Közel négy éve vezették be a motorkerékpároknál az Euro 5 környezetvédelmi normát, ami komoly kihívás elé állította a gyártókat, és részben ennek „köszönhető”, hogy a 600-as sornégyes géposztály szinte teljesen eltűnt földrészünkről. Olyan drágán lehetett volna teljesíteni az új előírásokat – például a harmadával alacsonyabb károsanyag-kibocsátást –, hogy a gyártók inkább visszavonulót fújtak a szupersport-kategóriából, és a nagyobb, egyszersmind drágább modellekre összpontosítottak.

Jön az Euro 5+ környezetvédelmi norma

Nos, most újabb válaszút elé kerültek a motorgyárak vezetői, ugyanis 2024-ben életbe lép a következő, még drákóibb, Euro 5+ környezetvédelmi norma. Persze ezúttal nincs akkora különbség a régi és az új előírások között, például a károsanyag-kibocsátási értékek nem változnak, azonban lehetnek buktatók, melyek miatt eltűnhet néhány modell az utakról.

A legfontosabb eltérés, hogy a motorkerékpároknak több év és kilométerek tízezrei után is teljesítenie kell az eredeti kibocsátási értékeket, azaz a katalizátornak, az oxigénérzékelőnek (lambdaszonda) és az OBD II-nek is muszáj tökéletesen működnie, mégpedig a kopástól vagy a motor esetleges átalakításától függetlenül.

Ráadásul az Euro 5+ a hírek szerint új decibelkorlátozásokat is tartalmaz majd, bár ezeket – az idő rövidsége ellenére – még nem hozták nyilvánosságra.

motorkerekpar-euro5+-kornyezetvedelmi-norma
A károsanyag-kibocsátási értékek ezúttal nem változnak, de a hangos kipufogók áldozatul eshetnek az Euro 5+ bevezetésének

Persze az átállás nem megy majd az egyik napról a másikra, mert első körben csak a 2024 január elseje után megjelent, vadonatúj, addig nem árusított modellekre vonatkozik a szigorítás, de 2025-től minden új, rendszámos motorkerékpárra érvényes lesz.