Néhány nappal ezelőtt jogerősen 4 év és 4 hónap börtönben végrehajtandó szabadságvesztésre ítélte a Debreceni Törvényszék azt a férfit, aki 2022-ben a 4-es főút hajdú-bihari szakaszán halálos motorosbalesetet okozott. A sofőrt véglegesen eltiltották a közúti járművezetéstől, és 5 évre a közügyek gyakorlásától is, bár ez aligha újdonság számára, mivel a baleset okozásakor is eltiltás hatálya alatt vezetett.
Jogsi nélkül, eltiltás alatt ült volán mögé
A vádlott 2022 júniusában – érvényes vezetői engedély nélkül – közlekedett személygépkocsival a 4-es főúton, Püspökladány lakott területén kívül, Debrecen felől Karcag irányába. A férfit korábban a Püspökladányi és a Hajdúszoboszlói Járásbíróság is jogerősen eltiltotta a közúti járművezetéstől, ennek ellenére ismét autóba ült, és mintegy 89 km/órás sebességgel haladva áttért a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sávba, megszegve a jobbra tartási kötelezettséget.
A baleset után a vádlott kiszállt a személygépkocsiból, és bár felmérhette volna a sérültek állapotát, ehelyett elszaladt, amiért szintén felelnie kellett a bíróságon.
Autójával frontálisan ütközött a vele szemben, szabályosan közlekedő motorkerékpárral, majd nekiment egy másik, szintén szabályosan haladó motorosnak is. A későbbi bírósági indokolás szerint a férfi – sokkos állapota ellenére – egyértelműen észlelte, hogy a motorosok megsérültek, hiszen erről beszélt is a szemtanúknak, majd tudatosan elmenekült, hogy ne vonhassák felelősségre.
Valóban felfüggesztett büntetést kapnak a súlyos motorbalesetet okozó sofőrök?
Bár a köztudatban úgy élhet, hogy ritka a letöltendő börtönbüntetés az ilyen esetekben, a mostani ítélet messze nem egyedi. A néhány éve történt nyögéri motorosgázolás után is a cserbenhagyás volt a súlyosító körülmény, ezért a gázolót két év szabadságvesztésre ítélték, míg korábban, egy debreceni segédmotor-gázolás vádlottja került nyolc hónapra rácsok mögé. Utóbbi eset érdekessége, hogy akkor egy szabálytalanul átalakított, tuningolt segédmotorral ütközött a sofőr, és az is kiderült, hogy – a mostani esettel ellentétben – a motoros gyorshajtást követett el.
Ugyanakkor a bíróság egyértelműen kimondta, hogy a sofőr nem adott elsőbbséget az egyenesen haladó segédmotorosnak, ez okozta a balesetet, így az eredetileg ötven köbcentis motor illegális átalakítása, valamint a motoros gyorshajtása nem menti fel a gépjárművezetőt a felelősségre vonás alól.