Ha csak a ma megjelent közlemény címét olvassuk el (A Honda elektromos motorkerékpárokkal kapcsolatos üzleti tervének 2023-as összefoglalója), nem tűnik túl izgalmasnak, pedig olyan jövőképet vázol fel, mely alapjaiban változtathatja meg a motorozást. A vállalat terveinek lényege röviden, hogy bárki számára elérhető legyen a benzinesekhez hasonló használati értékű, egyszerűen tölthető elektromos motorkerékpár vagy robogó. Ennek érdekében a cég 7-8 év alatt 30 vadonatúj elektromos motort mutat be, valamint – és ez még fontosabb – a mérnökök eltökélt célja, hogy 2030-ig felére csökkentsék a hangtalan gépek árát, ezzel is elősegítve az elterjedésüket.

Töltés helyett az akkumulátorcsere lehet a jövő megoldása

Hogy ezt megvalósítsák, a Honda vezetői úgy döntöttek, 500 milliárd jent (1200 milliárd forintot) fektetnek be, ami azt szolgálja, hogy a cserélhető akkumulátoros modellek mielőbb elérhetőek legyenek a világ minden táján. Ez kettős előnnyel kecsegtet, hiszen a szabványos aksik megkönnyítik a gyártást, csökkentik a költségeket, míg az akkumulátorcserélő állomások a benzinkutakhoz hasonlóan működnek, azaz a motorosnak csak 4-5 percet kell ott töltenie, mielőtt továbbindul.

honda-30-elektromos-motort-dob-piacra
Úgy számolnak a szakemberek, hogy a jelenlegi 500 000 darabról kereken négymillióra nő majd az évente eladott elektromos Hondák száma

A terv egyik fontos lépéseként a 2023-as JAPAN MOBILITY SHOW bemutatták az SC e: Concept tanulmánymodell sorozatgyártású változatát, melyet további „élményközpontú”, plug-in rendszerű elektromos motorkerékpárok követnek 2025-ig. Mindemellett a gyorsasági, a csupasz-, a terep- és a gyerekmotorok osztályában is megjelennek a Honda áramos kétkerekűi, sőt jönnek az e-ATV-k is, így 2030-ban már a vállalat motorkerékpár-választékának fele, több mint 30 modell lesz elektromos üzemű.

honda-30-elektromos-motort-dob-piacra
SC e: Concept

Hozzátették, hogy nem csak az erőforrás lesz eltérő a benzines és az elektromos modellekben. Utóbbiakban ugyanis a mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások különösképpen fejlettek lesznek, így a rendszer lehetőséget ad majd vásárlás utáni szoftverfrissítésre és újabb funkciók hozzáadására, méghozzá OTA (azaz over-the air) és egyéb kapcsolatok segítségével. Ehhez kapcsolódóan a márka tovább folytatja a Honda RoadSync kommunikációs rendszer fejlesztését, és 2024-ben már néhány új modellnél már elérhető lesz az IVI névre keresztelt fedélzeti információs rendszer is. Ez ajánlásalapú navigációval támogatja majd a pilótát, és például az is kiderülhet az összegyűjtött adatokból, hogy hol vannak a közelben töltőállomások.

Milyen akkumulátorok lesznek a jövő Hondáiban?

A jelenleg alkalmazott lítium-ion akkumulátorok mellett lítium-vas-foszfát (LFP) telepeket is fejleszt a Honda, ezek bevezetését 2025-re tervezi. A különféle, eltérő kapacitású és árú akkumulátoroknak köszönhetően a Honda többféle járművet, illetve sokoldalúbb termékeket gyárthat, azaz kibővítheti választékát.

Ráadásul közép- és hosszútávon a vállalat új, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok kidolgozásán és integrálásán dolgozik, nagy figyelmet szentelve a jelenleg még fejlesztés alatt álló szilárdtest-akkumulátoroknak.

Az elektromos Honda motorkerékpárok elterjedését nagyban elősegítheti, hogy interneten is megvásárolhatóak lesznek, tehát a vevőknek nem kell személyesen bemennie a kereskedésbe. Emellett természetesen a Honda több mint 30 000 értékesítési pontja is megmarad, így a vevők választhatnak, hogy hagyományos módon vagy online vásárolják meg új gépüket.