Míg néhány márkánál csak a korábbi motorok csinosításával voltak elfoglalva, a Yamaha mérnökei nem tétlenkedtek, és vagy féltucat újdonsággal rukkoltak elő az utóbbi hónapokban. Kétségtelen, hogy az általunk is tesztelt Yamaha R7 volt a legjobban várt modell, de legalább ilyen nagy horderejű az új MT-10 SP is, mely konkrétan jobb, kifinomultabb felfüggesztést kapott, mint a márka zászlóvivője, az R1M.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
A népszerű MT-03-on éppen csak annyit módosítottak, hogy teljesítse az Euro 5 előírásait. Így károsanyag-kibocsátása jelentősen csökkent, azonban csúcsteljesítménye mit sem változott – továbbra is a 300-as géposztály egyik legizmosabb tagja a maga 42 lovas csúcsteljesítményével és 30 Nm-es forgatónyomatékával (Kép: Yamaha MT-03 teszt, SportMotor.hu) 

Új motorok és robogók a Yamahától

Idén bővült a 125-ösök tábora is, hiszen bemutatkozott az klasszikus modellcsalád legkisebb tagja, az XSR125. A retrós megjelenésű gép masszív Deltabox acélvázra épül, és különlegessége, hogy teljesítménye eléri az EU-ban megengedett maximumot, azaz pont 15 lovas, hogy A1 jogsival is vezethessék a fiatalabb és idősebb pilóták.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Fordított villa, Deltabox váz és a kategória egyik legerősebb egyhengerese – igazán csábító lett az új XSR

Sajnos az uniós előírások miatt nyugdíjazni kellett az R6-ot, ám a Yamahánál gondoltak azokra, akik ragaszkodnak hozzá, és csak pályán használnák motorjukat. Nekik készül a gyári versenymotorként elérhető YZF-R6 GYTR, melyet szeptemberben mutattak be.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Az R7 mellett továbbra is kapható lesz az R6, de csak azoknak, akik nem ragaszkodnak a rendszámhoz és a forgalmi engedélyhez...

Persze nem maradtak újdonság nélkül a Ténérék rajongói sem, nekik a modell megújult Rally Edition kivitelét kínálja a Yamaha. A múltidéző fényezéssel és spéci raliüléssel, valamint 895 mm-es nyeregmagassággal harcba induló kalandmotor főként abban tér ez az alapmodelltől, hogy Akrapovič kipufogó, masszívabb kormány és markolat ékesíti, illetve a terepezéshez elengedhetetlen, 4 mm vastag alumíniumlemez óvja a a sérülésektől.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Az egykori ralimotorokat idézi a fényezés, csakúgy, mint a spéci nyereg és a sorkettes erőforrást óvó alumíniumlemez

Mivel az idén szintén tesztelt Yamaha MT-09 nemrég újult meg, 2021-ben csak apró simításokat végeztek rajta. Nem úgy a literes rokonon, hiszen az új MT-10 úgy vált erősebbé a középső fordulatszám-tartományban, hogy közben lényegesen csökkent a károsanyag-kibocsátása.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Mivel tavaly alaposan megújult, 2021-ben csak kisebb módosításokat végeztek az MT-09-en. A legfontosabb hír, hogy a 09-ből és a 09 SP-ből is elérhető lesz a 35 kW-os változat, így akár 18 éves kortól, A2-es jogosítvánnyal is vezethető mindkét típus (Kép: Kovács Bálint a Ser-ringen az idei Yamaha MT-09-cel)

Mi több, az alapmodell után nem sokkal érkezett az MT-10 SP is, amit nemes egyszerűséggel úgy harangozott be a gyártó, hogy

a Yamaha R1M villájához és központi rugóstagjához hasonló, ám jobb, továbbfejlesztett Öhlins felfüggesztés dolgozik a motorban. A következő generációs, elektronikusan vezérelt, félaktív futóműelemeket elsőként az MT-10 SP kapta meg a Yamahánál.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Gombnyomásra hangolható az MT-10 SP futóműve, így pillanatok alatt beállítható pályára, városi motorozásra vagy utasszállításra

Végül pedig itt az XSR900, mely megkapta az MT-09 új erőforrását, a továbbfejlesztett, hattengelyes IMU-t és a pillekönnyű felniket, melyekkel még kezesebbé vált a motor, különösen gyors irányváltásoknál érezhető, hogy jócskán faragtak a rugózatlan tömegből.

yamaha-2022-es-ujdonsagok
Új erőforrás, formaterv és két spéci felni – ez a Yamaha receptje a múltidéző, mégis modern motorra

Nincs hát hiány valódi újdonságokból a Yamaha háza táján, pedig ezek csak a szó hagyományos értelmében vett motorok voltak. Ezek mellett teljesen megújult a nagyrobogók ikonikus tagja, az TMAX, illetve a különleges Tech MAX is, hogy azoknak se kelljen lemondani a legújabb fejlesztésekről és a minőségi összetevőkről, akik ragaszkodnak a nagyrobogók praktikumához és kényelméhez.