Először is muszáj leszögeznünk, hogy a tavaszi, nyári gurulások élményét hiába is szeretnéd újra átélni a nyeregben, a téli motorozás nem erről szól. A kővé dermedt abroncsok kevésbé tapadnak a sokszor poros, zúzalékos vagy éppen nedves aszfalton, és a tökéletes előkészület dacára is elkezd fázni az ember, ha huzamosabb időt tölt nyeregben. A decemberi-januári motorozás sokkal inkább kényszer, hogy csillapítsd az elvonási tüneteket, esetleg vészmegoldás, hogy kevesebb időt tölts a dugóban araszolva vagy a buszon ülve.

Biztos, hogy ezt akarod?

Ha elszántad magad, első lépésként muszáj tisztáznod: kockáztatni szeretnéd a gondosan ápolt, nagy értékű motorodat? Jusson eszedbe, hogy a sólétől felüti a fejét a rozsda, és előbb-utóbb a drága láncszett is feladja az értelmetlen küzdelmet az elemekkel, az idomokon pedig nyomot hagy a többi jármű által felvert zúzalék. Nem mellesleg az elcsúszások, eldőlések veszélye is nagyobb, mint nyáron, ha tehát nem akarsz kockáztatni, jobb, ha beszerzel egy „játszósmotort”, amit nem kár ilyen időben is nyúzni.

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10564
Elsőre általában a karcsú endurók kerülnek szóba a téli motorozás kapcsán, pedig jobban belegondolva a manuális váltóval felszerelt és nagy szabad hasmagasságú masináknak számos hátrányuk van, már ami a városi és országúti közlekedést illeti. Többek között időjárás-védelmük és kezelhetőségük sem passzol az ilyen kihívásokhoz

Az új gép kiválasztásánál törekedj arra, hogy a járgány minél könnyebb legyen, ne kelljen küzdened a felállításával, ha - akár álló helyzetben - a földre kerülne. Lényeges szempont a szerény ülésmagasság is, hogy egy meglepetéshavazás után akár két kerék és két láb a földön-pozícióban is hazaevickélhess. Emellett az időjárás-védelem sem elhanyagolható, hiszen minél hatékonyabb a burkolat, annál kevesebb feladat hárul majd a ruhádra a hidegebb napokon. Végül pedig jusson eszedbe, hogy februárra már olyan helyeken is kátyúk lehetnek, ahol késő ősszel még hibátlan aszfalt fogadott, tehát nem árt, ha a masina felépítéséből és kerékméretéből fakadóan jól tűri az efféle megpróbáltatásokat.

Egy filléredbe sem kerülSok pénzből bárki meg tudja venni a legfontosabb kellékeket, de tekintve, hogy a téli motorozás a legtöbbször kényszer, mintsem hobbi, muszáj azt is számításba venni, hogy sokan pont az olcsósága miatt választják a kétkerekűeket ilyenkor. Nekik is szeretnénk segíteni, mégpedig a filléres vagy éppen semmibe nem kerülő praktikák bemutatásával.

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10569
A téli motor kiválasztásánál az egyszerű felépítés, az olcsóság és a csekély tömeg mellett az ülésmagasság is fontos szempont, hogy a legváratlanabb időjárási helyzetben is haza tudj evickélni a géppel
Ha egy kellemesen meleg nap után este kap el egy-egy zápor vagy a hirtelen jött hideg, ne kockáztasd a megfázást, inkább állj meg, és pár perc alatt tedd vízállóvá a hidegnek leginkább kitett testrészeid! Ha elgémberedett a kezed és a lábad, a patikákban kapható Nicoflex és Nicoflex medi forte krémekkel percek alatt fokozhatod a vérbőséget, megóvva ezzel a végtagokat a kihűléstől. Előnye, hogy másodpercek alatt „befűt”, viszont kissé zsíros tapintású marad a bőr és a kenőcs szaga is elég jellegzetes.Csupaszmotorokon mellkasodat a kabát alatt több rétegben elsimított újságpapírral vagy nejlonszatyorral védheted, utóbbiak segíthetnek a zoknidat is szárazon tartani, ha a csizma már nem áll ellen a víznek, míg a kesztyűd - és a kezed - a benzinkutakon található nejlonkesztyűk révén marad száraz és meleg. Nem tartozik a közvetlen védelem témakörébe, de a biztonságod fontos eleme, hogy igyekezz minél feltűnőbb lenni a rossz látási viszonyok között, vagyis lásd el magad és a vasad is a pár száz forintért elérhető fényvisszaverő betétekkel, hogy menet közben és az út szélén állva is messziről észrevegyenek!

