Éppen 70 éve, 1953-ban indult az iF Design története, ekkor rendezték meg a Hannoveri Ipari Szakkiállítás részeként a „Kiemelkedő tervezésű ipari termékek” versenyét, és ennek sikerén felbuzdulva 1954-től már minden évben kihirdették az adott szezon győzteseit, legyen szó járműről, épületről vagy éppen csomagolástechnikai megoldásról.

tromox-ukko-s-if-design-award
A Tromox Ukko S lengőkaros, szíjhajtású kivitele

A Tromox Ukko S nyerte az iF Design formatervezési díjat

Napjainkra olyan népszerűvé vált a rangos díj, hogy évente 10-12 ezer (!) pályaművet neveznek 50-60 országból, és sokszínűségükre jellemző, hogy összesen 70 kategóriában hirdetnek győztest. Fontos részlet, hogy több tucat szakember dönt róla, melyik legyen a legjobb jármű, ékszer, számítógép, távközlési vagy éppen egészségügyi eszköz. Az elismerés mellett a nyertesek bekerülnek az iF Design Évkönyvbe is, amiben az adott szavazás legszebb, legjobb termékei szerepelnek.

Korábban olyan kiemelkedő motorok nyerték el a díjat, mint például a CBR1000RR-R Fireblade SP – amit a Pannonia-Ringen chrobák Janival teszteltünk –, illetve a Yamaha R7, amiről itt olvashatjátok pályatesztünket.

A nagyágyúk mellett egy megfizethető, sokak által elérhető modell is győztesként távozott a legutóbbi díjátadóról, ami nem más, mint a Tromox Ukko S

tromox-ukko-s-if-design-award
A 8 kW-os csúcsteljesítményű villanymotorral mindössze 4,2 másodpercig tart a 0-50 km/h-sprint

Ezúttal 132 tagú zsűri rostálta a több mint tízezer terméket, és a nemzetközi szakembergárda – többek között – a Tromox elektromos motorjának ítélte oda a rangos elismerést. Egyebek mellett azzal nyerte el a díjat, hogy a pillekönnyű, fürge motor egyesíti a hagyományos motorkerékpárok és az elektromos robogók előnyeit.

tromox-ukko-s-if-design-award
Immáron az A1 géposztályban is „alap” a színes TFT-műszeregység, legalábbis a prémium kategóriájú gépeken, mint a Tromox

Egyik legfontosabb erénye – főleg az emelkedő üzemanyagárak idején –, hogy rendkívül kedvező áron üzemeltethető, elvégre az általunk is kipróbált Ukko S kilométerköltsége 2-3 forint között mozog, mégis olyan dinamikus, mint egy 200-as, 250-es motorkerékpár. Nyolc kilowattos csúcsteljesítményű villanymotorjával bő négy másodperc alatt gyorsul nulláról ötvenre, azaz messze dinamikusabb az átlagos 125-ösöknél. Ez főként azoknak fontos, akik autóból ülnek át kétkerékre A1B-jogsival, esetleg 16 évesen, A1 jogosítvánnyal keresnek motort, de nem szeretnék, ha városi, elővárosi közlekedés során folyton kerülgetnék őket az erősebb, gyorsabb autók. Ez tehát a városi közlekedés takarékos, hatékony célszerszáma, ugyanakkor egy remek futóművel felvértezett, élvezetes gép, amivel a kezdők és a tapasztaltabb pilóták is élvezhetik a motorozást.

tromox-ukko-s-if-design-award
Néha az a vád éri az elektromos járműveket, hogy elnagyolt a formatervük, és a benzinesek előrébb járnak ezen a téren. Nos, az Ukko felveszi a versenyt velük – a kis méret dacára kimondottan harmonikus a dizájn

A Tromox olyan elmés megoldásoknak köszönhetően nyerte el a díjat, mint például a választható hajtáslánc, ugyanis az Ukko kétféle változatban kapható a hazai forgalmazónál. A kedvezőbb árú, lengővillás, láncos kivitel mellett elérhető a tesztünkben szereplő, lengőkaros, szíjhajtású Ukko S is.