A BMW Motorrad elkészítette a több évtizeden át tökéletesített, intelligens segélyhívó rendszer („Intelligent Emergency Call”) motorkerékpárokra kifejlesztett változatát. Már öt éve bemutatták ennek koncepcióját, most pedig megérkezett a szériaérett változat, amit korábban Európa-szerte számos mentőszervezet tesztelt. Méréseik alapján így átlagosan 40-50 százalékkal gyorsabban kiérkeztek a riasztás helyszínére. Az átfogó tesztelést felügyelő Európai Bizottság becslései szerint az intelligens segélyhívó rendszer évente 2 500 motoros életét mentheti meg az utakon.

Hogyan működik?

Baleset és veszélyhelyzet esetén a rendszer – amely automatikus és manuális segélykérésre egyaránt képes – a jármű pontosan meghatározható helyzetét is elküldi a BMW területileg illetékes segélyhívó központjának. A koordináták mellett az adott ponthoz vezető útvonalat és az utazás tervezett irányát is megadja, a mentőegységek így még a legbonyolultabb autópálya-csomópontokban is könnyedén, elsőre megtalálják a riasztás pontos helyszínét.
bmw-motorrad-veszjelzorendszer-8651
Vészjelzőkapcsoló, mikrofon és hangszóró is helyet kapott a kormányon
Az intelligens segélyhívó rendszer működéséhez mobilkapcsolatra van szükség, amelyet a motorkerékpárba gyárilag integrált mobilkommunikációs egység folyamatos készenlétben tart. A mobilkapcsolathoz nincs szükség dedikált szolgáltatóra, egy elérhető szolgáltató azonban elengedhetetlen. A rendszer több különböző jelzésre is alkalmas, az alapeset, hogy automatikus segélykérést küld súlyos baleset bekövetkeztekor. Az üzenet a BMW területileg illetékes segélyhívó központjában landol, amelynek munkatársa a mentőegységek érkezéséig folyamatos beszédkapcsolatot igyekszik fenntartani a sérülttel. A mentőegységek riasztására mindenképpen sor kerül, még akkor is, ha a segélykérés küldőjével nem sikerül felvenni a beszédkapcsolatot. A motorkerékpár műszerfalán eközben egy visszajelző lámpa, valamint egy hangjelzés hívja fel a figyelmet arra, hogy riasztás történt. Ez esetben a sérült nem tudja megszakítani a segélyhívást. A második esetben, kisebb elcsúszás után a vezetőnek nagyjából fél perce van, hogy megszakítsa a riasztást, ha úgy érzi, nincs szüksége segítségre. Ugyanakkor a manuális működtetéshez egy segélykérő gombot is elhelyeztek a jobb oldali markolaton, amelynek megnyomásával a motoros felveheti a kapcsolatot a BMW területileg illetékes segélyhívó központjával, például ha balesetet lát. A gomb megnyomására a rendszer üzenetet küld a segélyhívó központnak, amelynek munkatársa beszédkapcsolatot kezdeményez a küldővel. A további intézkedésekhez és a mentőegységek riasztásához elengedhetetlen a segélykérést küldő és a segélyhívó központ munkatársa közötti beszédkapcsolat. A segélykérést küldő ez esetben is megszakíthatja a segélyhívást, mindössze egyetlen gombnyomással vagy a gyújtás lekapcsolásával. Manuális segélykérés csak akkor küldhető, ha a motorkerékpár álló helyzetben van és be van kapcsolva a gyújtás.
bmw-motorrad-veszjelzorendszer-8652
Az érzékelők különbséget tesznek az egyszerű eldőlés és a valódi balesetek között, így csak akkor riasztanak, ha tényleg szükség van rá

Intelligens, ezért csak okkal riaszt

Az intelligens segélyhívó rendszer különbséget tud tenni balesetek, veszélyhelyzetek és nem veszélyhelyzetnek számító szituációk között. A kifinomult rendszer érzékeli, ha a motorkerékpár másik járművel vagy akadállyal ütközik, és nem keveri össze a baleseteket az álló helyzeti oldalra borulással, az alacsony sebességű koccanással, a kátyúba gurulással vagy a terepezés során fellépő kisebb ugratásokkal és rázkódással. A kormányon emellett apró mikrofon és hangszóró is található, ami megkönnyíti a kapcsolatfelvételt. Akkor sem lehet gond, ha a motoros külföldön szenved balesetet, hiszen a hamarosan Európa összes országában elérhető rendszerben bárki saját anyanyelvén beszélhet a BMW segélyhívó központjával.