A fenti tulajdonságokat összevetve gyorsan kiderül, hogy egy 50-150 köbcentis, nagykerekű, könnyű robogó az ideális járgány, elvégre tömeg, kezelhetőség és szélvédelem terén is teljesíti az elvárásokat, ráadásul a lábad sem lesz foglalt a váltás vagy a fékezés miatt. Egy időben több száz, tíz évnél fiatalabb, bőven százezer forint alatt kínált kétkerekű bukkan fel a hirdetésekben, sőt kis szerencsével már ötvenezerből is találhatsz működőképes, azonnal munkára fogható példányt.

Persze attól, hogy olcsó, még nem hanyagolhatod el ezt a csöppséget sem, a felkészítés pont olyan életbe végó, mintha saját gépeddel vágnál neki a téli közlekedésnek. A legfontosabb teendőket, mint az olajcserét, az akksi karbantartását vagy cseréjét, a folyadékok lecserélését, továbbá a mozgó alkatrészek (pl. bowdenek) ápolását még a zimankó beállta előtt végezd el, s emellett a napi karbantartásra is szánj pár percet!

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10568
Télen legalább olyan fontos a motormosás, mint a melegebb hónapokban, de csak akkor élj vele, ha utána száraz, fagymentes helyen tudod megszárítani a gépet!

Ha legalább 10-15 fokos melegben, fagymentes helyen tárolod a motort, érdemes minél gyakrabban lemosni, hogy a síkosságmentesítésre használt zúzalékot és sót eltávolítsd róla. Sokat tehetsz az állagmegóvásért, ha a száraz, tiszta gép víznek, sólének kitett részeit, valamint mozgó alkatrészeit átfújod egy ún. zsírspray-vel - az általában félliteres kiszerelésű kenőanyag jellemzően 6-800 forintba kerül, és elég kiadós, gyakori használat mellett is simán kihúzható két flakonnal az egész szezon. Hasonlóan olcsó és hasznos, ha lapul a robogó ülése alatt egy ún. hóláncspray, ami szó szerint életmentő lehet, ha hagyományos abroncsokon gurulsz, és hóesésben kell hazaevickélned. Ez ugyan csak néhány kilométerre jelent megoldást, de segít legyőzni a csúszós emelkedőket - és lejtőket -, ráadásul a cipőd talpára fújva magadat is megóvhatod az elcsúszástól a havas, jeges talajon.

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10570
Ég és föld a különbség, hogy hagyományos vagy téli körülményekre tervezett abronccsal vágsz neki a szezonnak. Hogy milyen motorokra pontosan melyik köpenyt is érdemes megvenni, arról részletesen mesélünk a cikk következő részében

Magadra is gondolj!

Ha már a technikát félted a téli közlekedéstől, ne légy rest magadért is aggódni - tegyél meg mindent, hogy akkut vagy később kialakuló nyavalyák nélkül úszd meg a kalandot. Kár a szűkös anyagi keretre fogni, hogy miért nem vetted meg a drágább, mellkast is fedő maszkot, a jobbik aláöltözőt vagy a vízhatlan csizmát, mert ezt a pénzt így is, úgy is elköltöd, legfeljebb nem profi és kényelmes cuccokra, hanem gyógyszerekre meg betegszabira. Legalább három, meleg, vízhatlan, de szellőző réteget ölts fel, hogy jó eséllyel megóvd magad a hidegben összeszedhető betegségektől!

