· Képek: SportMotor.hu (Berber) · 2020. január 9. 11

Gyakorlatilag nincs halálos közlekedési baleset Oslóban

Hibátlan mérleg

Hiába lakják közel 700 ezren, tavaly mindössze egy halálos baleset történt Oslóban. Vezetéstechnikai és forgalomszervezési tanulságai is vannak Európa mintavárosának.
Átlagosan 10-15-ször több tragikus közlekedési baleset történik a kontinens nagyvárosaiban, mint Oslóban. A norvég településen mindössze egy ember (!) hunyt el az utakon 2019-ben, míg egy hasonló méretű nagyvárosban ez a szám 15 körül mozog. Persze az is igaz, hogy „mindössze” 680 ezren élnek ott, azaz nagyjából harmad annyian, mint Budapesten, de a számokat arányosítva is az jön ki, hogy tízszer ennyi karambollal is sereghajtók lennének. Hogy érték el ezt a példa nélküli eredményt?

Külön utakon járnak

További szenzáció, hogy 2019-ben egy 16 év alatti gyermek sem veszítette életét az utakon, vagyis kerékpárral, motorral és autó utasaként sem szenvedett balesetet. Ez már csak azért is nagy szó, mert éppen nemrég derült ki az EU-s felmérésből, hogy Németországban csak motorosok közül negyven, 17 év alatti szenvedett halálos balesetet egy év alatt. Miből adódik ez a hatalmas különbség?
{{articleGallery[24300].caption}}
Három pilléren nyugszik a norvég baleset-megelőzési program, és úgy tűnik, mindhármat érdemes lenne honosítani. Egyrészt a Vision Zero kampányban már évek óta felelős közlekedésre biztatják - és tanítják - a sofőröket, de ez önmagában kevés a sikerhez. Ezért kvázi kitiltották a kocsikat a zsúfolt belvárosokból, extrém magas parkolási és behajtási díjakkal ösztönözve a sofőröket, hogy gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel ingázzanak. Ezután különválasztották a gyalogos- és bringásközlekedés útvonalait az autókétól, így szinte nullára csökkent az esélye, hogy fizikailag találkozzon egy kocsi a szinte védtelen kerékpárosokkal. Végül pedig a legveszélyeztetettebb helyeken, például iskolák közelében úgynevezett biztonsági zónákat alakítottak ki, majd zárásként drasztikusan megemelték a gyorshajtás és a vezetés, bringázás vagy úttesten gyaloglás (!) közbeni mobilozásért járó bírságok összegét.
Mi lett az eredmény? Oslóban szinte nincs már halálos közlekedési baleset, országos szinten pedig felére csökkent az áldozatok száma. Európában az egymillió lakosra jutó tragikus balesetek száma 49 fő, Magyarországon 64 fő, míg Norvégia mindössze húsz áldozattal zárta az évet.