Immáron számtalan európai országban vezethetnek a sofőrök legfeljebb 125-ös és 11 kW-os csúcsteljesítményű motorokat. Némely államban (pl. Olasz- és Lengyelország) automatikusan megkapják az engedélyt, hogy motorozzanak, míg máshol, például Németországban egy rövid, vizsga nélküli oktatás után pattanhatnak nyeregbe.

romania-b-jogositvany-motorvezetes
A román szabályozás fontos része, hogy elektromos és benzines A1-es motorokat vezethetnek a sofőrök, de váltós modelleket nem

Romániában is motorra ülhetnek a tapasztaltabb sofőrök

A témát alig ismerő laikusok általában azzal az érvvel – pontosabban ürüggyel – támadják a rendszert, hogy így is túl sok a motorbaleset, és még többen halnának meg az utakon, ha az autóvezetők is 100-110 km/órás végsebességű motorokkal járhatnának az utakon.

Nos, ez kicsit sem igaz, legalábbis erre utal, hogy Lengyelországban évi 20-30 ezer darab új 125-öst adtak el a módosítás bevezetése után, azaz nagyjából 3-4-szeresére nőtt a forgalom, a balesetek száma mégis csökkent. Vagyis az új, friss motorosok még jobban vigyáztak, tartottak a technikától, mint azok, akik eleve A1-es jogosítvánnyal közlekednek.

Valószínűleg az ilyen kedvező tapasztalatok segítettek a román döntéshozóknak is, akik kedden gyakorlatilag egyhangúan – 261 támogató szavazattal és egy tartózkodással – elfogadták azt a tervezetet, mely szerint a rutinos sofőrök ezentúl újabb vizsgák nélkül közlekedhetnek 125-ös motorokkal.

romania-b-jogositvany-motorvezetes
A módosítás nagy előnye, hogy így már nemcsak segédmotorra, hanem 100-120 km/órás végsebességű motorkerékpárra is érvényes lesz a B-s jogsi, tehát azok is átülhetnek négyről kétkerékre, akik messzebbről ingáznak a munkahelyükre

Csupán annyi a dolga a legalább 24 éves, minimum 3 éve vezető autósoknak, hogy elmennek bármelyik motorosiskolába, ahol egy tízórás vezetéstechnikai tréning után automatikusan megkapják az A1B-s jogsit.

Ez sokkal egyszerűbbnek és költséghatékonyabbnak tűnik, mint a hazai rendszer, ahol elméleti és gyakorlati oktatáson, valamint sikeres vizsgán kell részt vennie a jelentkezőknek, ugyanakkor van hátránya is. Hiszen amíg a hazai A1B-vel bármilyen 125-öst vezethetsz az előírt teljesítményhatáron belül, addig Romániában hagyományos erőátvitelű motorkerékpárra nem érvényes az engedély – csak benzines, CVT-váltós gépeket vagy legfeljebb 11 kW-os csúcsteljesítményű elektromos robogókat vásárolhatnak az autóból motorra ülők.