· Képek: Kovács Zsigmond és a szerző · 2019. október 6. 24

Teszt: BMW R 1250 RT

Nyomnám a kő-papír-ollót

Több RT-tulajdonos panaszkodott már, hogy kéne egy „igazán állat” motor a bajor túragépe mellé. Tuti, hogy Berlinben is meghallották ezt, és csináltak egy új RT-t. Igazán állat lett.
„Felvételt hirdetünk nagy felelősséggel járó, kifejezetten veszélyes munkára, ahol viszonylag sokat kell gályázni. Rosszabbul keresel, mint egy tapasztalt robogósfutár, a legtöbb magyar és hollywoodi sorozatban pedig komplett hülyének állítanak be.” Aligha lenne jelentkező, ha így verbuválnának motorosrendőröket, holott a leírás nem áll messze a valóságtól. Persze nem is a jó fizetés miatt akar az ember motorosrendőr lenni, inkább a kötelességtudat viszi erre, no meg a melóval járó célszerszám, ami nem más, mint az R 1250 RT, pontosabban náluk RT-P. Megértem őket: motoros legyen a talpán, aki a BMW-n töltött hétvége után nem gondolkodik el rajta, hogy pályát vált, és ezentúl egyenruhában fegyelmezi a renitens sofőröket.

Mikor jönnek már az új RT rendőrmotorok?

A fenti kérdést már nem jómagam, hanem Kótner Zoli barátom tette fel, miután visszaadta az R 1250 RT kulcsát. Fél életét ilyen masinákon töltötte, nem mellesleg Európa legjobb motorosrendőre lett, és jelenleg civilben is RT-vel jár. Így aztán nem meglepő, hogy letörölhetetlen vigyorral szállt le az 1250-ről - imádta, miként mindannyian, akik elvitték egy-egy körre.
{{articleGallery[23354].caption}}
Mit tagadjam, nekem is nehezemre esett megválni tőle az együtt töltött öt nap után, mert egyértelműen feliratkozott az évek óta alig gyarapodó „kedvenc tesztmotorjaim” nevű listára. Érdekes, hogy az előd, a 2010-ben kijött R 1200 RT, bármilyen jó gép is volt, nálam nem ütötte meg ezt a szintet. Mégpedig azért nem, mert sokkal inkább „Reise” volt, mintsem „Tourer”, és szerintem egy kétkerekű csak annyira legyen kényelmes, hogy az ne csorbítsa a motorozás élményfaktorát, izgalmát. Nos, az 1250 pont ilyen lett…
{{articleGallery[23363].caption}}
Valószínűleg a korábbi modell túlzott kényelme, visszafogottsága miatt „panaszkodtak” a bevezetőben említett RT-tulajdonosok is, hogy mennyire szeretnének egy könnyű, egyhengeres endurót, valami hatszázas pályagépet vagy egy őrült veteránt a BMW mellé, hogy a több ezer kilométer túrázás után kicsit „megbolondulhassanak” a nyeregben. Tessék, itt a válasz egyenesen Berlinből: ha ennek odacsavarsz, a sokadik gyorsítás közben is garantáltan libabőrös leszel, és minden autó, illetve a motorok jó része is apró ponttá válik a visszapillantóban. Ez nem afféle költői túlzás, hisz’ a kiválóan működő gyorsváltónak köszönhetően három alatt megvan a 0-100 sprint és a negyedmérföldes gyorsulás sem tart tovább 11 másodpercnél. Persze ezt egy alaposan felpiszkált 750-es is tudja, ha nem teljesen fakezű a vezető, viszont az RT-n bárkinek a kezében összejön a 11 másodperces negyedmérföld. Elég négy-ötezernél rádobni a kuplungot, majd pöckölni a gyorsváltót, a BMW pedig folyamatosan gyorsul a nagyjából 230-as végsebességig.

