Méltán népszerű a Yamaha MT-09 modellje, elvégre könnyű, kezes, vérpezsdítő gép, és csak azért kaphatott korábban kritikákat, mert csak a középső és felső fordulatszám-tartományban volt igazán dinamikus. Nos, a mérnökök most két legyet ütöttek egy csapásra, ugyanis az új, Euro5-ös változat nagyobb összlökettérfogattal és még nyomatékosabb sorhármassal adja fel a leckét a kihívóknak.

yamaha-mt-09-teszt-2021
R1-ről MT-re? Egy napra lecseréltem a versenygépet az új sorhármasra

Yamaha MT-09: a motorozás színtiszta élvezete

Magasra tette a lécet a Yamaha a tavaly októberben leleplezett MT-09-cel, hiszen nem kevesebbet állítottak a mérnökök, minthogy ez a kategória legkönnyebb tagja, és hiába lett nagyobb az erőforrás, s ezzel együtt 7%-kal nagyobb a részterhelésen elérhető nyomaték, mindössze 189 kilóval mérlegel.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Szokást igényel, de funkció szempontjából tökéletes az új első lámpa-légterelő-műszer hármasa. Az ott hátul egy radiális főfékhenger – hasznos, mégsem elterjedt megoldás az átlagos nakedeken

Csak az öntött Deltabox váz tömegéből négy kilót faragtak le a munka során, emellett csökkent a tengelytáv, így még spontánabb lett az MT gyors irányváltások közben, és ehhez hozzájárult az új, könnyebb alumínium lengővilla is. Mindezt megkoronázza a fel- és visszakapcsolásokat segítő, nyomatékhatárolós tengelykacsoló, az új, hattengelyes IMU, illetve az erre épülő, dőlésszögérzékelős vezetéstámogató segédletek sora.

yamaha-mt-09-teszt-2021
A dőlésérzékelős vezetéssegítő csomag egyszerűen príma lett. Időben, de nem túl drasztikusan avatkozik közbe, így engedi a driftelést és a kisebb egykerekezéseket is, de csak addig, amíg ez nem veszélyezteti a motorost. Röviden összefoglalva olyan érzet, mintha egy fokkal jobban tudnál kerekezni vagy kipörgő hátsó kerékkel gyorsítani, mindezt ráadásul teljes biztonságban

Ideális körülmények között, száraz, napos időben, a SER-Ring aszfaltján kezdtem faggatni az MT-t, és mit tagadjam, messze többet nyújtott, mint vártam. Először is arra voltam kíváncsi, mit tud az új, nagyobb sorhármas. Nos, rugalmas volt az előd is, de ez valami egészen más – ha az a „pincéből húzott”, ahogy jellemezték, akkor ez a Mariana-árok mélyéről kezd húzni... Egyáltalán nem kell forgatni, ezért sokkal pihentetőbb vele a pályázás és eleve a közlekedés, mint egy felső tartományra kihegyezett erőforrással.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Igazán jót tett a Yamaha sorhármasának az a néhány plusz köbcenti. Még spontánabb, és meg sem kottyan neki, ha pályán vagy közúton mondjuk kettes helyett hármasban gyorsítasz ki egy szűk kanyarból

Bizonyára értékelik majd a motorosok, hogy az elrontott ívek után nem kell bajlódniuk – az amúgy vajpuhán járó, pontos – váltóval, hiszen visszakapcsolás nélkül is gyorsan visszaszerzik az elvesztett lendületet. Elég két-háromezernél rátekerni a gázt, és meglepően határozottan kilő az új 09, de nem úgy, mint testvére, az MT-10, ami rendesen a frászt hozza a kevésbé tapasztalt, kezdő vagy újrakezdő pilótákra. Egyszerűen csak rugalmas, és talán még soha nem volt ennyire jó jelző ez egy ilyen kategóriájú vasra.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Azt hiszem, mindent elmond az MT-09 sokoldalúságáról, hogy közúton jelesre vizsgázott, és egy ilyen kis pályán is otthonosan mozgott alattam, mint a SER-Ring...

