· 2020. december 3. 21

Interjú: a Harley-Davidson új tulajdonosai

Új utakon

Gazdát cserélt a több mint húsz éve, családi vállalkozásként alapított Harley-Davidson Budapest. Az új tulajdonosok az alapítok nyomdokain járnak, de új ötleteket is bevetnek.
Az új tulajdonosokkal, Hankó Ákossal és Török Attilával, valamint az új cégvezető Szűcs Lajossal beszélgettünk arról, miként látják a márka, a kereskedés és a motorpiac jelenlegi helyzetét, illetve mik a terveik a jövőre nézve. Persze mielőtt rátérnénk a tervekre, egy kicsit kanyarodjunk vissza a múltba.

- Először is, mit lehet rólatok tudni, honnan érkeztetek a Harley-Davidson Budapesthez, milyen kötődésetek volt a márkához?
Hankó Ákos: - Nem meglepő módon mindhárman motorosok vagyunk, és ha márkákban gondolkodunk, akkor egyértelmű, hogy csakis a prémium kategóriát képviselő Harley-Davidson jöhet szóba. Barátságunk hosszú időre nyúlik vissza, Lajossal már egészen középiskolás korunk óta ismerjük egymást. Sok a közös bennünk, természetszerető emberek vagyunk, a hétköznapi őrült pörgésből jól esik kiszakadni, akár kétkeréken, akár gyalogosan az erdőben, a természetben feltöltődni. A motorozást is ezért szeretjük, de Attila vadászik is, jómagam pedig nagyon szeretek gombászni.
{{articleGallery[28103].caption}}
Attilával közös szakmai múltunk öt éve kezdődött, amikor együtt megalapítottuk a Safe-Terv Kft.-t, amely ugyancsak a közlekedési szektorban tevékenykedik csak kötöttpályán: a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő projektek tervezésével és kivitelezésével foglalkozik.
Török Attila: - Ákossal jól kiegészítjük egymást, ő közlekedésmérnökként, én közgazdászként remek párost alkotunk. Korábban mindketten a multinacionális érában tevékenykedtünk, Ákos a MÁV szakmai vezetésének, jómagam többek között a Shell Hungary menedzsmentjének tagjaként. A felsővezetőként eltöltött évek alatt sikerült mindazt a szakmai tudást megszereznünk, amely később lehetővé tette, hogy önálló vállalkozást indítsunk. Munkásságomra nagyban hatott Kapitány István, sokat tanultam tőle, szakmai példaképként is tekintek rá.
{{articleGallery[28105].caption}}

Szűcs Lajos: - A többiekhez hasonlóan már gyermekként vonzott a motorozás, az iskolai füzeteimet is Harley-Davidson matricákkal díszítettem, de szüleim féltése miatt csak felnőttfejjel válthattam valóra az álmot. Ákoshoz hasonlóan én is a közlekedésmérnöki hivatást választottam, de a kötött pálya helyett a „szabad pályán” mozogtam, az autóiparban helyezkedtem el és gazdagítottam tudásom több évtizeden keresztül mint vezető. Barátaim felkérésre örömmel mondtam igent, és immáron a négyről kétkerékre váltva, még szabadabb pályára állva vettem át a cégvezetői és kereskedelmi igazgatói teendőket.

- Honnan jött az ötlet, hogy megvásároljátok a céget?
H.Á. - Dobai Attilával már korábban is egy baráti társaságában voltunk, amikor említette terveit a cégeladásról és érdeklődött, hogy tudunk-e valakit, akit érdekelhet a lehetőség, mi gondolkodás nélkül magunkra mutattunk.
T.A. Már korábban megfogalmazódott bennünk, hogy szeretnénk közösen valami újba kezdeni, amikor jött a lehetőség szinte egy percig sem gondolkoztunk, ösztönösen éreztük, hogy ez lesz az az út, amelyre rá kell lépnünk. Bátran fejest ugrottunk, hiszen úgy véltük, hogy mind az emberi, mind a szakmai kompetenciánk megvan ahhoz, hogy sikerre vigyük a dolgot.

