Sok a bizonytalanság a vadonatúj KRESZ körül, de az már biztosra vehető, hogy az eddigi legnagyobb és legátfogóbb reformon esik át a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása 1/1975. (II. 5.) KPM–BM rendeletcsomag. Várhatóan 2026 őszén lép életbe, és az egyik legfontosabb újítás, hogy az eddig nem vagy csak részben szabályozott, gépi hajtású járművek is bekerülnek, mint például az elektromos roller.
Egy éven belül alapjaiban megváltozik a KRESZ
Azért volt szükség fél évszázad után az alapos átírásra, mert az elmúlt évtizedekben tömegesen elterjedtek az extrém nagy teljesítményű autók, motorok, valamint a mikromobilitási eszközök – csupa olyan jármű, ami korábban csak elvétve közlekedett az utakon. Részben ezért is módosítják a sebességhatárokat – áll a Nool.hu friss cikkében –, és ennek nyomán 2026-tól egyes autópálya-szakaszokon 140 km/h lehet a megengedett sebesség, de csak akkor, ha az adott útszakasz műszaki állapota és a forgalmi helyzet ezt lehetővé teszi.
Életszerű és hasznos változtatás, hogy a követési távolság és az irányjelzés minimális ideje is 2 másodperc lesz, ami nagyban javíthatja a közlekedésbiztonságot. Ezzel valószínűleg egyetért az autósok többsége, ám sok vitát szült az úgynevezett védelmi sáv, amit a védtelen résztvevők, a gyalogosok és a bringások használhatnának. Na, nem mintha a segédmotorosok és motorvezetők bármi által védve lennének, de ők sajnos kimaradtak a felsorolásból.
Régi adósság a rollerek besorolása, és a hírek szerint ez is megvalósul: a kis tömegű és sebességű modellek továbbra is úgy használhatóak, mint korábban, ám a 25 km/óránál gyorsabbakra segédmotoros szabályok vonatkoznak:
nem mehetnek 40-nél gyorsabban, kötelező a sisak, a biztosítás és a vezetői engedély.
Ugyanakkor terítéken van a segédmotorok reformja is, bár ezúttal nem beszélhetünk érdemi változásról, hiszen csak annyi történik, hogy az eddigi 40 km/óra helyett 45-tel lehet majd „száguldani” – gyakorlatilag semmi jelentősége. A legnagyobb horderejű változás egyértelműen az, hogy a tervek alapján a legalább két éve vezető sofőrök B-s jogsival motorozhatnának, de csak elektromos/automatikus váltós, legfeljebb 15 lóerős gépekkel. Egyelőre kérdéses, hogy ez automatikus engedély lenne, mint például Lengyelországban, vagy a német példához hasonlóan egy vezetéstechnikai tréning után, de külön vizsga nélkül kapnák meg a jogosultságot. Miként a Nool megjósolta, 2026 őszén már az új KRESZ szerint közlekedhetünk Magyarországon, és így vagy úgy, de a szabályok alapján biztosra vehető, hogy a reform hatására ugrásszerűen nő majd a motorosok száma a hazai utakon.