Mint említettem, dőlésérzékelős kipörgésgátló felügyeli a gyorsításokat, ráadásul az egyik legjobb a kategóriában. Sokat ültem már különböző TCS-szel felszerelt közúti és pályamotoron, tudom, milyen zavaró, ha túl korán és durván avatkozik közbe az elektronika, mikor még javában húzhatnám a gázt.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Az új, könnyebb váz és az átdolgozott lengővilla is nagyban hozzájárult, hogy ilyen élvezetes lett az MT-09

Itt azonban szó sincs erről, a szigorúbb, kettes állásban lábtartóig ledöntve is bátran rácsavarhatod a gázt, nem tör ki a fara és nem is „esik össze” az eleje, ahogy az elektronika elveszi a tüzet. Ha valaki utcán, átlagos körülmények között használja, tán fel sem tűnik neki minden egyes közbeavatkozás, csak legfeljebb a műszer visszajelző lámpájáról...

Kis motorral és élvezetes...

Bálint az MT-09 mellett edzőmotorját is kipróbálta a SER-Ringen. Tisztán látszik, hogy az ilyen méretű vasakra építették a pályát, szépen lehet fűzni az íveket a karcsú, könnyű vasakkal és sokat lehet fejlődni a lendületes kanyarvételekkel.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Bálint a 125-ös Yamahával a SER-Ringen (Kép: Izsó Krisztián)

Ha Te is kipróbálnád a pályát és persze saját magad a rázókövek között, Seregélyesen megteheted, sőt az sem akadály, ha méretesebb kétkerekűvel érkezel. Mikor ott jártunk, éppen egy hayabusás körözött – nem is rosszul –, szóval bármivel nyugodtan meglátogathatod a több mint egy kilométer hosszú, legszélesebb pontján kereken tíz méter szélességű, 16 kanyarral tarkított pályát.

Még jobban járunk, ha a TCS-t átállítjuk egyesre, és a rendszer átvált „játékos” módba. Így már gázra kissé elemeli az első kereket és/vagy vastag, fekete csíkot rajzol az aszfaltra, de mindvégig kontrol alatt tartja a manővert. Ebben tud mást, többet az MT-09 a kihívóknál,

vagyis biztonságos, könnyen irányítható, ugyanakkor élménydús. Olyan motor, amivel a munkába járás is élmény, és minden egyes kigyorsítás mosolyt csal az arcra...

Biztos lábakon áll az új MT-09

Remek partner az élménymotorozásban az új felfüggesztés, és bátran állíthatom, csak annak lesz szüksége a még finomabb, SP változatra, aki jórészt pályán kergeti új Yamaháját.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Pályán is bőven volt tartalék az új felfüggesztésben...

Talán a legjobb példa, hogy az ilyen viszonylag nagy, kilencszázas, ezres modelleket könnyen zavarba lehet hozni a tempós, szűk S-kanyarokban, ez viszont kis erővel, lazán átdönthető, és pontosan követi a választott ívet. Na jó, ha szándékosan belehibázom, és a két kanyar között elcsukom a gázt, akkor érezhetően összeül az eleje és kissé bizonytalan lesz, de ez sem vészes, állandó gázon pedig egyenesen parádésan viselkedik. Ráadásul közúton csak szökőévente jön szembe olyan szűk S-kanyar, mint a Ser-Ringen, vagyis a gázelvételre kissé összeülő telókból sem érez majd semmit, aki jórészt közúti használatra veszi az MT.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Noha 190 centi magas vagyok, és ez az álmoskönyv szerint nem éppen előny egy apró, rövid tengelytávú nakeden, jól elfértem az MT nyergében. Csak két perc kellett, és minden a helyére került – az MT pont annyira kényelmes, hogy az ne menjen a sportosság rovására, és ez óriási erény azoknak, akik ilyen többcélú motort keresnek

Meglepetésre pont a legígéretesebb részen, az új, radiális felső hengerre és radiálisan rögzített nyergekre épülő fékrendszeren találtam fogást. Minőségi összetevőknek tűnnek, ám pályán megkergetve úgy tűnt, hogy a körszámok és kemény fékezések növekedésével mintha kissé nyúlósabb lenne a nyomáspontja.

yamaha-mt-09-teszt-2021
A nyereg karcsú és szinte teljesen sík, így nem gátol a mozgásban pályázás közben