- Hogyan látjátok a motorpiac és azon belül a Harley-Davidson jelenlegi helyzetét?
H.Á. - Jelenleg Magyarországon alulreprezentált a motorozás, és hozzá kapcsolódóan attitűdbeli változásokra is szükség van. Egy fogalmat emelnék ki, fenntarthatóság, valamint a következő kulcsszavakat: zöld – dugó – parkolás – eljutási idő. A márka piacrészesedését nézve nem a versenytársakkal való versengés a célunk, hanem velük közösen együttműködve az egész tortát, a motorosok számának növekedését szeretnénk elérni. Nem Harley-sokat kell gyártani, hanem motorosokat!
{{articleGallery[28106].caption}}

T.A. - A piac egyértelműen felfutó ágban van, bár a koronavírus járvány lassította a korábbi évek növekedési ütemét, kicsit behúzta a féket, de ebben a helyzetben is meg kell látni a lehetőségeket, ezekből is tudni kell építkezni. Az Euro 5 kihívások elé állítja a piacot, de összességében sok potenciált látunk benne. A pandémia arra is rávilágított, hogy az embereknek minden eddiginél nagyobb szüksége van a szabadságra, és hogy járvány idején az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma a motorozás.
Sz.L. - Tradíció és innováció, ezzel a két szóval lehet a leginkább összefoglalni. Ahogy a fogyasztói elvárások, úgy a piac is folyamatosan változik, a tradíciók követése mellett egyre fontosabb az új trendekhez való igazodás. A Harley-Davidson egymás után jelenti be a legújabb innovációit, mint az elektromos LiveWire modell, 2021-ben jön a Pan America, a márka első túraendúrója, mindemellett a klasszikus értékeit sem téveszti szem elől.

A márkakereskedés mellett a cég életének fontos részét képezi a fesztivál-szervezés, az ugyancsak több mint 20 éves hagyományra visszatekintő Open Road Fest. A rendezvények terén mik a tervek?
H.Á. - A fesztiválnak nagyon nagy közösségépítő ereje van, számunkra is meghatározó élmény volt rajta, rajtuk részt venni. Mindenképpen szeretnénk továbbvinni, valamint megújítani, új stratégia, koncepció mentén újraalkotni, egyelőre keressük a lehetőségeket.
T.A. - A tervek között szerepel a bővítés is, egy őszi zenei és motoros fesztivál, a Budapest Harley Days meghonosítása, aminek az idei évre beharangozott Bikers’ Weekend Budapest lett volna az előfutára, de sajnos a járvány miatt nem kerülhetett megrendezésre.
Sz.L. A nagy fesztiválok mellett a kisebb események, hétvégi, közös motoros túrák szervezése is tervbe van véve, illetve célunk, hogy a Harley-Davidson Szalon, a Bázis, mint fontos találkozási pont szerepeljen a térképen. A chapterekkel is szorosabbra kívánjuk fűzni a kapcsolatot, nagyobb klub-életet támogatva.

- Végül szegezzük egy kicsit távolabbra a tekintetünk. Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?
H.Á. - Elsődlegesen, hogy sikeresen vigyük tovább a kereskedést és a lehető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki a vásárlói igényeket, másodsorban a motorosok számának növekedéséhez is hozzá szeretnénk járulni. Új stratégia mentén, a hagyományokra építve friss, új személetmóddal lépésről-lépésre kívánunk haladni.
{{articleGallery[28104].caption}}

T.A. - Célkitűzéseink között szerepel a vásárlói élmény növelése. Fontos számunkra a már korábban is említett fenntarthatóság és a közlekedésbiztonság is, ami maga után vonja az infrastruktúra fejlesztéseket.
Sz.L. - A közlekedésbiztonság kiemelt szívügyünk, például az autós-motoros viszonyának javítása. Először is következő kérdéseket kell feltenni: Miért nem biztonságos? Mi kell ahhoz, hogy biztonságos legyen? Hogyan kell megváltoztatni az attitűdöket, a gondolkodást, a hozzáállást? A többi márkával és szereplővel összefogva, közösen kívánjuk ennek a küldetésnek elkötelezni magunkat.