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10567
Fontos tudnod, hogy a fagyási sérülések és az ebből adódó bajok nem csak a tél velejárói. A menetszél hőelvonó hatása miatt ugyanis - 100 km/órás sebességnél - akár a melegebb napokon, 10-12 fokos külső hőmérséklet mellett is fagyási sérüléseket szenvedhetsz, ha bármelyik testrészed szabadon marad

A lényeg tehát, hogy legyen egy testhez simuló réteg, például az általunk már részletesen bemutatott aláöltözők egyike, vagy ha nincs ilyened, vészmegoldásként, rövid időre egy pamut alsó és felső is megteszi. Alulról felfelé haladva a vízhatlan, meleg csizma következik, mely kiválasztásánál a talpra is vess egy pillantást! A stílusos motoroscsizmák közül jó néhány ugyanis szinte teljesen sima talppal készül, s ezekben havon még sétálni sem tudsz, nemhogy a gépet megtámasztani. A nadrág és a kabát elvárható tulajdonságai nagyjából megegyeznek a tavasszal használt gúnyákkal, kiegészítve persze az izmaidat, ízületeidet védő, meleg béléssel. Mint említettem, maszkból olyat érdemes venned, ami a mellkast is borítja, és ún. lélegző alapanyagból készült. A sisak legyen zárt, természetesen páramentesítő bevonattal, hogy ne kelljen minduntalan „szellőztetned”, hogy kiláss, esetleg használhatsz zárt szemüveggel és vastag maszkkal télállóvá tett, félig nyitott fejvédőt is.

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10565
A fűthető markolat mellé filléres, de hatékony kiegészítőként beruházhatsz egy autós ülésfűtésből házilag kialakított, elektromos derékmelegítőre is. Ezek beépítése előtt - főleg robogókon - érdemes megnézni, hogy a generátor teljesítménye elegendő-e az új fogyasztókhoz

A kesztyű vastagsága, kialakítása attól is függ, hogy miként tudod védeni a kezedet, s ezzel el is érkeztünk a motorra szerelhető, mégis saját komfortérzetedet fokozó alkatrészekhez. A legegyszerűbb megoldás az endurókról ismerős kézvédő és a markolatfűtés párosa, amivel közvetlenül a kezedet, egyben - a vérkeringés által - az egész testedet melegítheted. Még hatékonyabb, ha a főként robogókra és néhány nagymotorra kapható, a lábat borító „kötényre” is beruházol, kiegészítve azt a markolatra felfűzhető kézzsákokkal. Ezek jellemzően 10-15 ezer forint körül kaphatók, míg az egész testet befedő, vízhatlan borítás nagyjából kétszer ennyibe kerül. Az első napokban kényelmetlen lehet, hogy nem tudsz egyszerűen felpattanni a gépre, s csak a lepel eligazítása után adhatsz gázt, de ennyit simán megér, hogy fagypont körüli hőmérséklet mellett is nyeregbe pattanhass. Ezek hatékonyabban védenek bármilyen motorosruhánál vagy -kesztyűnél, használatuk ellen csak az szól, hogy eltakarják a kezelőszerveket, tehát aki csak most ismerkedik saját kétkerekűjével, annak gondot okozhat, hogy nem látja az irányjelző kapcsolóját vagy a startgombot.

motorozas-telen-muszaki-felkeszites-10566
Bármelyik kesztyűnél hatásosabb az ún. kézzsák. Egyszerű belebújni, a legkeményebb zimankóban is megóvja a kezed, de kezdőknek hártrányt jelenthet, hogy nem látni benne a kezelőszerveket

Ilyen gondos előkészület után a zimankó sem tántoríthat, már amikor egyszerűen hideg és esős napok jönnek, mert sajnos a letaposott, lefagyott havon csak szenvedés az egy nyomon futó járgánnyal evickélni. Tegyük hozzá gyorsan, csak ezért kár lemondani a motorozásról, hisz' az utóbbi években csak elvétve akadt egy-egy ilyen nap az egész szezonban. Ha nem tudod semmiképpen elkerülni, hogy hóesésben is nyeregbe pattanj, akkor muszáj lesz megtoldanod a keretet további 20-30 ezer forinttal, és beruházni egy pár téligumira. Hogy ezekből milyen méretek és típusok kaphatók a piacon, illetve mire figyelj a vásárlásukkor, az kiderül a téli motorozással foglalkozó cikk hamarosan megjelenő, következő részéből.