A friss statisztikákból kiderült: tavaly 25 500-an haltak meg Európa útjain közúti balesetben, szemben a 2010-ben mért 31 500 fővel. Ez egyben azt jelenti, hogy itt harmadannyi az egymillió főre vetített halálozási arány, mint a világátlag. Ezen belül is Svédország az éllovas (28 fő), míg a sereghajtó Bulgária, Románia és Lettország. A tragédiák áldozatainak 46 százaléka autós, 21 százaléka gyalogos, 14 százaléka motoros, 8 százaléka pedig kerékpáros volt.

varosban-30-kmh-s-sebessegkorlatozas-12992
Ha ötvenről harmincra lassul a tempó, a féktávolság autóknál 21-22, míg motoroknál 17-19 méterrel csökken. Ezzel azonban ki is merülnek az előnyök, s arról még nem esett szó, miként bénítana meg egyes városrészeket, ha mindenki 25-30-cal vánszorogna az utakon...

Csökkenjen felére!

Az EU célkitűzése, hogy tíz év alatt - azaz 2020-ig - felére csökkentse ezt a számot, tehát 31 500-ról 15 750-re mérsékelje az utakon elhunytak számát. Ennek érdekében Violeta Bulc, az EU szlovén közlekedési biztosa azt javasolja, a tagállamok 30 km/órára csökkentsék a sebességhatárt a településeken, mert véleménye szerint ez nagymértékben hozzájárulhatna a súlyos és halálos kimenetelű balesetek megelőzéséhez. Hamarosan kezdetét veszi Máltán a világ egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági konferenciája, ahol Bulc az egyes országok képviselői elé terjeszti ötletét. Ugyanakkor ez csak javaslat, mivel az Unió nem írhat elő ilyen szigorítást, azaz minden tagállam önállóan dönt majd annak bevezetéséről.