Napjaink GP-motorjain a teljesítmény növelésénél is fontosabb, hogy a pilóták miként viszik át az erőt az útra. Elvégre a 160 kiló körüli tömeg és a 250-300 lóerős csúcsteljesítmény komoly kihívás elé állítja a gumik és a felfüggesztések tervezőit, ám egy újszerű megoldás segíthet, hogy csökkenjen a hátsó kerék kipörgése a kanyarkijáratokon.

Ellensúly a MotoGP-Ducati lengővilláján

Tagadhatatlan, hogy a Ducati élen járt az úttörő megoldások fejlesztésében, s igaz ez a közúti motorokra is, akárcsak a MotoGP-világbajnokok gépeire. Most is egy szokatlan, újszerű megoldás tűnt fel Marquez motorján, ami elsőre igencsak idegenül fest:

marquez-ducati-lengovilla-lengescsillapito

A lengővillára rögzített henger úgy működik, mint egy lengéscsillapító, ám ez csak közvetetten hat a kerékre, ellentétben a központi rugóstaggal. A henger belseje ugyanis olajjal feltöltött, és két rugó között egy nagy tömegű dugattyú mozog fel és le. Amikor berugózáskor összeül a motor hátulja, a hengerben lévő súly is lefelé mozdul, ezért az ezt követő kirugózáskor lefelé irányuló erő hat a lengővillára, ami segíthet csökkenteni a kerék elpattogását. Ez talán bonyolultan hangzik, de a két-három éve bemutatott, nagyon hasonló működési elvű Over Suspension videója segít megérteni a működését:

Igazán tanulságos visszaolvasni a három évvel ezelőtti hozzászólásokat a cikk alatt: „Drága ökörség!” „Erre csak egy helyes kifejezés létezik: scam!" „Ha olyan jó lenne, akkor a motorsportban már használnák...” „Annyit ér, mint mágnes a benzincsőre!”  Azóta kiderült, hogy tényleg jó, valóban működik, és – titokban – már évek óta jelen van a GP-ben 

Jóllehet, ezt nem a Ducati találta fel, ám az olasz csapat ültette át a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájába, míg korábban a Moto2-ben is láthattunk már hasonló szerkezetet.

Ha ilyen hasznos, miért nem használják?

Érdekesség, hogy bár a hatása egyértelműen bizonyítható, néhány versenyző idegenkedik tőle, sőt nem vagy csak nagyon ritkán használja a megoldást. Marquez motorján látható a szerkezet, de például Bagnaia gépén még egyszer sem tűnt fel, legalábbis a felvételek alapján versenyen nem használta:

marquez-ducati-lengovilla-lengescsillapito

Többek között az is kiderült, hogy ez már a továbbfejlesztett változat, mert korábban a Ducati egy lengővillába rejtett egységet alkalmazott, majd áttért a fotón is látható, hatékonyabb, külső egységre.