Valenciában álltak utoljára a rajtrácsra az ezres négyütemű lóerőgyárak. A búcsúszezon talán a legfordulatosabbnak bizonyult mind közül. Nem is emlékszem mikor maradt az utolsó fordulóra a bajnoki cím eldöntése a királykategóriában, de Valentino Rossi felbukkanása óta bizonyosan nem. A 2002-től kezdődő négyütemű időszakot akár Rossi-érának is lehetne hívni hiszen négy világbajnoki címet nyert az ezresekkel, kettőt a Hondának, kettőt a Yamahának. Az idei szezon azonban nem alakult olyan simán, a sorozatos technikai és egyéb problémák miatt már-már elúszni látszott Rossi nyolcadik VB címe. Valentino azonban az év második felében fantasztikus hajrával több, mint 50 pontot hozott az egész évben kiegyensúlyozottan dobogós Haydenen és hála az emlékezetes Pedrosa-manővernek nyolc pontnyi előnnyel várhatta a zárófordulót. Igaz, a Ricardo Tormo technikás aszfaltcsíkja sosem tartozott a kedvencei közé. A pénteki első szabadedzésen ettől függetlenül Rossi volt a leggyorsabb, noha Stoner és Hayden csak ezredekkel maradt le tőle. Délutánra azonban Capirossi és De Puniet vezetésével egy Bridgestone-fölény kezdett kialakulni. A Gibernaut helyettesítő Bayliss csak a tizedikként zárta az első napot de Capirex szerint az ausztrál versenytempója már ekkor is feltűnően jó volt. A szombati edzésen újra Rossi neve szerepelt az eredménylista tetején majd jött a kvalifikáció és egy hihetetlen 1'31.002-es körrekorddal a Doktor megnyerte a pole pozíciót. "Tudtuk, hogy a kvalifikációs gumikkal nagyon jók leszünk, mivel már délelőtt a szabadedzésen kipróbáltuk őket és délután is három nagyon gyors kört tettem meg velük, a körök egyre jobbak és jobbak lettek és az utolsó nagyon gyors volt. 1'31.002-t tényleg hihetetlen volt megcsinálni. Ez a pole pozíció döntő számomra mert a versenytaktikám fontos része az élről rajtolás. A kvalifikáció számomra nem is alakulhatott volna jobban, mivel köztem és Nicky között vannak még páran. Sajnos Colin nincs közöttük, noha a versenytempója jó és remélhetőleg tud majd segíteni ahogy Estorilban is."

Átruccantam a Superbikeból és nyertem

Sima ügynek tűnt a másnapi verseny, mivel Hayden csak az ötödik rajtkockából indulhatott. Az amerikait azért némiképp vigasztalhatta az a gyönyörű BMW Z3M Z4 M Coupe amit az év legjobb kvalifikációsaként nyert. Az első sorba került még a két gyári Ducatis, akik közül nem kis meglepetésre Bayliss volt a gyorsabb. A vasárnapi warmupon Stoner és Hayden bizonyult a leggyorsabbnak míg Rossi csak a tizedik időt futotta. Bayliss tizenhatodik ideje valószínűleg csak az ellenfelek altatására szolgált, mert Troy elsőként fordult majd folyamatosan távolodva olyan rajt-cél győzelmet aratott, ami a nagykönyvben meg van írva. "Őszintén szólva még mindig csipkedem magam annyira mesés ez a hétvége. Nagyszerű évem volt az idei, a Superbike Világbajnokság megnyerése jó kezdet volt! Majd mikor már kezdtem volna megpihenni kaptam egy hívást, hogy érdekelne-e ez a verseny. Ezt az ajánlatot nem utasíthattam vissza, mivel Loris-szal együtt kezdtem a Desmosedici projektet 2002 végén majd 2003-ban és 2004-ben volt pár nagyszerű időszakom. Ezért hihetetlennek tűnt, hogy visszatérhetek ás az utolsó 990-es versenyen befejezhetem amit elkezdtem. Hoztam pár srácot magammal - Paolo Ciabattit, Davide Tardozzit és Ernesto Marinellit - és a régi 2004-es csapatommal lépésről lépésre haladva élveztük az egész hétvégét. Köszönöm mindenkinek mivel ez volt az utolsó versenyem a MotoGP-ben, nagyszerű volt itt, de ott érzem magam igazán jól ahol jelenleg vagyok és talán jobb ezt meghagyni a fiataloknak. Óriási érzés itt győzni - megmutattam, hogy még mindig tudok elég gyorsan körözgetni." - nyilatkozta a 37 éves ausztrál Superbike-menő.

