejlesztett felfüggesztéssel, valamint alapáron kínált kipörgésgátlóval és automatikus irányjelzővel lépett színre az új VFR800F
Ha a nagy modellfrissítést követő, könnyebb, 2014-es VFR-t szeretnéd megkaparintani, az legalább 3,5 milliót emészt fel, ami már csak azért is meglepő, mert 2017-ben, újonnan is csak 4,199 millióba kerül, szóval a család legifjabb képviselőjére is jellemző a VFR egész pályafutását végigkísérő, parádés értéktartás.

Műszaki adatok - Honda VFR800 (2006):

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, 90 fokos hengerszögű V4-es Összlökettérfogat (cm3): 782 Hengerek/szelepek száma: 4/16 Furat x löket (mm): 72/48 Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 80/109/10 500 Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 80/8750 Sebességváltó: hatfokozatú Szekunder hajtás: lánc Futómű és fékrendszer Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű HMAS teleszkópok fokozatmentesen állítható rugó-előfeszítéssel Hátsó felfüggesztés: a baloldalon futó lengőkarhoz Pro-Link felfüggesztéssel kapcsolódó rugóstag hét fokozatban állítható rugó-előfeszítéssel és fokozatmentesen szabályozható csillapítással Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR17 Fékrendszer elöl/hátul: 296 x 4,5 mm-es dupla tárcsák háromdugattyús féknyergekkel/256 x 6 mm-es tárcsa háromdugattyús féknyereggel Méretek, árak Tengelytáv (mm): 1460 Ülésmagasság (mm): 805 Üzemanyagtartály térfogata (l): 22 Száraztömeg (kg): 213 Vételár: 700 000 Ft-tól (RC46)/900 000 Ft-tól (RC46 II, VTEC) Átlagfogyasztás (tulajdonosi mérés, l/100km): 5,8-6,2