Ekkor is kőkeményen lassította a Yamahát, szó se róla, s elképzelhető, hogy egy betétcserével orvosolható, a dolog. Tegyük hozzá: ebből sem éreznek majd semmit a túrázók és a pályanapokat csak nagyritkán, hobbiból látogatók, mert egyszerűen nincs olyan élethelyzet, hogy ennyire megmelegítenék a féket, mint egy húsz-harmincperces, tempós pályázás során.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Bátran használhatod a testsúlyod, hiszen könnyen mozogsz oldalra és előre-hátra, és bár üléshelyzete messze eltér a versenymotorokétól, pályán is könnyű terelgetni a gépet

Röviden tehát nem éppen átlagos motor az MT, mert sokoldalú vas benyomását kelti, ingázni és túrázni is tudsz vele, ráadásul egy igazi élménymotor, és pályán is otthonosan mozog. Nekem bejött, különösen az átlagon felüli felfüggesztése, kiváló elektronikája és nyomatékos háromhengerese, ami nagyban megkönnyíti a motorozást pályán és közúton is.

Milyen volt közúton a Yamaha MT-09?

A pályateszt előtt és után volt alkalmunk közúton is alaposan megkergetni a Yamaha csupaszmotorját. Teljesen egybevág Bálint véleményével, amit tapasztaltunk, ám olyan részletek is kiderültek, melyekre egy pályázás során nem derülhet fény.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Egyáltalán nem fárasztó az üléshelyzet, simán kimotorozható „egy fenékkel” a 14 literes tank, és meglepő módon a széllel sem kell küzdened 130-140-es tempóig 

Egyrészt bámulatos, hogy az apró, színes TFT-műszer és az előtte kialakított „rámpa” milyen hatékony szélvédelmet nyújt. 175-180 centis testmagassággal simán, szélzaj nélkül suhanhatsz 140-150-ig, azaz autópályán sem érzed hiányát a plexinek. A gyorsváltó és a vezetéssegítő rendszer parádés, japánosan precíz, utóbbi tökéletes egyensúly az élvezet és a biztonság között.

yamaha-mt-09-teszt-2021
Az apró hátsó ülés jól néz ki, de aki gyakran motorozik utassal, érdemes egy praktikusabb, vastagabban párnázott túranyeregre beruháznia. A vezető helye viszont hibátlan, gond nélkül vállalhatók országokon átívelő túrák is az MT-vel

Negatívumként csak a viszonylag szűk kormányelfordítási szög említhető, ami megnehezítheti az ingázók dolgát, ha az autók között araszolva szeretnének sávot váltani, esetleg megfordulni, de ezzel nincs egyedül a Yamaha – nagyon sok nakeden akkor is túl korán közbeszól a kormány ütközője, ha egyébként még lenne hely tovább fordítani a motor „szarvát”. Mindenesetre az biztos, hogy az új MT-09 az egyik legélvezetesebb, élménydúsabb modell a géposztályban, ráadásul a fejlett elektronikának köszönhetően úgy rosszalkodhatsz vele, hogy közben mindvégig kontrolláltak a manővereid. Teljesen természetes, ha némi ismerkedés után túlforgó hátsó kerékkel vagy kissé elemelkedő első kerékkel lősz ki, az IMU pedig óvatosan, de ellentmondást nem tűrően közbeszól, ha túl messzire mennél.

Műszaki adatok – Yamaha MT-09 MT (2021)

Motorkonstrukció: Háromhengeres, négyütemű, 12 szelepes
Összlökettérfogat (cm3): 890
Hengerek/szelepek száma: 3/4
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 87,5/119/10000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 93/7000
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc

Futómű és fékrendszer

Első felfüggesztés: Fordított teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: központi rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR17
Fékrendszer elöl/hátul: 2 x 298 mm-es tárcsa, radiálisan rögzített nyergek és radiális főhenger/245 mm-es tárcsa 

Méretek, árak

Tengelytáv (mm): 1430
Ülésmagasság (mm): 825 mm
Üzemanyagtartály térfogata (l): 14
Menetkész, teletankolt tömeg (kg): 189
Vételár: 3 548 000 Ft