Februárban már megkaparintottuk egy próbakörre a NIU újdonságát, az FQi500-at, ám egy ilyen rövid találkozáson nem derülhet ki: milyen a motor a mindennapokban és főként milyen hatótávot ér el? Jóllehet, a műszaki adatok biztatóak, hiszen ez már 72 voltos feszültségű elektromos rendszerre épül, az aksi összkapacitása több mint 4 kWh, és ismerve, hogy az ilyen méretű, teljesítményű gépek jellemzően 4-5 kWh-s fogyasztásúak, joggal számíthattunk legalább 80-90 kilométerre egy töltéssel.
NIU FQi500 – egész hetes ingázás egy töltéssel?
Európa országaiban jellemzően napi 13-18 kilométert tesznek meg az ingázásra használt robogókkal. Így aztán alaptalannak tűnik, hogy az elektromosok alkalmatlanok lennének ilyen feladatra, ugyanis többségük legalább 40-50 kilométert megtehet töltés nélkül.

Bár a teljesítmény és a sebesség növelésével drasztikusan csökkenhet a megtehető távolság, az FQi mindvégig kiszámítható volt a teszt során, így a benzinesről átülőkre oly jellemző „hatótávpara” nélkül szelhettük át a várost, sőt komplett megyéket is. Az első meglepetés akkor ért, amikor az ingyenes NIU alkalmazásból kinyertem a nap végén a legfontosabb adatokat:
a GPS-szel ellenőrzött végsebesség 114 km/óra volt, vagyis messze több, mint a 100-as gyári adat.
Azt gondolhatnánk, hogy a nagyobb sebesség miatt közelében sem leszünk a gyári, 90-100 km-es értéknek, ám még 75-80 kilométer után is maradt kraft a telepekben, és ha legalább nagyjából szabályosan közlekedtünk, illetve a kilométerek felét városban tettük meg, bármikor elérhető volt a 90-100 kilométer közötti érték.

Ez több mint vállalható, ráadásul az egyetlen kompromisszum a modell kapcsán. A nyereg kényelmes két megtermett felnőttnek, a nyomatékos erőforrásnak köszönhetően a gyorsulás sokkal dinamikusabb, mint egy szintén A1-es benzinessel, és persze
az sem hátrány, hogy naponta egyszer lemerítve csupán havi 8-9000 forintba kerül a közlekedés, míg egy hasonlóan gyorsuló, négy litert fogyasztó robogóval 80-90 000 forint lenne – nem elhanyagoltható különbség.
A motort nemrég tesztelte Halász Géza is, akinek a neve bizonyára ismerősen cseng, hiszen anno ő vállalta be az „1000 kilométer 24 óra alatt egy 125-össel” túrát, amiről részletesen be is számolt nekünk.
Ha valakiről, hát róla elmondható, hogy a klasszikus, benzines gépek bűvöletében él, de a tények ugye makacs dolgok... Így az FQi gyorsulása, könnyű kezelhetősége és nevetségesen alacsony fenntartási költsége őt is meggyőzte – ez a városi közlekedés egyik leghatékonyabb célszerszáma. Ráadásul a nagy kapacitású aksi, a sok-sok ingyenes szolgáltatás és a gazdag felszereltség dacára az FQi árban is versenyképes a 125-ösökkel, megcáfolva azt a városi legendát, hogy az e-motorok lényegesen drágábbak a hasonló teljesítményű, benzines kihívóknál.

Az 1 699 000 forintos (nettó 1 338 575 Ft) vételár különösen annak fényében csábító, hogy a fenti számítás alapján havonta akár 80 000 forintot megtakaríthatsz vele, és ez még csak a tankolás. A benzinesek lényegesen drágább szervizelését, olaj- és szűrőcseréjét, valamint egyéb költségeit bele sem számoltuk, holott a gyakorlatban ez is tovább fokozza a különbséget a belsőégésűek és az elektromosok között.

Bár csak néhány napot töltött nálunk a NIU FQi500, megértjük, miért ez Magyarország negyedik legnépszerűbb elektromos robogója. Roppant egyszerű és élvezetes közlekedési forma, amivel játszi könnyedséggel átfűzheted magad a dugókon, és még a hatótáv miatt sem kell aggódnod. Rendben, ha havonta több mint háromezer kilométert teszel meg, akkor szükséged lesz napközbeni töltésre is, de lássuk be, ez csak utópia – a hazai robogósok jellemzően nem egy hónap, hanem egy év alatt tesznek meg ekkora távolságot.

Műszaki adatok – NIU FQi500
Erőforrás: Állandó mágneses, szénkefe nélküli villanymotor
Csúcsteljesítmény: 6400 watt
Akkumulátorkapacitás: 4032 Wh (2 x 72 V/28 Ah)
Töltési idő: 2 x 3 óra
Fékrendszer elöl/hátul: háromdugattyús tárcsafék/kétdugattyús tárcsafék, alapáras fékerőelosztó (CBS)
Méretek, felszereltség
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1970 mm
Ülésmagasság: 760 mm
Menetkész tömeg: 127 kg
Végsebesség (gyári): 95 km/h, mért: 114 km/h
Elméleti hatótáv: 90-100 km
Alapfelszereltség: NIU-applikáció, valós idejű helymeghatározó rendszer, GPS-alapú riasztó és lopásgátló, LED-es világítás, LCD-műszeregység
Vételár: 1 338 575 Ft + ÁFA (1 699 990 Ft)