Magányos farkasként

Ami a Rossi-Hayden párharcot illeti, Vale a legjobb pozícióból borzasztó rajtot vett és csak a hetedik volt az első körben. Hayden ellenben jól startolt, negyedikként fordult és a következő körre megelőzte Capirossit is. A kitűnően második helyre katapultáló Pedrosa ígéretéhez híven előreengedte csapattársát, míg Rossi még mindig Stoner mögött küszködött. A negyedik körben aztán Rossi hirtelen kicsúszott egy szűk balkanyarban ezzel pedig eldöntötte a bajnokságot. Hiába állt vissza, a sokszor látott hátulról előre száguldásra most nem került sor. Ami maradt az egy - De Puniet és Stoner lassan borítékolható bukásának is köszönhető - tizenharmadik hely, ami édeskevés volt, mivel Hayden okosan motorozva megelégedett a biztos harmadik hellyel a két Ducatis mögött és megnyerte a világbajnokságot. "Annyira jó érzés mikor valami olyan álmod válik valóra amelynek az életed szentelted. Nagy nap ez a mai nekem, a csapatnak és a családomnak. Szeretném megköszönni mindenkinek otthon, remélem Owensboro-ban most megy a partizás. Amikor Estorilban földre kerültem, úgy éreztem az álomnak vége de nem adtam fel. A versenysportban minden megtörténhet ezért a végsőkig harcolni kell. Azt hiszem a szerencse ahhoz pártol aki tesz is érte és ez a mai nap nagyszerű. Esküszöm a reggeli warmupon ahogy a teltház előtt körözgettem, könnyekkel küszködtem mert tudtam ilyen lehetőség csak egyszer akad az ember életében és ki kell használnom. Egész évben úgy éreztem ez az én szezonom - még Estorilban is, ahol Elias megverte Rossit. Tudtam, nyerek vagy sem, nyugodtan fogok ma este aludni mert mindent beleadtam." - mondta 2006 világbajnoka. Valentino igazi sportemberhez méltóan már a pályán gratulált egykori csapattársának majd a következőt nyilatkozta: "Természetesen nagy csalódás ez számomra mivel az utolsó versenyre nyolc pontnyi előnnyel érkezni és végül mégsem nyertem, ami számomra katasztrófa. Összességében kétszer hibáztam a mai nap folyamán - először a rajtnál majd a bukásnál. Az idei szezon nagyon emlékezetes volt, pár nagy pillanattal, néhány balszerencsével és most pár hibával. De ilyen a versenyzés. Nickynek csak gratulálhatok, mivel egy nagyszerű ember, nagyszerű versenyző és mivel ő volt idén a legjobb, ő a világbajnok. Ismerem őt és a családját is jól, ezért mégha csalódott is vagyok, nagyon örülök nekik."

Az új világbajnok

A versenyen a dobogóról éppen lecsúszott a korrekt csapattársként versenyző Pedrosa, mögötte pedig a 12-13-ik rajtkockából induló két Fortuna Honda ért be Melandri-Elias sorrendben. Toni Eliast közben leszerződtette Fausto Gresini egy újabb évre az estorili produkciója után. Érdekes, hogy a Fortunások jövőre már Bridgestone-nal mennek. Shinya Nakano egy hetedik hellyel búcsúzik a Kawasakitól, jövőre a Konica Minolta csapatnál Hondával versenyez, míg Tamada már biztosan a Tech3 Yamahához megy át Checa helyére. A Kawánál marad De Puniet és hivatalosan bejelentették a korábbi teszt- illetve beugró pilóta Olivier Jacque leszerződtetését. Ezzel azonban nagy kérdés mi lesz Sete Gibernauval akit a Ducati ugye ejtett érthető okok miatt. Lassan már minden hely betelt a csapatoknál igaz, Sito Pons nagyon csendben van, pedig azt ígérte 2007-re visszatér a géposztályba. De motorról, szponzorról, versenyzőről még semmit nem tudni. És a visszatérő Barros mellett is van még üresedés a D'Antin Ducatinál. Akárhogy is, Rossi ígérete szerint nagyszerű év lesz a 2007-es. Ha valakinek, neki hihetünk!

A negyedlitereseknél Andrea Dovizioso halovány reményekkel, de annál nagyobb elszántsággal érkezett Spanyolországba. 13 pontos hátrány ledolgozása a 250-esek rapszodikus mezőnyében nem lehetetlen de talán mégsem Lorenzo hazai pályájára kellett volna hagyni. Noha Lorenzo egyszer sem volt a leggyorsabb de Dovi mindegyik időmérőn alulmaradt a spanyollal szemben, még a reggeli warmupon is. Az időmérőkön a KTM-es Hiroshi Aoyama egyszerűen verhetetlen volt így megszerezte az osztrák gép első pole pozícióját. Mellőle Lorenzo, De Angelis és Locatelli indulhatott vasárnap. Dovizioso csak a hetedik rajtkockába kvalifikálta magát, ami Lorenzohoz képest majd' öt tized hátrányt jelentett. A futamon Loca kitűnően rajtolt, elsőként fordult és Lorenzo követte, míg Dovizioso a tizedik hely környékén motorozott.

