A legtöbb motoros tisztában van vele, mit jelent centiben kifejezve a 180/55-17 felirat a köpenyen, de ettől még érdemes alaposan megnézni az oldalfalon feltüntetett számokat és betűket. Egyrészt mindig vannak kezdők, akiknek ez újdonság, másrészt tucatnyi egyéb piktogram található a gumin, melyek mindegyike megszabja, hogy alkalmas lesz-e a felnihez és a Te felhasználási stílusodhoz. Nem véletlenül sorakoznak a Facebook-csoportokban a kérdések, hogy milyen változást hoz hagyományosról erősített oldalfalúra vagy a gyári méretről kisebbre-nagyobbra váltani. Hogy neked ne kelljen megkérdezned, egy csokorba gyűjtöttük a legfontosabb feliratokat és ikonokat.
DOT-szám, radiál, terhelés és a méret – az abroncsok jellemzői
A gyűjtésben segítségünkre voltak a német Continental mérnökei, akik rendszeresen jelentkeznek hasznos tanácsadó cikkekkel, emellett pedig évről évre egyre jobb sport-, túrasport- és enduróabronccsal lepik meg a motorosokat.
Kezdjük is rögtön a leggyakoribbal, a méretezéssel! A legtöbb modellhez csak egyfajta méretű abroncs használható, bár itthon egyszerű közúti ellenőrzéskor aligha kötnek bele, ha eggyel szélesebb a gumid, de tőlünk nyugatra simán lekerül a rendszám érte. Már csak ezért is érdemes ragaszkodni az eredetihez, főleg, hogy felnicsere nélkül gyakorlatilag semmi értelme szélesebb papuccsal kísérletezni...
Annak a peremét ugyanis összehúzza a keskeny felni, a futófelület torz, gombaszerű lesz, és csak ront a gép kezelhetőségén. Ráadásul a „szélesebb gumi = nagyobb kanyarsebesség” egyenlet sem áll meg,
hiszen a tempós, nyújtott íveken is 10-15 km/órával gyorsabbak a 115/75-ös hátsón futó Moto3-asok, mint a 190/650-es úthengerrel pályára lépő királykategóriás társaik.
Érdemes tehát maradni az eredeti méretjelölésnél, leszámítva egy-egy kivételt, mint például a Honda VFR750, melynek az átlagos 5 helyett 5,5 colos a hátsó felnije, így egyaránt alkalmas a 170/60-17-es és a 180/55-17-es méret felszerelésére, de ettől még közúton szabálytalan a szélesebb változattal közlekedni.
Maguk a számok egyébként azt jelentik – a konkrét példánál maradva –, hogy 170 vagy 180 mm a névleges szélesség milliméterben, ami természetesen nem azonos a futófelület teljes szélességével. A /55 az oldalfal magasságát mutatja százalékban kifejezve, aminek többféle gyakorlati hatása van. Például ha 190/50-17 ZR-ről 190/55-17 ZR-re váltasz, azzal 9,5 mm-rel emelkedik meg a motor hátulja, befolyásolva ezzel a gép kanyartulajdonságait.
Az utolsó két számjegy (17) természetesen a kerékátmérőt jelzi colban (és nem collban!), míg a két betű, a ZR a szerkezeti felépítésről mesél.
Az R és a ZR radiális övszerkezetet takar, és ha nincs a számok mögött semmilyen betű, akkor pedig jellemzően diagonálabroncsról beszélünk.
M + S jelzésű gumi motorra?
Ezzel azonban nincs vége – emelik ki a német mérnökök –, elvégre újabb betűk és számok sorakoznak a méretek után. Példájukban a 130/70-12 M/C 62L abroncsot vizsgálták, melyen az M/C a motorkerékpáros felhasználásra utal, míg a 62 a terhelhetőség indexe. Ez utóbbi nem lineárisan nő: a 62 körülbelül 265 kg-nak felel meg, a 70 már 335-nek, vagyis ezt érdemes mindig a táblázatból pontosan kikeresni.
Ezután jön az L, a sebességindex, ez esetben 75 mérföld/120 km/óra, de a skála egészen L-től Y-ig terjed, s a nagymotorokon – teljesítményükből fakadóan – inkább V (240 km/h), W (270 km/h) és Y (300 km/h) betűket találunk, a modell végsebességének megfelelően. A DOT-szám talán nem szorul magyarázatra, hiszen az első két szám a gyártás hetét, a második kettő pedig az évet adja meg – pofonegyszerű. Az viszont már annál inkább szót érdemel, hogy miért adnak el újként 2021-es, 2022-es gumikat, amit egyesek rossznéven vesznek, holott az európai szabályozás alapján 5 évesen is újként értékesíthető, ha megfelelő körülmények között tárolták, és legfeljebb tízéves koráig lehet a motoron az ajánlás szerint.
Röviden a lényeg tehát, hogy a méret mellett még legalább három-négy szempontot érdemes figyelembe venned, ha biztosra szeretnél menni, és olyan gumira voksolni, ami minden szempontból tökéletesen passzol hozzád és a motorodhoz.