Bár a hőmérséklet még a nyarat idézi, a naptárra pillantva egyértelmű, hogy beköszöntött az ősz, így érdemes visszatekinteni, hogy mi történt idén a hazai motorpiacon, és – az egyes márkáknál – mely típusok voltak a legnépszerűbbek. A Datahouse elkészítette az első nyolc hónap összesítését, amiből kiderült, hogy az Euro 5+ miatt az év első negyede mínuszban zárt 2024-gyel összevetve, de május óta ismét szárnyal a piac, és augusztus végéig csaknem 5500 új motorkerékpárra került magyar rendszám. Összehasonlításként: ez nemrég egész éves mennyiségnek is erős lett volna, hiszen 2023-ban összesen 5197 új gépet adtak át...
A Suzuki ötösfogata: V-Stromtól a Hayabusáig
A legnépszerűbb márkák sikermodelljeit vizsgálva a Suzukinál szokatlan sorrend fedezhető fel, mert kedvező árú, kifutó enduró és a prémium kategóriát erősítő, valódi ikon is bekerült az öt legkelendőbb gép közé. A sor végéről kezdve ötödik a GSX1300R, azaz a Hayabusa, mely többek között annak köszönheti népszerűségét, hogy roppant összetartó és aktív a hazai klubélet. Olyan komoly tömeget vonzanak a Cibakházán rendezett összejövetelek, hogy alkalmanként 80-90 Busa – és számtalan egyéb motor – sorakozik fel az eseménynek helyet adó focipályán:
Az 1999 óta gyártott, egykori sebességcsúcstartó kiforrottságára jellemző, hogy a közel 27 év alatt mindössze két modellváltásra került sor: 2008-ban és 2021-ben mutatták be a második és a harmadik generációs Busát. Érdemes visszatekinteni, hogy az első kiadás akkor jelent meg, amikor még új Honda Dominatorok és CBR600F3-ak gördültek ki a szalonokból...
A 2021-es bemutató óta nem is módosítottak alapvetően a technikán, leszámítva, hogy immáron teljesíti a Busa az Euro 5+ előírásait, illetve megjelent egy jubileumi kiadás – a kizárólag Glass Blaze Orange-Glass Sparkle Black, azaz narancs-fekete fényezéssel megvásárolható változat a negyed évszázados jubileum alkalmából bukkant fel 2023-ban.
A ranglistán felfelé haladva negyedik a 152 lóerős Suzuki GSX-S 1000. Nem csoda, hogy bekerült a legjobbak közé, hiszen tavaly ősszel átdolgozták a 999 köbcentis sornégyest, mely gazdagabb elektronikus arzenállal és a korábbi LCD helyett új, 5 colos, színes TFT-kijelzővel került a szalonokba. Emellett növelt fényerejű LED-fényszórót építettek a fejidomba, továbbá csökkent az ülésmagasság, valamint a terpeszívhossz, ezáltal könnyebbé vált a megállás és az elindulás az alacsonyabb pilótáknak.
A képzeletbeli dobogó alsó fokán a sorkettes GSX-8S áll, amely 2022 novemberében tűnt fel, és azóta a márka egyik húzómodellje a – hasonló technikára épülő – V-Strom 800 mellett. Sikere főként a rugalmas, motorosbarát, 776 köbcentis kéthengeresnek és a sokoldalú kialakításának köszönhető, no meg annak, hogy alapáron is gazdag felszereltségű. A márka saját fejlesztésű vezetéssegítő rendszerén túl a többféle üzemmód, a gyorsváltó, a teljes LED-világítás és a színes TFT-műszeregység is belefért a 3,8 milliós listaárba, ráadásul most komoly kedvezménnyel juthatsz hozzá a 83 és 48 lóerős, azaz A-s és A2-es változatban is elérhető motorhoz.
A második helyezett ugyanerre az erőforrásra épül, így gyorsan kitalálható, hogy a többszörös tesztgyőztes V-Strom 800-ról van szó. Aligha kell bemutatni a japán gyár egyik legkapósabb modelljét, mely kisebb első kerékkel és öntött könnyűfém felnikkel, valamint fűzöttküllős kerekekkel és 21-es első mérettel készül – az előbbi az alapmodell, míg a 220 millis szabad hasmagasságú, terepes kivitel a V-Strom 800 DE nevet viseli.
Miért pont DE?
A nagyobb első kerék, a hosszabb rugóút, a masszív haspáncél és a szélesebb kormány eleve arra utal, hogy a 800 DE többcélú motor, és innen származik az elnevezése is. DE, azaz Dual Explorer – árulták el a motor bemutatóján, ami kifejezi, hogy bár vérbeli terepmotorról van szó, ez mit sem von le a közúti használat erényeiből – a V-Strom 800 DE az a gép, amivel nem utat vagy célt, csak irányt kell választanod, és már indulhatsz is...
Talán meglepő, de továbbra is rajonganak a vásárlók a kifutó DL650-ért, sőt olyan nagy a kereslet a legenda utolsó példányaiért, hogy idén csaknem kétszer annyit (!) adtak el belőle, mint a második V-Strom 800-ból.
A 645 köbcentis, 63 lóerős V2-es megbízható, kiforrott technikájával és barátságos karakterével továbbra is etalon a géposztályban, és annak dacára népszerű, hogy a márka idei akciójának köszönhetően már nincs nagy árkülönbség a 650-es és a 800-as változat között. Előbbi 3 499 000 forintba kerül (XT kivitelben: 3 699 000 Ft), míg az erősebb, nyomatékosabb és gazdagabb felszereltségű utód most 4,5 millió helyett 4 199 000 forintért vihető haza.
Mit tartogat a jövő a Suzukinál?
Ha úgy tetszik, a márka jövője éppen napjainkban íródik, hiszen idén kora ősszel elkezdődött a négy legfontosabb idei újdonság, a DR-Z4 S és SM, valamint a GSX-8T és TT árusítása.
Mivel a könnyű terepmotorok, szupermotók és a klasszikus gépek is népszerűek Európában, ez a kvartett új lendületet adhat a márkának, egyben olyan motorosokat szólíthat meg, akik eddig hiányolták a kínálatból a legendás DRZ utódját, illetve a megfizethető, középméretű retrógépeket.