Igazán egyszerű sportágról van szó, mely első ránézésre hasonló az ismertebb Speedwayhez, azaz a salakmotorozáshoz. Ha egy kicsit beleássuk magunkat a részletekbe, rögtön kiderülnek a fontos különbségek, amelyek miatt sokkal inkább hasznosítható közúton és pályán a flat track adta tudás és tapasztalat. Természetesen itt is a négyütemű motorok dominálnak, ám a salakmotorral ellentétben nem ritkák a többhengeres konstrukciók, amire azért van szükség, mert előfordulnak kifejezetten hosszú, tempós pályák is. A tojásalakú, ovális nyomvonalak hossza elérheti az 1600-1700 métert, de elterjedtebbek a rövid, negyed- vagy félmérföldes oválok.

A nagy víz túloldalán inkább a klasszikus modellek dominálnak, sőt sokan éppen a dögös Indianok és Harley-k látványa - valamint hangja - miatt vágnak bele a viszonylag olcsón űzhető sportba. Ezzel szemben Európában inkább a krosszmotorokból átalakított gépek elterjedtek, melyeket elsősorban fürgeségük és kiforrott technikájuk miatt választanak a pilóták. Jómagam is egy ilyennel tehettem meg első métereimet a vasadi flat track pályán.

Ha flat track, akkor Vasad!

Miként itt a SportMotoron is beszámoltak róla, tavaly nyílt Vasadon egy flat track pálya. Nem titkolt cél, hogy itt fejlődjenek a hazai gyorsasági pilóták, mivel a legnagyobbak - élen Kenny Roberts-cel és Valentino Rossival - is ilyen terepen edzenek, sőt saját pályájuk is van.

Férfiasan bevallom, nekem nem volt „szerelem első látásra” a flat track, pedig egy finom géppel, egy Yamaha WR426F-fel körözhettem. Szerencsére rögtön jött a segítség a pálya széléről, a flat track szakágban is igencsak otthonosan mozgó Kuncz Ricsi személyében, aki hasznos tanácsokkal látott el.

Egy kis porolás a versenyző, ez esetben Bálint szemszögéből

A tél folyamán többször voltunk ott edzeni, és bizony mikor kezdődött a gyorsaságis szezon, éreztem, hogy sokat fejlődtem a csúszások kezelésében. Mivel a két visszafordítóban folyamatosan csúszik mindkét kerék és hosszú métereken át sodródik a motor, nagyon sokat segít, hogy kontrolláld a kerekek csúszását aszfalton és terepen. Kézzelfogható a fejlődés, főként ilyen lelkes trénerek mellett, mint Ricsi.

Szeretnéd Te is kipróbálni magad?

A Tomracing Motorsport egy nagyszerű lehetőséget ajánl a motorosoknak, ugyanis 2019-ben elindult náluk a Flat Track suli, ahol saját építésű Yamaháikkal körözhetnek a nebulók. Beneveztem egy oktatásra, és bizony hiába mentem már többször a pályán, így is nagyon sok újat tudtak mutatni, amit kamatoztathattam Vasadon, illetve a bajnoki versenyeken is.

kovacs-balint-es-a-flat-track-22599
„...hosszú métereken át sodródik a motor, ami nagyon sokat segít, hogy kontrolláld a kerekek csúszását aszfalton és terepen”

Mint minden képzés, ez is teljesen az alapoktól indul, gyorsítás, fékezés, szlalom stb., majd a délután folyamán már lehet körözni a pályán is, ha a megvannak az alapok. Célszerű a felszerelést magadnak vinni, ezért összeszedtem, szerintem miben ideális flat trackezni. Jómagam bőrruhában és krosszcsizmában léptem pályára, sőt kezdetben zárt sisakot húztam, mint a GSX-R-en, de ez utóbbi nem igazán jó erre. Olyan sok a por, hogy csak endurós fejvédőben és szemüvegben érdemes belevágni, már ha a pályán is menni akarsz.

kovacs-balint-es-a-flat-track-22600
Hétvégi kikapcsolódásnak és edzésnek is tökéletes a Tomracing flat track programja

Felejthetetlen élmény minden kanyarban keresztben csúszva gyorsítani, és csak javasolni tudom, hogy Ti is próbáljátok ki! Ha beneveznél egy oktatásra, vedd fel a kapcsolatot a Tomracinggel, ahol tárt karokkla várják a flat trackkel ismerkedő motorosokat. Gyakorlásként, edzésként és hétvégi kikapcsolódásként is tökéletes program, az elképesztő adrenalinfröccsről nem is beszélve - tartalmas, motorosoknak való kaland.

Ha téged is érdekel, miként alakul Bálint pályafutása a jövőben, s kíváncsi vagy a legújabb, legérdekesebb vele kapcsolatos hírekre, kövesd Te is a Facebookon és az Instagramon! Továbbá érdemes böngészni csapata, a H-Moto Team weboldalán és Facebook-oldalán is.