Kis szerencsével meglehetett volna az első hely, de így sincs miért szégyenkezni

A Team Toth versenyzője egészen a tizenhatodik körig vezetett mikor Aoyama egy pillanatra átvette a vezetés. Tényleg csak egy pillanat volt, mivel szinte azonnal bukott is, amit Loca csak a kavicságyon keresztül tudott kivédeni. A rajtuk loholó De Angelis balról szépen kikerülve őket elhúzott és végre megnyerte élete első 250-es futamát. Loca magabiztosan második lett Barbera előtt, míg Lorenzot negyedikként intették le. Dovizioso a rajtpozíciójának megfelelően hetedik lett és szomorúan nézhette, ahogy Lorenzo bajnoki címét ünnepli. "Az első körben a motor legyengült miközben negyedikbe váltottam, akárcsak Ausztráliában, és csak akkor dolgozott újra 100%-on mire a célegyenes végére értem. Próbáltam felzárkózni az élen motorozó csoporthoz, de a tempóm nem volt elég jó és egyszerűen nem tudtam gyorsabb lenni. Közel mentem Lorenzohoz de nem tudtam egyebet tenni, ő még teljesen nyugodtan kockázatmentesen motorozott. A szezon mindenesetre pozitív volt de nem lehetek teljesen elégedett, mivel már az első versenytől kezdve erőhátrányban voltunk és pár alkalommal több pontot is gyűjthettem volna, hogy Lorenzohoz közelebb legyek az utolsó forduló előtt. Végülis nem sokat változtatott volna a dolgokon, mert itt nagyon nem mentek jól a dolgok. Gratulálok Lorenzonak. Sokat fejlődött és képes volt teljesen kihasználni a motorja adta előnyöket. 2007-re visszatérünk de keményen kell dolgoznunk mert ilyen körülmények között nagyon nehéz lesz megszerezni a bajnoki címet. Szeretném megköszönni a csapatnak az egész szezon folyamán végzett kitűnő munkát!" - zárta szomorúan Dovi az évet. Jövőre állítólag mindketten maradnak ebben a géposztályban, úgyhogy lesz lehetősége revansot venni. Azt hiszem mi magyarok annak örülnénk, ha a gyári támogatású Apriliával Locatelli rendezné le őket.

A 125-ösöknél mindenki Bautista újabb fölényes győzelmét várta, mivel a spanyol világbajnok ismét pole pozícióból indult. Mellőle Jorge Aspar-Martinez maradék három Apriliája indulhatott Faubel, Gadea és Pasini révén. Kallio és Simon csak a második sorba került a két Derbissel - Espargaro, Pesek - együtt. Talma csak a tizenkettedik helyről várhatta a rajtot, míg Tóth Imi bukott és motorja az edzés egyik legnagyobb látványosságaként kigyulladt és porrá égett így a 34-ik helyről várhatta másnap a rajtot. A versenyen Kallio rajtolt a legjobban, majd Bautista hátulról pár kanyar alatt az élre tört. A spanyol azonban látszólag is belassult valami ok folytán és kezdett visszaesni. Faubel később el tudott húzni tőlük és megnyerte a futamot, Kallio második lett Gadea előtt, Bautista pedig jó hét másodperccel lecsúszott a dobogóról.

A legjobb Hondás

Talma végig jól állta a sarat és ismét a legjobb Hondás lett. Nyolcadikként intették le, így az összesített hetedik helyen fejezte be az évet Lüthi előtt. "Nagyon nehéz de nagyon szép verseny volt! A Pasinivel folytatott küzdelem tényleg izgalmas volt mivel pár kanyarban én voltam gyorsabb, néhányban pedig ő. Így elhatároztam, az utolsó kanyarban támadom meg és nagyon örülök, hogy végül sikerült megelőznöm őt. Én vagyok a legjobb Honda pilóta a pontversenyben ezért elégedett vagyok. Szeretném megköszönni a csapatnak a munkát, kitűnően dolgoztak az egész idényben, még a nehéz időszakokban is." - mondta Talmácsi Gabi. Tóth Imre számára sajnos nem jött össze a pontszerzés sőt, a szezonzáró a 33-ik hellyel és az edzésen elégett motorral különösen pechesre sikerült, de talán majd jövőre szerencsésebben alakulnak a dolgai.

Véget ért tehát az idei MotoGP bajnokság, de hamarosan kezdődnek a téli tesztek és elkezdhetünk szorítani kedvenc versenyzőinkért, akik március 10-én újra megkezdik a harcot Qatarban. - torro

Kapcsolódó anyagok:

Trónfosztás

Megvan Talma jövő évi szerződése

MotoGP Estoril - Repsol K.O.

Pedrosába ördög bújt

Szétnéztünk a MotoGP paddockban

MotoGP Fórum