Élménymotor és kényeztető fotel egyben

Nagyobb és erősebb boxer ide vagy oda, az 1250 RT gyakorlatilag egy súlyban van elődjével, tengelytávja, utánfutása is megegyezik vele, így a legfontosabb különbség az új, változó szelepvezérlésű erőforrás, no meg az egyre fejlettebb vezetéssegítő rendszerek tömege. A ShiftCam vezérlésnek köszönhetően 5500-as fordulatszámnál „teljesen kivetkőzik magából” a gép, az addig egyszerűen csak nyomatékos és villámgyors RT rátesz még egy lapáttal, ahogy elmozdul a vezérműtengely, és a szívóoldalon megváltozik a szelepemelés mértéke, illetve a szelepnyitási idő.
{{articleGallery[23368].caption}}
Érzésre többet hozott a konyhára az új hengerfej és a nagyobb henger, mint amikor a kilencvenes évek derekán az R 1100 RT váltotta az R 100 RT-t, pedig ott másfélszeresére nőtt a teljesítmény. Egyszerűen összehasonlíthatatlan a jól ismert 1170-es és a jelenlegi, 1254 köbcentis kéthengeres, sokkal nagyobbnak tűnik a nyeregből a különbség, mint az adattáblában látható plusz 11 lóerő és 18 newtonméter.
{{articleGallery[23367].caption}}
Nem olyan vadóc és nem hozza a frászt vezetőjére, mint az elképesztően spontán és gyors R 1250 R, viszont a 11 másodperces negyedmérföld azt jelenti, hogy LaFerrarit, McLaren P1-et vagy Lamborghini Aventadort kell venni a kihívónak, hogy egy hajszállal lenyomja az RT-t a lámpánál. Az már csak hab a tortán, hogy az új felépítésű boxer egyenletesebben jár, kevesebbet fogyaszt és szennyez, mint elődei, holott jóval izmosabb náluk.
{{articleGallery[23369].caption}}
Az új erőforrás tehát minden tekintetben felülmúlja elődjét, miként maga a motor is. A részben átfésült első idomzat még hatékonyabb időjárás-védelmet nyújt, az alapáron kínált kanyar-ABS, a több üzemmód, az elektromosan állítható légterelő és visszagurulás-gátló mind hasznos és tökéletesen működik. Ez alól talán csak a légterelő kivétel, ugyanis nagy sebességnél igencsak hallani a mögötte kialakuló légörvényeket, és felső éle kissé megzavarja a „kilátást”, bár nem volt ez másként az FJR-en és a GTR-en sem, szóval inkább a luxustúrázók felépítéséből adódó sajátosság, mintsem valódi hiba.
{{articleGallery[23359].caption}}
Semmivel nincs rosszabb helye az utasnak sem, kényelmes, széles nyereg, hatalmas „lábtér” és felhúzott plexivel szinte tökéletes szélvédelem jár a hátul ülőnek. A gyorsváltónak köszönhetően tuti nem koccan össze a sisakja a vezetőével, és olyan komfortos az üléshelyzet, hogy biztosan nem kérdezi majd ötszáz kilométer után: ott vagyunk már?
{{articleGallery[23358].caption}}
Kéretlen reklámnak tűnhet a sok-sok dicséret, pedig az lenne a „csalás”, ha az ember kötekedne az RT-vel – ez egyszerűen a túramotorok felső szintje, ami persze el is várható a 6,7 milliós vételárért cserébe. Sokallod? Kimondva valóban nem kevés pénz, de ne feledd, hogy már három éve is többe került egy FJR1300AE, holott az kevésbé nyomatékos és nehezebb masina, a vezetési élményről és az időjárás-védelemről nem is beszélve. A piszok erős és remek KTRC-vel felszerelt Kawasaki 1400GTR méltó ellenfél lehetne, de már nem árulják, a 8,1 milliós Gold Wing pedig sokkal inkább a K 1600 GT/B vetélytársa.
{{articleGallery[23356].caption}}
A maga nemében tehát egyedülálló az új RT, de korántsem „kész” túramotor. Ha ilyenre voksolnék, feltétlenül beikszelném az extralistán a Pro menetprogramokat (60 300 Ft), a gyorsváltót (Pro váltóasszisztens – 141 600 Ft) és a sebességrögzítőt (112 300 Ft). Aki százezret futott és hibátlan RT-k dacára is aggódik a műszaki hibák miatt, 66 ezer forintért ötéves jótállást vehet a BMW-hez, no nem mintha öt év alatt 30-40 ezer kilométernél többet motorozna az átlagos motoros.
{{articleGallery[23355].caption}}
Vételáron, teljesítményen és kényelmen túl mégis csak az a legerősebb érv az R 1250 RT mellett, hogy ez már igenis „Tourer” és nem „Reise”, vagyis a felmenőkkel ellentétben most már sokkal inkább motorozik, mintsem utazik az ember. A spontánabb gázreakció, a brutális, mindig elérhető forgatónyomaték és az eddigi legjobb Para/Telelever futómű élménnyé varázsolja a legrövidebb kanyarvadászatot is, és az se baj, ha az a kanyar több mint ezer kilométerre van tőled. Ezzel simán lenyomhatsz ennyit egy nap alatt, és az is biztos, hogy másnap reggel alig várod majd, hogy újra motorra ülj.
{{articleGallery[23357].caption}}

Műszaki adatok – BMW R 1250 RT

Motorkonstrukció: Kéthengeres, változó szelepvezésrlésű boxer
Összlökettérfogat (cm3): 1254
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Furat x löket (mm): 102,5 x 76
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 100/136/7750
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 143/6250
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: kardántengely

Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: Központi rugóstagra és 37 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokra épülő BMW Motorrad Telelever felfüggesztés
Hátsó felfüggesztés: BMW Motorrad Paralever egyágú alumíniumöntvény lengőkar és WAD rugóstag (felárért Dynamic ESA-val kiegészítve)
Gumiméret elöl/hátul: 120/70-17/180/55-17
Fékrendszer elöl: 320 milliméteres átmérőjű hullámos tárcsa radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereggel
Fékrendszer hátul: 276 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús, úszóágyazású féknyereggel

Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1485
Ülésmagasság (mm): 805-825 (választható 760-780, és 830/850 mm-es változat is)
Üzemanyagtartály térfogata (l): 25
Menetkész, teletankolt tömeg (kg): 279

Vételár: 6 752 000 Ft