Úgy tűnik, a hosszúra nyúlt és kifejezetten napos, meleg nyárutó napokon belül véget ér, és meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy jövő héttől hajnali fagy és esős, szürke időjárás nehezíti majd a motorozást. Ez egyben azt jelenti, hogy bár még messze a valódi tél, ideje felkészülni a néhány hetes vagy hónapos leállásra.

Motorok téli felkészítése egyszerűen

Jóllehet, a felsorolás hosszúnak tűnhet, valójában nem nagy ördöngösség a motorok téli felkészítése. Mindenképpen érdemes rászánni az időt, mert az ősszel csupán néhányperces műveletekkel megelőzhetőek a nagyobb tavaszi szerelések és kiadások.

Talán mondanunk sem kell, hogy első lépés az alapos tisztítás, hiszen a műanyag és fémfelületekre ragadt kosz, sár, tavaszig kárt tehet az alkatrészekben. Másrészt a lelkiismeretes tisztítás azért is hasznos, mert közben felfedezheted a szezon során esetleg rejtve maradt, apróbb hibákat, sérüléseket. Mielőtt letakarítod és végleg – vagy az első enyhébb téli napig – leteszed a vasat, ajánlott teletankolni, és főként az idősebb, karburátoros modellek tankjába üzemanyag-stabilizálót tölteni, hogy a 3-6 hónapos állás után se legyen tortúra az indítás.

motorok-teli-felkeszitese-es-karbantartasa
Mosás után alaposan fújd ki sűrített levegővel a maradék vizet az eldugott zugokból! Ezt kiválthatod azzal is, ha – tiszta, száraz időben – motorozol egy nagyobb kört, hogy sehol ne maradjon nedves a gép a téli pihenő előtt!

Az abroncsok átvizsgálásáról és ápolásáról már írtunk nemrég, ezért ezt nem is ismételnénk, így ha azzal megvagy, léphetsz is tovább a fékrendszer átvizsgálására. Amennyiben nincs sérülés a tárcsán, elég vastag a betét és idén vagy legalább tavaly cseréltél fékfolyadékot, most nincs is más teendőd, viszont ha legalább másfél-kétéves a köznyelvben csak fékolajként emlegetett folyadék, akkor ideje azt is lecseréltetned. Hasonló a helyzet a felfüggesztéssel is: ha az utóbbi 20-25 ezer kilométeren/három-négy évben túlesett a vas a kötelező teleszkópolaj-cserén, csupán a villaszár és a szimering épségét kell ellenőrizned a leállás előtt.

motorok-teli-felkeszitese-es-karbantartasa
Fiatal és nagy teljesítményű a motorral jársz? Érdemes kivonatni a forgalomból, hiszen több tízezer forintot spórolhatsz az adón és a biztosításon, amit tavasszal eltankolhatsz az első túrákon. Fontos részlet, hogy csak a kivonatás utáni hónap első napjától (!) nem kell adót fizetni a jármű után, vagyis érdemes a hónap utolsó napjaiban megejteni az ügyintézést – akár online –, és a tavaszi hónap első napjára időzíteni a visszaállítást

A hajtáslánc szemrevételezése láncos, szíjas motoron roppant egyszerű: előbbin a kopás, nyúlás mértékét, egyenletességét, utóbbinál pedig a szíj és a tárcsák épségét, valamint futásteljesítményét érdemes ellenőrizni. Ezzel szemben a kardánnál a holtjáték, a repedezett porvédő vagy a halogatott olajcsere utalhat rá, hogy vár még egy karbantartás a gépre a leállás előtt.

Beindítsam télen a motort, ha egyébként nem megyek vele?
Megoszlanak a vélemények, hogy érdemes-e rendszeresen beindítani a motort vagy sem. Ökölszabályként elmondható, hogy többnyire nincs értelme „megjáratni”, mert az erőforrások a hidegindítások során szenvedik el a kopás 70-90%-át, vagyis lehetőleg csak akkor járasd a motorod, ha mész is vele. A hajtómű ugyanis nem igényli ezt a rövid, néhány hónapos pihenő alatt, az aksi töltésére pedig nem alkalmas a néhány perces melegítés, hiszen lehet, hogy több energiát használ fel a jármű az indítással, mint amennyit visszatölt. Amennyiben szeretnéd újra hallani a hangját – amit teljesen megértünk –, mindenképpen várd meg, hogy elérje az üzemi hőmérsékletet, mert így nem marad korróziót okozó kondenzvíz a kipufogóban.

Az elektromos rendszer vizsgálata sem időrabló feladat, hiszen ha minden fogyasztó rendben működik, csak az akkumulátorról kell gondoskodnod, amire tökéletesen megfelel egy csepp- vagy okostöltő. Erre azért van szükség, mert – ellentétben az öreg ólomakkumulátorokkal – a zárt, például AGM rendszerű telepeket tilos kisütni, sőt ha az állás során 10 volt alá esik a feszültség, többé már nem lesz képes olyan kapacitásra, mint előtte vagy eleve el sem indítja a motort.

motorok-teli-felkeszitese-es-karbantartasa
Viszlát az első tavaszi napon!

Ősszel vagy tavasszal cserélj olajat?

Erre nincs egyértelmű válasz, mert főként az dönti el, hogy mikor cseréltél olajat utoljára. Ha lassan egy éve, azzal el is dőlt a kérdés, hiszen futásteljesítménytől függetlenül egy év után így is, úgy is eljött a csere ideje. Ennek oka, hogy a használt kenőanyag savas kémhatása öregítheti az erőforrás tömítéseit, szimeringjeit, a friss olajnak pedig semmi baja nem lesz tavaszig, azaz nem ördögtől való ötlet az őszi olajcsere. Persze ha olyan sokat motoroztál, hogy tavasszal és szezon közben is lecserélted a kenőanyagokat, valamint a szűrőket, akkor ezzel – megfelelő olajszint esetén – most nincs teendőd.

motorok-teli-felkeszitese-es-karbantartasa
A géppel együtt érdemes alaposan megtisztítani és átnézni a felszereléseket is, ne tavasszal derüljön ki: javításra/cserére szorul a sokat látott kabát, sisak vagy csizma

Mivel tavasszal rendszerint dugig vannak a motorszerelő műhelyek, sok időt spórolhatsz vele, ha most ősszel elvégeztetsz minden karbantartást, hiszen így nem ér meglepetés az első márciusi gurulás előtt, és a motoroddal együtt felkészülten várhatod a szezonkezdetet.